2018-10-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte hört talas om fullblodspsykopater med depression, snarare tvärtom.
En psykopat kan säkert känna sig dämpad, feeling blue en regnig dag och de lider nog förfärligt av självömkan och grubbel när en sån storhet åker fast. Grämer sig och förbannar allt och andra.
Att psykopatin dämpas med åldern hos män sägs väl bero på att testosteronhalterna går ner. Aggressiviteten dämpas men ränderna går inte ur.

Men till vad som normalt klassas som depression har jag däremot svårt att få ihop det.
Depression härleder ofta till förlust. Andra tillstånd är låg självkänsla, känna sig värdelös, oälskad eller skuldkänslor och kanske skam. Ingetdera inkluderas ju i en psykopat?
Med flackt känsloliv - affektiv och kortvariga känslor - så sitter ju inte nåt i värst länge. Det är protokänslor som rinner av som vatten på en gås. Stänger av och på känslor som med en knapp.
Med brist på empati så har de ingen bindning till andra personer och känner inte förlust som en normal person. En psykopat känner förlust av en nära person som dör men inte i närheten av en normal persons känslor.
Förutom detta lär grandiositet fungera som en vaccination då de har ett genuint bra självförtroende som vält över till det patologiska. De har ju ett abnormt självförsvar, är rent kallblodiga. Graden av psykopati lär påverka likaväl, ju högre desto mer opåverkad.

För övrigt tror jag det är mycket vanskligt då antingen antisocial eller sekundär psykopati ofta förväxlas med innebörden av primär och tolkningarna blir därefter. Även andra personlighetsstörningar vars kriterier överlappar varandra. Men det kan man delvis skylla överhögheten och forskningen, det råder stor begreppsförvirring för man vill ju inte stigmatisera...
Herre gud, folk riskerar klassas som psykopater snarare via detta flum.

De förmår säkert att utnyttja systemet för att inför andra söka nån form av vinstvinning, påvisa att det är synd om person eller nåt annat. De spelar ju vilken roll som helst om det gynnar dem själva.
JM skulle säkert kunna vifta med en apodospåse för att påvisa att även doktorn tycker hon ska få lite extra stöd och hjälp av sin omgivning som hon gått i symbios med. Men jag är intresserad av hur psykopati manifesteras hos kvinnor då det är ett mycket outforskat område om vi nu kunde få diagnos serverad nån gång. Allt annat skit om sig själv kan hon minsann pladdra om.

Hahaha!!! Du har självklart helt rätt - och jag utvecklade inte det jag skulle skriva tillräckligt bra. Självklart är inte en narcissistisk psykopats "depression" av samma art som en normal persons! Men i.o.m åldern (jag skrev alltså GAMLA psykopater) så känner de förlusten av att inte längre kunna attrahera människor. De tycker att de inte längre får den uppskattning och det bifall de förtjänar. I detta ligger en förvirring, typ "vad var det som hände"?

Visst har de ett självförtroende utöver det vanliga, men den är byggd på deras skeva självbild och på en mycket låg självkänsla som de hela tiden maskerar med detta falska självförtroende. Blir de ifrågasatta kan de bli rosenrasande. De lägger ner mycket stort arbete på att sin höga uppfattning om sig själva. Får de inte näring via parasitering av andra så blir de - inte oroliga - men de känner en stark vrede över att inte få de anser sig berättigade till.

Att jag tar upp detta är pga det jag minns från en bok jag läste som studerande, bland de bästa böckerna jag läst om p-störningar:
"Kognitiv psykoterapi i klinisk tillämning" av Arthur rFeeman, James Pretzer, Barbara Fleming och Karen M Simon.

(Efter att ha haft ett nästan 2 års förhållande med en sån rutten individ innan jag lyckades ta mig loss, samt en kusins mans narcissism, så fick jag även kunskapen om narcissistiska psykopater på ett högst omvälvande sätt) :-)

Finns ännu mer att skriva om i detta ämne.
Citera
2018-10-10, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En tidig gränslöshet kanske ersattes av en upplevt påtvingad begränsning för att passa in i arbetsliv och äktenskap vilken med tiden framstod som falsk o kvävande, och som hon frigjorde sig ifrån? Och alltså delvis en sak för sig?

Desperadons (the outlaw’s) dröm om ett egenstyrt lyckorike på andra sidan havet / hjämlaren?

Hon kanske bara är narcissistiskt egocentrisk, självtillräcklig, desperat och korkad sådär i största allmänhet?

Eller idealist. Med personligt avpassade ideal.
Hon har ett psykopatbeteende rent allmänt, med reservation att det mesta är fastställt på män.
"Bara" om en kränkt narcissistisk personlighetsstörning är väl lite klent?

Citat:
I can't believe my parents died so easily, said killer
Brian Blackwell stabbed his father, Sydney, 30 times - then stabbed his mother, Jacqueline, 20 times.

The killer, whose narcissistic personality disorder makes him a compulsive and often fantastical liar (...)"
"After fleeing the country, Blackwell ran up a £30,000 bill on his father's credit cards. He and Miss Saba, the daughter of a Jordanian physician, flew first-class to New York and spent three nights in the presidential suite of the Plaza Hotel.

They later flew to Florida, Barbados and San Francisco before returning to Britain in time for Blackwell to celebrate four As at A level. All the time his parents lay decomposing in their £350,000 home."

"Blackwell is heard claiming that his parents "didn't love him anymore" and disapproved of his relationship with Amal Saba, his 18-year-old girlfriend."

"The rage that led to him killing his parents erupted because they had dared to confront him about his profligate spending."
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1502979/I-cant-believe-my-parents-died-so-easily-said-killer.html
Senast redigerad av develi 2018-10-10 kl. 20:32.
Citera
2018-10-10, 20:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hahaha!!! Du har självklart helt rätt - och jag utvecklade inte det jag skulle skriva tillräckligt bra. Självklart är inte en narcissistisk psykopats "depression" av samma art som en normal persons! Men i.o.m åldern (jag skrev alltså GAMLA psykopater) så känner de förlusten av att inte längre kunna attrahera människor. De tycker att de inte längre får den uppskattning och det bifall de förtjänar. I detta ligger en förvirring, typ "vad var det som hände"?

Visst har de ett självförtroende utöver det vanliga, men den är byggd på deras skeva självbild och på en mycket låg självkänsla som de hela tiden maskerar med detta falska självförtroende. Blir de ifrågasatta kan de bli rosenrasande. De lägger ner mycket stort arbete på att sin höga uppfattning om sig själva. Får de inte näring via parasitering av andra så blir de - inte oroliga - men de känner en stark vrede över att inte få de anser sig berättigade till.

Att jag tar upp detta är pga det jag minns från en bok jag läste som studerande, bland de bästa böckerna jag läst om p-störningar:
"Kognitiv psykoterapi i klinisk tillämning" av Arthur rFeeman, James Pretzer, Barbara Fleming och Karen M Simon.

(Efter att ha haft ett nästan 2 års förhållande med en sån rutten individ innan jag lyckades ta mig loss, samt en kusins mans narcissism, så fick jag även kunskapen om narcissistiska psykopater på ett högst omvälvande sätt) :-)

Finns ännu mer att skriva om i detta ämne.
Lägger in en protest.
Psykopater har inte en mycket dålig självklänsla.

Gällande NPD är narcissism mest utpräglat, hos en psykopat är det ett av många personlighetsdrag.
En NPD tolkas bygga murar kring ett egentligt dåligt självförtroende.
Idealbild som grandios vs skam och självhat.
NPDs syre för att leva är omgivningens beundran, rent av beroende av andra.

Psykopaten är narcissistisk och gillar andras beundran, men bryr sig inte på samma sätt. Är inte beroende av andra, föraktar andra människor, ser ner på dem. Saknar samvete, känner ingen skam.

Flertal personlighetsdrag överlappar varandra. NPD med psykopatiska drag påminner mkt om en psykopat med starka narcissistiska drag.
Citera
2018-10-10, 22:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hon har ett psykopatbeteende rent allmänt, med reservation att det mesta är fastställt på män.
"Bara" om en kränkt narcissistisk personlighetsstörning är väl lite klent?

En reflektion rörande den ”kvinnliga” sidan som intresserar dig:

Gör man ett diagram över utvecklingen på den allmänsociala kvalitén/värdet på möllans mer eller mindre äkta män samt på möllans successivt tilltagande moraliska förfall och libertina friheter och uppblåsthet, så får man en brytpunkt på ngt givet ställe.

Ett sådant diagram borde förses med tillägget att möllan själv efter fyra barn med två fäder flyktade fäder — eller i alla fall efter Akis växande dubier och två barn till — kan ha nåtts av något av en insikt om att här kan det bli svårt att hitta en karl av någon kvalité och ställning att idka ett jämlikt och ömsesidigt själsligt utbyte med givet den lite trasssliga hemsituationen, och att det kan bli så att man får sikta på att framför allt hålla skutan flytande av egen kraft. Och kanske lite skäll och list.

Jag är inte säker på hur men det kan kanske tillföra ngt till analysen. Det finns en synbart ”organisk” trend i möllans utveckling mot större ”självständighet” och hennes undergång.
Citera
2018-10-10, 23:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En reflektion rörande den ”kvinnliga” sidan som intresserar dig:

Gör man ett diagram över utvecklingen på den allmänsociala kvalitén/värdet på möllans mer eller mindre äkta män samt på möllans successivt tilltagande moraliska förfall och libertina friheter och uppblåsthet, så får man en brytpunkt på ngt givet ställe.

Ett sådant diagram borde förses med tillägget att möllan själv efter fyra barn med två fäder flyktade fäder — eller i alla fall efter Akis växande dubier och två barn till — kan ha nåtts av något av en insikt om att här kan det bli svårt att hitta en karl av någon kvalité och ställning att idka ett jämlikt och ömsesidigt själsligt utbyte med givet den lite trasssliga hemsituationen, och att det kan bli så att man får sikta på att framför allt hålla skutan flytande av egen kraft. Och kanske lite skäll och list.

Jag är inte säker på hur men det kan kanske tillföra ngt till analysen. Det finns en synbart ”organisk” trend i möllans utveckling mot större ”självständighet” och hennes undergång.
Det finns nog en brytpunkt men jakt på nån karl tror jag inte det handlar om. Enligt p7:an gillade hon inte ens män, troligen är de mer en förbrukningsvara i hennes liv som spermadonator, inkomstbringande som callgirl eller för att skaffa fram det hon vill ha om det så är HVB-hem eller annat. Hitman. Eller varför inte via livförsäkring?
Nånstans efter hennes ex som hon har den yngre sonen med verkar det skena och jag undrar om det snarare har med hennes syster och pappas gemensamma framgång att göra.
Att avundsjukan öppnar Pandoras box.

Den springande punkten är att hon aldrig blir nöjd. Hon har en skev bild på lycka och jagar ständigt en gryta med guld i regnbågens slut.
Fantiserar om gårdar och framgångsrika företag, resor till alla slags länder och är inte i nuet.

Hon offentliggörs i media via hennes äventyr med småpojkar i socionomsängen (skam och skandal).
Hon blir ifrågasatt gällande den verksamhet som ska göra henne rik och framgångsrik.
Att hon själv står skyldig är hon helt blind för. Hon är felfri i sin grandiosa syn på sig själv.
Sen Granliden som hon haft stora visioner kring ända sen tiden för Aki.
Det påminner mycket om nacissistic rage.

Ingen ska ifrågasätta The Queen.
Senast redigerad av develi 2018-10-10 kl. 23:08.
Citera
2018-10-10, 23:18
Medlem
Citat:
Lägger in en protest.
Psykopater har inte en mycket dålig självklänsla.

Gällande NPD är narcissism mest utpräglat, hos en psykopat är det ett av många personlighetsdrag.
En NPD tolkas bygga murar kring ett egentligt dåligt självförtroende.
Idealbild som grandios vs skam och självhat.
NPDs syre för att leva är omgivningens beundran, rent av beroende av andra.

Psykopaten är narcissistisk och gillar andras beundran, men bryr sig inte på samma sätt. Är inte beroende av andra, föraktar andra människor, ser ner på dem. Saknar samvete, känner ingen skam.

Flertal personlighetsdrag överlappar varandra. NPD med psykopatiska drag påminner mkt om en psykopat med starka narcissistiska drag.

Sista meningen: det var så jag tänkte eftersom jag utgick från JM, som jag tror har båda dessa personlighetsdrag i kombo. Tror, alltså. Kanske det finns fler fel i hennes personlighet.....
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-10 kl. 23:22.
Citera
2018-10-10, 23:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Sista meningen: det var så jag tänkte eftersom jag utgick från JM, som jag tror har båda dessa personlighetsdrag i kombo. Tror, alltså. Kanske det även finns fler fel där.....
Ja, det är svårt att se vilket som är först, hönan eller ägget? Själva grunddiagnosen alltså. Det beror kanske på att det inte är så ofta kvinnor svävar ut så vedervärdigt som hon gör, så extremt hämndbenägen och hagalen, överdos av lappar och brev. Det är mycket histrioniskt över henne också.
Citera
2018-10-10, 23:28
Medlem
Citat:
Det finns nog en brytpunkt men jakt på nån karl tror jag inte det handlar om. Enligt p7:an gillade hon inte ens män, troligen är de mer en förbrukningsvara i hennes liv som spermadonator, inkomstbringande som callgirl eller för att skaffa fram det hon vill ha om det så är HVB-hem eller annat. Hitman. Eller varför inte via livförsäkring?
Nånstans efter hennes ex som hon har den yngre sonen med verkar det skena och jag undrar om det snarare har med hennes syster och pappas gemensamma framgång att göra.
Att avundsjukan öppnar Pandoras box.

Den springande punkten är att hon aldrig blir nöjd. Hon har en skev bild på lycka och jagar ständigt en gryta med guld i regnbågens slut.
Fantiserar om gårdar och framgångsrika företag, resor till alla slags länder och är inte i nuet.

Hon offentliggörs i media via hennes äventyr med småpojkar i socionomsängen (skam och skandal).
Hon blir ifrågasatt gällande den verksamhet som ska göra henne rik och framgångsrik.
Att hon själv står skyldig är hon helt blind för. Hon är felfri i sin grandiosa syn på sig själv.
Sen Granliden som hon haft stora visioner kring ända sen tiden för Aki.
Det påminner mycket om nacissistic rage.

Ingen ska ifrågasätta The Queen.

Tror också att avundsjuka var den utlösande faktorn. Ingen fick lyckas bättre än hon. Det var ju för fan HENNES föräldrar! Att hon skulle dela ett eventuellt arv med sin syster vid föräldrarnas frånfälle tror jag inte ens föresvävade henne. Hon hade egna planer och allt handlade om henne själv. Det är t.o.m möjligt, kanske även troligt, att hennes syster också hade kunnat bli ett mordoffer om JM hade lyckats undkomma fadermordet.
Citera
2018-10-10, 23:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Tror också att avundsjuka var den utlösande faktorn. Ingen fick lyckas bättre än hon. Det var ju för fan HENNES föräldrar! Att hon skulle dela ett eventuellt arv med sin syster vid föräldrarnas frånfälle tror jag inte ens föresvävade henne. Hon hade egna planer och allt handlade om henne själv. Det är t.o.m möjligt, kanske även troligt, att hennes syster också hade kunnat bli ett mordoffer om JM hade lyckats undkomma fadermordet.
Syrran hade aldrig satt sin fot där, det var ju inget barndomshem med affektionsvärde heller, och JM hade kanske tänkt köpa ut henne till underpris för de miljoner som var på inkommande. Syrran har ju redan ordnad tillvaro via sin egen framgång och eget sommarställe. JM hade nog manipulerat henne med nån vals och drama om hur mycket Granliden betydde för henne, undlåtit budgivning. Hon hintade ju om underpris pga mord i rätten men då för att hatiskt spy galla på mamman som hade omaket att överleva. Hon och Wenna är som käppar i JMs självcentrerade hjul.
Senast redigerad av develi 2018-10-10 kl. 23:47.
Citera
2018-10-11, 00:37
Medlem
Citat:
Syrran hade aldrig satt sin fot där, det var ju inget barndomshem med affektionsvärde heller, och JM hade kanske tänkt köpa ut henne till underpris för de miljoner som var på inkommande. Syrran har ju redan ordnad tillvaro via sin egen framgång och eget sommarställe. JM hade nog manipulerat henne med nån vals och drama om hur mycket Granliden betydde för henne, undlåtit budgivning. Hon hintade ju om underpris pga mord i rätten men då för att hatiskt spy galla på mamman som hade omaket att överleva. Hon och Wenna är som käppar i JMs självcentrerade hjul.

Systern var en person med större självkänsla än JM, hon hade skapat ett eget liv via arbete och egen begåvning och nådde framgångar. Ägde respekt i företagsvärlden och skaffat sig ett gott bra liv med eget sommarställe. Ingen personlig koppling till Granliden.

Konflikterna finns i JMs hjärna. Hon är sjuk.
Citera
2018-10-11, 00:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Systern var en person med större självkänsla än JM, hon hade skapat ett eget liv via arbete och egen begåvning och nådde framgångar. Ägde respekt i företagsvärlden och skaffat sig ett gott bra liv med eget sommarställe. Ingen personlig koppling till Granliden.

Konflikterna finns i JMs hjärna. Hon är sjuk.
Ja, ruggigt störd och det händer nåt samma veva då de etablerar företaget. Bara att hon tog hennes efternamn säger väl allt och likaså satt och poserade med hennes designade smycken som callgirl - vilket hon själv beskrev i domen från 2008 (la det nånstans i tråden).
Man skulle rent av kunna tro att hon låtsas vara Ulrika i den vevan; den som får full uppmärksamhet av pappan.
Citera
2018-10-11, 03:28
Medlem
Citat:
Ja, ruggigt störd och det händer nåt samma veva då de etablerar företaget. Bara att hon tog hennes efternamn säger väl allt och likaså satt och poserade med hennes designade smycken som callgirl - vilket hon själv beskrev i domen från 2008 (la det nånstans i tråden).
Man skulle rent av kunna tro att hon låtsas vara Ulrika i den vevan; den som får full uppmärksamhet av pappan.

Undrar vad Freud hade gjort av den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in