2018-10-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tror att inget behöver skickas till NFC. Det finns antagligen inga spår av mördaren på saker som hittats så långt från FP/BP. Man ska bara kolla upp om tipsen de fått stämmer.

Är det geocacheburkar så har de kartlagt hur LW rört sig i området.
Vet inget om geocaching men står inte utläggarens namn i burken?

Nja, det här med NFC va faktiskt mest ironi.

Det här med att hon gömde burkar i samband med mordet tror jag inte
riktigt på, hur va det nu med ytterdörren, va den olåst eller va den öppen.
Citera
2018-10-11, 15:36
Medlem
Citat:
Kan någon lokal förmåga svara på detta.

Om LW skulle gå till gångbrofästet hemifrån skulle hon då välja att gå på stigen (om den finns) invid planket för att ta sig dit och hem?

Kom ihåg att LW sluta att prata i chatten när de planerade resan till Norge. Tror nog hon skulle ha berättat om hon skulle ut. Nä, det är nog så att det var SD som såg henne sist.
Citera
2018-10-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Mina tankar kring detta sök;

Observera att det är mina egna spekulationer och inte fakta.

Att man beslutar att leta efter "vad som helst" kring BP och FP samt en bit ifrån i närområdet efter 5 månader får mig att tro att man i nuläget inte har någon bevisning mot den misstänkte. Man försöker med alla medel leta fram vad som helst som eventuellt kan kopplas till själva gärningen eller till den misstänkte.

Idag och en tid tillbaka har man konstaterat hur LW mördades och dödsorsak. Man har vetat om hon bragts om livet med ett s.k. mordvapen. Hade ett eventuellt mordvapen varit aktuellt så hade man sannolikt redan tidigare letat efter detta vapen då den är av vital betydelse mot en GM.
Därför tror jag inte att dagens sök har handlat om ett mordvapen, utan någonting annat.

Utan att ha insyn i denna utredningen kan jag tänka mig att man letar efter något som tillhör LW eller SD - någonting som saknas.

Nu har man säkrat diverse fynd i den terräng där dagens sök genomfördes. Fynden i sig kanske inte har någonting med mordet eller de inblandade att göra enligt media. Detta indikerar att utredningen, i ett desperat försök, gör allt för att hitta "vad som helst" som har med LW eller SD att göra. Man har m.a.o. ingenting dagsläget som binder den MT för mordet.

Låter lite grann som jag tidigare skrivit om - nämligen - att utredningen försöker hitta bevisning mot SD efter att man riktat in sig på honom. Den bevisning som finns pekar inte med säkerhet mot just denna person. Utredningen har naturligtvis vissa indikationer och indicier som kan tolkas mot SD som GM, men att konkret bevisning saknas.

Jag tolkar de senaste uppgifterna som ett desperat försök, att med alla konstens regler hitta bevisning mot den MT. Hittar man inget på kroppen, i bostäderna, bilen eller i terrängen så tror jag att detta mord blir svårt att lösa. Det har trots allt gått 5 månader och att komma idag- efter 5 månader för sökningar i närområdet får mig att tvivla på utredningen.

Denna utredning har från början hanterats illa. Dagens aktiviteter förvånar mig och signalerar desperation.

Man har antagligen lagt allt krut på att hitta bevis mot SD utan att lyckas.
Möjligen på grund av att han är oskyldig, men det vet jag inte.

I stället för att leta bevis som pekar mot person så låser man fast
sig vid en person som det inte finns bevis mot, åtminstone som det ser
ut i nuläget, det blir nästan lite "making a murderer" av det hela.
Citera
2018-10-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
JG är J*rr* (G*r*ld) Gr*a* och enligt vad andra angett i tråden god vän med HD och SD. Av vad som framkommit så är han anställd vid Örebro universitet, född i USA och idag sambo med svensk kvinna samt har vuxna barn och ett stort intresse för geocaching och innebandy. Av vissa användares poster i tråden har jag fått intrycket att han främst är vän med HD men ej säker på detta. Han ska iaf ha reagerat med bestörtning när han fick kännedom om den affär mellan SD och LW som flera pekat på i tråden. Tror att det var Sh.Holmes här som kunde uttala sig kring detta. Då ska JG ha brutit helt med forna vännen LW utifrån sina moraliska ståndpunkter om henne som fd pastor. Avfriendat i sociala medier och på alla sätt demonstrativt vald SDs sida. Vännen SD dömde han inte lika hårt. Tidigt i tråden berättades det att han skjutsade paret D från flygplatsen men senare har detta dementerats. Han var tidig med att beklaga sorgen i sociala medier, redan innan det var känt att LW var död. Vissa har menat att detta var en märklig omständighet då. Han ska även ha uppmanat folk att inte prata om det som de visste kring mordet utifrån okänd anledning (kanske polisens direktiv till nära, men var JG nära då han brutit med LW för ett år sedan?). Då vänner till LW inom geocachingsammanhang velat ge sig ut och leta så har JG, enligt uppgift, sagt åt dem att inte göra detta utan lämna över till Missing People där han själv är verksam. Missing People gick sedan aldrig ut och letade LW av vad jag förstått.

Detta är en sammanställning kring JG utifrån vad andra användare delat med sig av i tråden. Andra kan nog fylla i bättre.
Okej, tack för svar.
Citera
2018-10-11, 15:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Datumet 22/10 som nämnts i tråden är kanske det datum åklagaren fått på sig att nå upp till sannolika. Annars avskrivs skäligen.

Man skakar alla trän.
Citera
2018-10-11, 15:51
Medlem
Citat:

Om LW skulle gå till gångbrofästet hemifrån skulle hon då välja att gå på stigen (om den finns) invid planket för att ta sig dit och hem?

Hon skulle kunna göra det. Men det vore otoroligt krångligt.

För att komma till brofästet så sneddar hon över innergården där radhusen ligger så är hon där. Tar väl 1-2 minuter att gå.

Så svaret är nej, hon skulle inte normalt välja stigen.
Citera
2018-10-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Datumet 22/10 som nämnts i tråden är kanske det datum åklagaren fått på sig att nå upp till sannolika. Annars avskrivs skäligen.

Man skakar alla trän.

SD är ju på fri fot, så varför skulle det vara ett krav att nå sannolika eller avskriva skäligen, det spelar ju ingen roll om han är på fri fot.
Skulle tro de har mycket starka indicier på honom, men saknar några tekniska bevis.

SD börjar bli mer avskydd i geocaching kretsen, folk börjar ta avstånd och säga upp bekantskapen med de som fortfarande umgås med honom också.
Citera
2018-10-11, 15:54
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

Menar du gångbron mot Gamla Hjärsta? Denna nås via en gångväg, som löper parallellt med motorvägen, i direkt anslutning till gräsområdet vid planket.
Senast redigerad av LimeTime 2018-10-11 kl. 16:04.
Citera
2018-10-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Du glömmer NW, som kanske skyddas av U.W. Det gör saken komplicerad. Då har sonen "vattentätt" alibi. Jag tror fortfarande på det. Mycket komplicerat kan man säga.

Det är mycket möjligt att dom täcker upp för varandra, då
har dom inte mycket till alibi.

Har en känsla av UW har högt förtroendekapital hos
polisen, högre än vad han kanske borde ha.
Citera
2018-10-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Man skakar alla trän.

Jag vet inte men va det inte åklagaren som sa att skäligen misstänkt kunde
man va i stort sett hur länge som helst.
Citera
2018-10-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Lite så tänker jag med.

Sedan det här med eventuell DNA på kroppen;

Rättsmedicin har naturligtvis finkammat hela LW kropp i jakt på spår och fynd som kan härleda mot någon individ. Nu har ju kroppen legat utomhus några dygn om än lite skyddad av buskar och träd. Det kan finnas DNA på kroppen som kan ha hamnat där helt naturligt från hennes ex. man, barnen och andra personer som hon haft närkontakt med under dagen och kvällen samma dygn som hon mördades.
Beroende på var på kroppen eventuell DNA har säkrats från och vilken typ av DNA man kan ha hittat (hår, saliv, sperma, blod mm.) har också betydelse för utredningen.

De flesta personer som varit på förhör har man naturligtvis topsat för att säkerställa DNA profiler.
Detta väcker frågor;

Har man säkrat någon specifik persons DNA på LW?
Har man säkrat DNA från SD på LW?
Har man säkrat DNA från en okänd person på LW?
Har man inte över huvudtaget säkrat DNA från någon annan person än henne själv på LW?

Och naturligtvis vilken typ av DNA finns säkrat från LW?
Vilken plats på kroppen är DNA i sådana fall säkrats ifrån?

Dessa svar finns i utredningen och man kan utöka frågeställningarna till;

Om man säkrar DNA som härrör och matchar en specifik individ i utredningen blir denna individ automatisk misstänkt då?

Om man matchar DNA från SD på LW blir han automatiskt anhållen då?

Som sagt; det finns naturliga orsaker till varför det kan finnas DNA från annan person än LW själv. Dessa personer kan ha träffat LW precis före hennes död. DNA kanske sitter på en plats där det anses normalt.

Någonting med SD finns som gör honom misstänkt i utredningen, men det är inte tillräckligt stark bevisning enligt TR. ÅK ansåg att detta någonting skulle räcka för en högre grad för misstanke. Så tolkade dock inte TR. Där var/är de oense.

Samtidigt envisas utredningen med att SD är fortsatt den ende misstänkte personen samt att det aldrig funnits någon annan misstänkt person än han.
Det finns indicier som pekar mot SD. Finns det inga indicier alls i utredningen mot någon annan?

Vilka individers DNA har man hittat på LW, i hennes bostad, hemma hos SD, i fordon mm?
Finns det säkrat DNA från någon okänd person?

Ju längre tiden går desto mindre pekar mot SD.
Citera
2018-10-11, 16:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
SD är ju på fri fot, så varför skulle det vara ett krav att nå sannolika eller avskriva skäligen, det spelar ju ingen roll om han är på fri fot.
Skulle tro de har mycket starka indicier på honom, men saknar några tekniska bevis.

SD börjar bli mer avskydd i geocaching kretsen, folk börjar ta avstånd och säga upp bekantskapen med de som fortfarande umgås med honom också.

Det var, i princip, ett sånt resonemang som fördes i NA igår. Om åklagaren vill (avskriva), i alla fall. Sen ska man få gubbarna på fötter också...

Jag tror väl som du att åklagaren bestämmer sig längre fram.
Jag tror också att indicierna i alla händelser kan vara hysteriskt starka. Redan det vi har här är jävvlitt starkt i min bok (alltså givet också den formalistiska förkunnelsens konstaterande att han inte kunnat bevisa sin oskuld efter cinco meses). Man ryser vid tanken att det lär finnas mer utan att de når sannolika...

Man har möjligen smartphonefoto på när han höjer svärdet men inte på när det föll.

Man söker nu bara ett ”rejält” Texas-Longhorn-kvitto, och sen är han snärjd.

”Olyckligtvis” är det ju också så långt gånget nu att det inte finns ngn väg tillbaka vad gäller hans rykte. Att folk skulle börja vika undan var ju bara en tidsfråga.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-11 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in