Citat:
Ursprungligen postat av
deMorgan
Lokala banker har kanske 35k som ingångslön men de internationella ligger högre uppemot 55k och med bonusar under första året (sign on samt year end) hamnar du nästan alltid kring 1 miljon och sedan ökar det.
Fast då ska man väl också beakta att levnadskostnaderna är höga på de orter där man arbetar på internationella banker, i synnerhet London. Att tjäna 55 tkr i ingångslön innebär ju för de allra flesta juniora London-bankers inte att man kan spara undan så mkt, då bostadskostnaderna för att leva i London är jättehöga. Även om lönen såklart ökar under karriären.
Citat:
Ursprungligen postat av
deMorgan
Sedan skulle jag ändå våga påstå att PE är något färre timmar, men lönen tvärtemot vad folk tror inte är högre. Snackar vi ingångslön på PE är det 50-60k och det är långt under vad man efter 2 år drar in som associate. Däremot finns ju den långsiktiga moroten där med carry, men i min generation har inget hämtat hem mycket där än (folk med 0-7 år industrierfarenhet). Samtidigt har bankingkollegor ganska stabila löneökningar och bonusar.
Har dock läst den stora PE-tråden noga och har fått intrycket att arbetsbelastningen i princip är marginellt lägre på PE vs. IBD. Enligt många av skribenterna där kör man säg 70-80 h per vecka i snitt, och går upp till 100-120 när det är som värst. Nu överdriver väl många också, men kan ändå tänka mig att belastningen är hög, speciellt då PE ofta arbetar med stressiga projekt med kort deadline.