2018-03-30, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Vad händer egentligen om han inte behandlar springmask? Försvinner de av sig själv eller lever de kvar i kroppen tills medicin tas?

Det har gått nästan ett halvår nu med maskarna... Dom ökar och sänks i volym hela tiden.

Men nu börjar jag bli trött och ska behandla inom några dagar misstänker jag.

Hela jag är en stor klump av djur/organismer som är gör en stor organism/djur.
Så lite sällskap är inte hela världen, hela jag är ju massa småkryp. Hehe

Men nu är jag trött på klådan... Ska åtgärdas.
Citera
2018-09-03, 18:11
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Tarmparasiten springmask drabbar allt fler och framför allt barn i olika åldrar. Antalet drabbade har ökat explosionsartat de senaste åren och 2018 spås bli ett rekordår.
Citat:
Kliar det i rumpan? Finns det små vita prickar i avföringen? Tarmparasiten springmask drabbar allt fler människor, framför allt barn. "Det verkar som att det är mer än på väldigt länge. I alla fall sedan vi kunde börja mäta och titta på hur mycket springmask som finns, så är tendensen att det kan bli ett rekordår i år", säger Johan Lindh, parasitolog på Uppsala Universitet.

Ökningen har Johan Lindh konstaterat bland annat genom att undersöka antalet sökningar på springmask på nätet och följa försäljningen av de läkemedel som finns mot springmask. Men vad ökningen beror på vet man inte riktigt. "Det kan vara det att det är fortsatt ännu mer barntätt på förskolor och att vi inte tar hand om det. När vi märker att barnen får en infektion så vet vi inte riktigt hur vi ska göra för att bli av med det och då smittar det", säger Jonas Lindh.

Just nu är det enda receptfria läkemedlet mot springmask, Vanquin, slut på många apotek, och först i mitten av oktober väntas leveranserna komma i gång igen. Det finns dock receptbelagda läkemedel att tillgå.
https://www.nordfront.se/stor-okning...ekordmanga.smr
Citera
2018-10-10, 13:34
Fiser väldigt mycket nu för tiden och misstänker att det är nån parasit. Har alltid haft svårt att gå upp i vikt och får bara finnar. Finnar på hakan har jag hört kan bero på magproblem. Gillar mjölk men borde väl prova att minska på det.

Har haft mycket problem med springmask också.
För mig funkade inte Vanquin (röda färgämnet Pyrvin) då utan jag fick recept på Vermox (Mebendazol) som man bara behöver ta 1 tablett och 1 tablett igen senare. Mebendazol är dessutom nyttigt för kroppen då det kan ha effekt på tumörer o skit.

Jag har väl själv inte riktigt följt detta till hundra procent men använd mindre handdukar till dusch och ha en specifik handduk (jag brukar alltså bara använda de gamla i tvättkorgen) som du torkar dig där bak och fötterna med.

Har försökt med handsprit på tops men det har aldrig funkat för mig. Har dock aldrig varit med om att jag sett maskarna förutom när någon hjälpt ta ut de med tops i röfa.

Sammanfattar lite ovetenskapliga husmorstips:
Ät mycket färgrik/antioxidantrik mat: svarta vinbär, lingon, blåbär, morötter, rödbetor (koka, dela i 4 delar och lägg in i ättikslag och käka några om dagen).
Pumpafrön ska innehålla nåt gift mot maskarna. Käka därför även mera pumpa (soppa/ugnsstekta)

Anledningen till ökningen kanske beror på smartphoneanvändningen på toa, människor med dålig hygien som sprider ägg i offentliga miljöer (i tunnelbanan kanske maskarna flyger omkring i luften), men jag är också VÄLDIGT nyfiken på att få reda på hur babyspenaten och annan osköljd/färdig sköljd PLOCKSALLAD som ökat lavinartat de senaste åren plockas. Tror starkt på att boven ligger där.
Senast redigerad av tem34 2018-10-10 kl. 13:44.
Citera
2018-10-11, 22:26
Medlem
Hörrni, ni måste alla fatta att medicinen tar bara död på masken , inte redan producerade ägg. Samma dag som man tar medicinen ska därför Allt, allt, allt, tvättas i hög temperatur!
Inkl alla sängkläder och handdukar och underkläder i hög temperatur.

Sen ska man vara extremt noga med allt. Köp engångs tvättlappar för bebisvård hellre än vanlig handduk för stjärten. Använd vanlig handduk endast en gång. Lägg handduk samt underkläder i plastpåse om ni inte kan tvätta samma dag. Återanvänd inte! Tvätta händer noooga efter toabesök å efter att ni råkat klia er i rumpan (undvik att klia er ) se till att ha välsittande/täckande underkläder när ni sover för att slippa byta sängkläder varje dag efter det första bytet. Håll naglar kortklippta och rena för att undvika att ”råka” få ägg där å undvik än hur händer i munnen!

Med bra sov kläder På sig räcker det med att tvätta lakan ca En gång / vecka. Är ni ok med att sova i pyjamasbyxor kan det vara en bra försiktighets grej också för att slippa sprida äggen ibland sängkläderna å sedan få i sig dom. Se till å rengöra mobilen med nån sprit å ev tv dosa/tangentbord gärna också om ni tagit i nedre regionen i samband med användande av dessa. Fortsätt med denna nästintill extrema hygienrutin tills det är dags för nästa omgång medicin och nåt tag därefter. Se till att tvätta igenom allt en gång till .
Följer ni detta så slipper ni smitta ner er själva om å om igen. Följer ni inte hygienrutinerna så kommer ni få springmask om å om så då kan ni precis lika gärna skippa medicinen.

+ om man är flera i familjen eller sover tillsammans med nån så behöver alla behandlas samt iaktta samma hygien!

Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Man kan få klåda i tjärten om äter mycket socker eller av stress kan man också få det.

Till tråden, så fick jag sprinmask igen =S, men jag ligger på min andra kur, så de börjar bli bättre nu.. Jag kan inte fatta vad sjutton de kommer ifrån? Jag äter mycket sushi, kanske därifrån de sprider sig??

Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Helvete så har jag fått de här igen =((.. fy fan kliar i min tjääääärt!!! Den här klådan kan man bli helt galen av...

Nu har jag haft de här 3 gånger senaste 2 år en... Den här gången skall äta de starkaste så att de försvinner en gång för alla...

Citat:
Ursprungligen postat av tem34
Fiser väldigt mycket nu för tiden och misstänker att det är nån parasit. Har alltid haft svårt att gå upp i vikt och får bara finnar. Finnar på hakan har jag hört kan bero på magproblem. Gillar mjölk men borde väl prova att minska på det.

Har haft mycket problem med springmask också.
För mig funkade inte Vanquin (röda färgämnet Pyrvin) då utan jag fick recept på Vermox (Mebendazol) som man bara behöver ta 1 tablett och 1 tablett igen senare. Mebendazol är dessutom nyttigt för kroppen då det kan ha effekt på tumörer o skit.

Jag har väl själv inte riktigt följt detta till hundra procent men använd mindre handdukar till dusch och ha en specifik handduk (jag brukar alltså bara använda de gamla i tvättkorgen) som du torkar dig där bak och fötterna med.

Har försökt med handsprit på tops men det har aldrig funkat för mig. Har dock aldrig varit med om att jag sett maskarna förutom när någon hjälpt ta ut de med tops i röfa.

Sammanfattar lite ovetenskapliga husmorstips:
Ät mycket färgrik/antioxidantrik mat: svarta vinbär, lingon, blåbär, morötter, rödbetor (koka, dela i 4 delar och lägg in i ättikslag och käka några om dagen).
Pumpafrön ska innehålla nåt gift mot maskarna. Käka därför även mera pumpa (soppa/ugnsstekta)

Anledningen till ökningen kanske beror på smartphoneanvändningen på toa, människor med dålig hygien som sprider ägg i offentliga miljöer (i tunnelbanan kanske maskarna flyger omkring i luften), men jag är också VÄLDIGT nyfiken på att få reda på hur babyspenaten och annan osköljd/färdig sköljd PLOCKSALLAD som ökat lavinartat de senaste åren plockas. Tror starkt på att boven ligger där.
Citera
2018-11-23, 21:27
Medlem
Borde aldrig läst om springmaskar eller andra parasitmaskar för den delen också... Har blivit hur nojjig som helst och börjat "hallucinera" eländet.
Citera
2019-02-11, 20:47
Medlem
whhooos avatar
Får panik - har haft mask i en månad nu. Tagit både Vanqiun och Vermox men ingenting har hjälpt ett dugg. Sköter hygien samt städar/tvättar i princip varje dag. Sover med byxor. Testat så gott som alla huskurer.

INGET HJÄLPER. Har varit på vårdcentralen och ska tillbaks imorgon och lämna avföringsprov.

Ingen som ligger inne med något supertips mvh desperat
Citera
2019-04-17, 01:27
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whhooo
Får panik - har haft mask i en månad nu. Tagit både Vanqiun och Vermox men ingenting har hjälpt ett dugg. Sköter hygien samt städar/tvättar i princip varje dag. Sover med byxor. Testat så gott som alla huskurer.

INGET HJÄLPER. Har varit på vårdcentralen och ska tillbaks imorgon och lämna avföringsprov.

Ingen som ligger inne med något supertips mvh desperat

Jag har haft springmask, och har förmodligen kvar ett mindre bestånd i kroppen. Utöver det har jag/har haft andra maskar i mig.

Är det springmask du har?

Avföringsprov kan man förövrigt skippa. Jag gjorde ett avföringsprov där jag lade maskar i provröret. Ett par veckor senare fick jag hem ett brev "inga tecken på mask eller maskägg i avföringen"

Håller du på med oralsex och andra perversioner kan det vara så att du återinfekterar dig med maskägg hela tiden när du är nere och rotar med mun och tunga där mun och tunga inte hör hemma. Om du har pojkvän kanske han har springmask.
Senast redigerad av kulturstrateg 2019-04-17 kl. 01:29.
Citera
2020-04-23, 23:28
Medlem
Nu har jag beställt pyrvin från Finland. Har två förskolebarn och vi får återkommande mask här hemma oftast jag och ena dottern. Det receptbelagda vermox har vi fått ta hitills då vanequin varit slut sen 2018 vilket jag tycker är en skandal uppenbarligen finns det aktiva ämnet hos andra tillverkare så nu har jag beställt 40 tabletter från finland. HUR fan kan läkemedelsverket låta det gå snart 2 hela år utan att be tillverkaren dra åt helvette??? Vermox funkar men det är en lång läskig bicerkningslista de ickerecept belagda är ju mer eller mindre ofarliga.
Citera
2023-04-27, 22:54
Medlem
Det som är lite lurigt är att man kan ha springmask utan att det syns i avföringen och utifrån det kan man tro att besvären beror på hemorrojder eller liknande.
Citera
2024-09-28, 16:32
Medlem
Tzatzikins avatar
Har haft mask från och till i många år. Hur mycket jag än städar och sköter hygien så kommer de jävlarna tillbaka. Har tagit en tablett vermox nu och stoppat in en andra tablett i röven. Tar givetvis nya tabletter om en vecka igen.

Ett tips för er som kliar er i rumpan på kvällarna av maskarna är att skölja bort dem. Sätt dig ner i duschen på huk, öppna försiktigt upp rövhålet (slappna av samtidigt som du sätter munstycket mot anus) och spola vatten så du sköljer ur tarmen närmast anus. Då sköljs maskarna som är där bort. Givetvis är det maskar kvar längre in i tarmen men då kan man somna utan att klia ihjäl sig. På morgonen så gör om samma sak för att få bort äggen.
Citera
2025-04-27, 17:42
Medlem
Misstänker jag jag fått springmask baserat på symptomen.
Köpte ett paket Vermox, men funderar vad är bästa strategi för att bli av med dem.
Vet att man måste städa noga och så, men att den ändå kan vara svårt att bli av med den om man får i sig nya ägg hela tiden. Tänkte att baserat på maskens livscykel bordet det väl gå att äta Vermox så frekvent att även om man får i sig ägg och dess blir maskar så hinner de inte lägga nya ägg? Står på internet att äggen överlever 2-3 veckor, så om man tar en tablett Vermox varje dag i en månad borde det väl räcka för att utrota den i sitt närområde? Skulle det funka? Finns det kanske en mindre kostsam strategi, typ 1 tablett varannan dag i en månad eller något sånt. I asken finns 6 tabletter. Jag tror om jag inte kommer på något bättre tänker jag börja med 2 tabletter om dagen i 3 dagar (för att förgifta dem ordentligt först), sen kanske en tablett om dagen i en månad. Eller kan man skadas av för mycket mebendazol, ämnet i Vermox? Sen tänker jag att man kanske ska kombinera Vermox och Pyrvin samtidigt ifall de skulle vara lite tåliga mot det ena eller andra.
Senast redigerad av pmonly 2025-04-27 kl. 17:48.
Citera
2025-04-28, 01:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bytingen
Hej.

Ok, har under senaste tid haft problem med rumpan.
Typ, ja! googlade på det och fick fram att det är något som heter springmask! dessa jäkla små parasiter alltså! gahhh.

Hur som helst, jag behöver lite FB assistans.

Jag ska ta och köpa, Vanquin imorgon... typ någon slags tablett mot springmaskar? http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...20&DocTypeID=6

Enligt FASS så står det att man ska ta tabletten såhär, "Vuxna och barn: 1 tablett respektive 5 ml suspension per 10 kg kroppsvikt ges peroralt i engångsdos. Barn som väger 5-9 kg ges 2,5 ml suspension." Vadå, så det betyder om jag som väger 83-84 kilo ska ta 8 tabletter? I hur många dagar?! är det engångs grej?

Gah, blir galen! vet någon hur detta fenomem kommer fram? vad ska jag göra? hur ska jag sköta detta? gah! ni vet, vanliga frågor help help!!

Grejen är, har haft detta problem förut! men det har gått efter 2-3 dagar! men nu har jag haft det ett tag, och det är bara sjukt drygt om nätterna! speciellt när jag ska sova, kan vakna mitt i natten av eländet

Hoppas någon kan ge mig svar! förfasen!
sköt om er

Är du redo för sanningen är den riktiga frågan.

För att mörda parasiterna så måste man förstå vad dom är.
Dom är utomjordiska parasiter som inte har nån själ, vilket betyder att dom måste äta deras genmodifierade och onyttiga saker som mjöl, socker, soja, raps och majs. Dom behöver få det levererat till tarmen av dig, annars blir du utsatt för känslomässig mindcontrol som gör att du känner känslor av att du nog dör snart om du inte snabbt får socker, mjöl, majs osv. Utomjordingarna är uppkopplade på ditt nervsystem och styr dig till sockret och mjölet .

För att mörda parasiterna så måste man fasta eller rättare sagt avstå från allt som parasiterna behöver från att överleva.
Enbart grödor som växer ovanför marken och inte är gmo får ätas under typ 4 dygn, och detta resulterar i att parasiterna är nära döden.
Det är då folk brukar äta kapslar fyllda med grödor som mördar parasiter. Då dör dom för att dom redan var svaga av svälten som du skapade genom att avstå från allt onyttigt som parasiterna behöver för att fortsätta leva på en planet som dom inte ens hör hemma på egentligen.

Dom behöver en värd för att ens kunna vara på Jorden.

Man bajsar ut dom då. Dom ser ut som tjocka larver med alienliknande munnar.
Finns video på youtube där man kan se en snubbes parasitfyllda bajs efter en sån här kur.

Ekologiska smoothies och vatten bara. Inge mer mjöl och socker eller kött som är där äggen lurar och kan starta om infektionen.

Människan har en växtätares tarm, och dom är extremt långa och gjorda för växter.
Köttätare har jättekorta tarmar för att köttet måste ut innan parasitäggen kläcks.

När människor placerar kött i sina långa tarmar så är det äggkläckningsgaranti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in