2018-10-11, 18:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Undrar vad Freud hade gjort av den informationen?
Han hade nog tyckt hon verkar osedvanligt avundsjuk på hennes framgång så att hon till den milda grad vill vara i hennes person - ett alter Ego.
Sen hade han kanske önskat diskutera med JM själv om Detet, jaget och överjaget?

"Åklagaren: Du har sagt i förhör att om ngn skulle döda min pappa, så borde det vara jag. Jag kanske köper en pistol för att göra det.

- Om det var någon som hade rätt att döda min pappa så var det jag. Ingen galen afgan med kniv skulle ha rätt att döda min pappa.

- Det var ett resonemang jag hade om psykologi, om hur underjaget och överjaget spelar mot varandra."
Citera
2018-10-11, 19:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han hade nog tyckt hon verkar osedvanligt avundsjuk på hennes framgång så att hon till den milda grad vill vara i hennes person - ett alter Ego.
Sen hade han kanske önskat diskutera med JM själv om Detet, jaget och överjaget?

"Åklagaren: Du har sagt i förhör att om ngn skulle döda min pappa, så borde det vara jag. Jag kanske köper en pistol för att göra det.

- Om det var någon som hade rätt att döda min pappa så var det jag. Ingen galen afgan med kniv skulle ha rätt att döda min pappa.

- Det var ett resonemang jag hade om psykologi, om hur underjaget och överjaget spelar mot varandra."

Hon måste ha kört på den tentan i alla fall...
Citera
2018-10-11, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Hon måste ha kört på den tentan i alla fall...
...underjaget och överjaget - och JM som mellanjaget?
Gränspsykotiskt resonemang kanske.
Citera
2018-10-11, 20:16
Medlem
Intervju idag 2018-10-11 med Mohammed Rajabi på Efterlyst på 3an kl 20.00.
Han glöms ofta bort i bruset från Johanna Möller - han som fick agera slaktare och nyttig idiot på order av henne.

Här Aftonbladets länk till intervjun:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/21xr34/mohammad-rajabi-sa-att-jag-hade-en-sugarmama
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-11 kl. 20:28.
Citera
2018-10-11, 22:24
Medlem
Nej, det var ingen intervju på 3an (jag var lite för snabb där). Däremot återberättar reportern Johanna Rapp i artikeln i AB sin intervju med MR på Tidaholmsanstalten där ynkedomen sitter. Lite magert för att vara ett 4 timmars besök, tycker jag. Det mesta, för att inte säga ALLT, visste vi redan.
Citera
2018-10-11, 22:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intervju idag 2018-10-11 med Mohammed Rajabi på Efterlyst på 3an kl 20.00.
Han glöms ofta bort i bruset från Johanna Möller - han som fick agera slaktare och nyttig idiot på order av henne.

Här Aftonbladets länk till intervjun:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/21xr34/mohammad-rajabi-sa-att-jag-hade-en-sugarmama
Intressant, tack.
Hans första besök sen han anlände till Tidaholmsanstalten. Han har lärt sig svenska. Reporten slapp låta som JM gör i avlyssning eller som när hon beskriver tiden hon var anhållen och vevar och drar i sitt hår som om hon talade med Rajabi.
De har tagit DNA. Hår. Förstår du? Hår.
Citat:
Intervjun sker på svenska. I domstolen hade Mohammad tolk, men under de snart tre år som han varit i Sverige har han lärt sig språket. Vissa ord kastar han om, böjningsformen blir ibland fel, men det är inga problem att förstå honom.
Citat:
Johanna var dubbelt så gammal som Mohammad. Hon gillade att sitta och snacka med killarna på boendet, några av dem tyckte det var skoj att prata engelska med henne. Mohammad berättar hur han mest satt med sin telefon, var inne på Facebook. Han kunde ju inte kommunicera med chefen.
Citat:
Efter flera månaders flykt hamnade han till slut i lilla Arboga och på Johannas boende. Och efter ett tag, när han flyttat hem till Johanna Möllers lägenhet i Eskilstuna trodde han att han lyckats och att vägen framåt nu skulle bli enklare.
– Jag tänkte att nu hade jag tur i livet.
JM körde body language.
Citat:
Han minns första kvällen i hennes lägenhet. Han undrade var han skulle sova? De fick kommunicera via Google translate.

– Hon skrev ”sov i mitt rum”. Först sa jag nej men sen gick jag till hennes rum och sen hade vi sex, säger han.

Mohammad blev lite förvånad när det hände: det var första gången som en kvinna gjort så utan att de känt varandra, utan att de knappt pratat.
Citera
2018-10-12, 14:31
Medlem
Rajabi: "Jag hoppas hon kan förlåta":

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/KvmO3e/mohammad-rajabis-ursakt-fran-fangelset-jag-hoppas-att-hon-kan-forlata
Citera
2018-10-12, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Rajabi: "Jag hoppas hon kan förlåta":

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/KvmO3e/mohammad-rajabis-ursakt-fran-fangelset-jag-hoppas-att-hon-kan-forlata
Problemet med R är hans diagnos, antisocialt personlighetssyndrom, som jag snubblade på i en video för drygt ett år sen då domaren läste upp ur RPU. Jag har empatibegreppet i åtanke.
Fördel R är att psykopatiska drag inte lästes upp, om det nu ens var hela diagnosutlåtandet (mer en kort resumé för påföljdsfrågan) och ASP kan besitta förmåga och utveckla en mer empatisk sida. Ofta är det tyvärr väldigt mycket känslokyla.
Vid frisläppandet, efter anhållan, uppvisar han dock inte positiva drag på videon. Hans ser helt oberörd ut, sitter och flinar och ter sig mer intresserad av mobilen. Han skrattar och får gå ur bild då JM sitter och vevar efter en geting. Det kan även vara honom JM tittar på då hon lägger av sitt missplacerade häxskratt över att hon är en attraktiv människa i media.

Tycker det var bra att JMs mor avböjde att uttala sig och inte exploateras mer i den frågan med tanke på att han trots allt har mördat hennes make brutalt, skadat henne svårt och med ovan nämnda faktorer i åtanke.
Senast redigerad av develi 2018-10-12 kl. 15:27.
Citera
2018-10-12, 16:18
Medlem
Reimers avatar
Citerar lite från Expressen, Aftonbladets artikel var en plusartikel och kräver betalt för att läsas.

Citat:
På frågan om han tror att Anki Möller kan förlåta honom svarar Rajabi:

– Jag vet inte. Jag hoppas det. Men om någon gjort så mot mig, tror jag inte jag förlåtit. Men om hon skulle göra det skulle det kännas lite bättre att leva, svarar Mohammad Rajabi.

Han berättar att han försökt skriva ett brev till mamman för att be om förlåtelse men inte klarade att skriva klart det.

Nu svarar Arbogakvinnans mamma Anki Möller på Rajabis vädjan.

– Han är ju egentligen ett offer i det här, han också, säger Anki Möller, som vid upprepade tillfällen tagit avstånd från Arbogakvinnan.

– Men att förlåta någon som mördat min man, det kan jag nog aldrig göra. Det kommer alltid finnas med.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-anki-tanker-inte-forlata/

Förstår henne, vissa gärningar är oförlåtliga.
Citera
2018-10-12, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Citerar lite från Expressen, Aftonbladets artikel var en plusartikel och kräver betalt för att läsas.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/arbogakvinnans-mamma-anki-tanker-inte-forlata/

Förstår henne, vissa gärningar är oförlåtliga.
Förstår henne fullständigt, det är nära att hon inte ens lever och kan uttala sig. Hela hennes liv är förstört och det bottnar i en djupt störd dotter förutom R som föll för drömmen om ett liv i lycka. Hans visioner om Norge är i samma nisch som hagalna JM.
Groteskt att mörda nån så brutalt, nästan dubbelmördare.
Citera
2018-10-12, 17:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förstår henne fullständigt, det är nära att hon inte ens lever och kan uttala sig. Hela hennes liv är förstört och det bottnar i en djupt störd dotter förutom R som föll för drömmen om ett liv i lycka. Hans visioner om Norge är i samma nisch som hagalna JM.
Groteskt att mörda nån så brutalt, nästan dubbelmördare.

Ja, han förtjänar ingen förlåtelse från Anki, visst Johanna manipulerade och styrde honom till viss del men jag tror att det var hans egna drömmar om ett rikt liv som avgjorde saken, kombinationen av hans drömmar och Johannas agerande gjorde hans val lite för enkelt för att kunna be om förlåtelse nu.

Man får hoppas att Anki hinner dö innan Johanna får komma ut, helvete vilken ålderdom Anki får annars.
Citera
2018-10-12, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, han förtjänar ingen förlåtelse från Anki, visst Johanna manipulerade och styrde honom till viss del men jag tror att det var hans egna drömmar om ett rikt liv som avgjorde saken, kombinationen av hans drömmar och Johannas agerande gjorde hans val lite för enkelt för att kunna be om förlåtelse nu.

Man får hoppas att Anki hinner dö innan Johanna får komma ut, helvete vilken ålderdom Anki får annars.
Han kan gott be om ursäkt men lägg förlåtandet på hyllan.
Det är klart värst för mamman som hon vill se död - men min spontana tanke är: Hur ska nån kunna (över)leva gällande de hon upplever kränker hennes rättigheter i hennes grandiosa och självupptagna värld?
Jag tror, med allt hon uttalat och skrivit, att det lär dröja med tidsbegränsat..
Fasansfull människa med noll självinsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in