2018-10-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer
Valde att ansöka om Superlånet till 0% ränta bara för att varför inte. Fick det beviljat i förrgår, handlade Avanza Zero för 15000kr igår. Vilket innebär att jag är belånad till knappt 3%. Så idag har jag fått ett meddelande att på grund av förändringar i mitt innehav så har jag fått en högre Superränta, 1,24%. Inget mer än så. Antar jag missat någon detalj i avtalet men kändes ändå lite snopet.

Jag tror att det beror på att man måste äga minst 3 aktier/fonder som är godkända.

"Minst tre aktier som är godkända för Superränta eller fonderna Avanza Zero och Avanza Global".

Godkända värdepapper

https://www.avanza.se/lana/superlanet.html/superloan-securities
Citera
2018-10-10, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jag tror att det beror på att man måste äga minst 3 aktier/fonder som är godkända.

"Minst tre aktier som är godkända för Superränta eller fonderna Avanza Zero och Avanza Global".

Godkända värdepapper

Är det 10% av ens godkända aktier/fonder som gäller?
Citera
2018-10-10, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorcupineSloth
Är det 10% av ens godkända aktier/fonder som gäller?

Belåningsgraden får vara max 10% enligt texten på hemsidan.

https://blogg.avanza.se/avanza/nya-superlanet-varldens-billigaste-vardepapperskredit/
Citera
2018-10-10, 19:23
Medlem
Zaqwers avatar
Citat:

Godkända värdepapper

Du kanske har rätt. Jag läste det som att man antingen behöver äga "tre aktier" som är godkända eller "Avanza Zero och global". Alltså att tre enbart gällde aktierna.
Citera
2018-10-10, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag har funderat på att låna lite med Superlånet. Dock vet jag med mig att jag kollade upp det här för några år sedan och att jag då upptäckte att det finns någon liten nackdel med att låna pengar rent skattetekniskt, typ att man måste skatta mer på sina utdelningar eller liknande. Detta gäller till exempel om man har ett bolån. Jag har dock inga lån för tillfället.

Är det någon som vet vad jag babblar om?
Du kan kvitta ISK skatten mot lån ränta, men har du redan ett bolån så har du garanterat mer ränta än vad du kan kvitta så du kan inte göra avdrag på värdepapperslånet.
Citera
2018-10-10, 20:47
Medlem
Citat:
Du kanske har rätt. Jag läste det som att man antingen behöver äga "tre aktier" som är godkända eller "Avanza Zero och global". Alltså att tre enbart gällde aktierna.

Jag tror att du måste ha ytterligare två fonder eller aktier förutom Avanza Zero för att få 0% i ränta.
Citera
2018-10-11, 19:30
Medlem
Spaders avatar
Gillar att Avanza ständigt jobbar på nya features och släpper små uppdateringar kors och tvärs.
Men jag förstår inte varför dom inte har skapat en egen version utav Shareville. Man kan jämföra Nordnet och Avanza hur mycket som helst men när det kommer till kritan så är skillnaderna inte jättestora - förutom att Nordnet har Shareville då.

Avanza: När kommer ni med en plattform liknande Shareville?
Citera
2018-10-11, 22:16
Medlem
Citat:
Jag tror att du måste ha ytterligare två fonder eller aktier förutom Avanza Zero för att få 0% i ränta.

Nej, det räcker med enbart zero eller enbart avanza global för att få superränta. annars minst 3 olika superränta-aktier.
Citera
2018-10-12, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Nej, det räcker med enbart zero eller enbart avanza global för att få superränta. annars minst 3 olika superränta-aktier.

Med tanke på att killen köpte Avanza Zero men blev av med 0% ränta efter köpet så kan det väl inte stämma?

Men det bästa är om folk frågar Avanza så får de ett helt korrekt svar.

Citat:
Valde att ansöka om Superlånet till 0% ränta bara för att varför inte. Fick det beviljat i förrgår, handlade Avanza Zero för 15000kr igår. Vilket innebär att jag är belånad till knappt 3%. Så idag har jag fått ett meddelande att på grund av förändringar i mitt innehav så har jag fått en högre Superränta, 1,24%. Inget mer än så. Antar jag missat någon detalj i avtalet men kändes ändå lite snopet.
Citera
2018-10-12, 13:06
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Med tanke på att killen köpte Avanza Zero men blev av med 0% ränta efter köpet så kan det väl inte stämma?

Men det bästa är om folk frågar Avanza så får de ett helt korrekt svar.

1.24% är fortfarande Superränta, anledningen till att det inte är 0% är för att han har en belåningsgrad som är över 10%. Gissningsvis så är Avanza Zero hans enda godkända innehav, och med ett innehav på 15 000 och 80% belåningsvärde så kan han alltså inte ha mer än 1 300 i kredit utan att gå över 10%.

EDIT: Osäker på om det är 10% av totala värdet eller totala belåningsvärdet som räknas, men slutsatsen kvarstår.
Senast redigerad av AquaRegia 2018-10-12 kl. 13:11.
Citera
2018-10-15, 09:49
Medlem
bokskog54s avatar
.
Senast redigerad av bokskog54 2018-10-15 kl. 09:52.
Citera
2018-10-16, 15:12
Medlem
Citat:

Har för mig att endast Avanza Zero/Avanza Global samt enskilda aktier godkända för superlånet och är det som räknas som underlag. Du kanske har 500.000 på ditt konto men bara 75.000 kr av dessa ingår i kategorin som kan vara till underlag för lånet. Av dessa 75.000 kan du belåna 7.500kr(10%) och få 0.0 % ränta. Överstiger du detta belopp kommer hela lånet att läggas i en annan räntenivå som stämmer överens med hur din belåning ser ut i portföljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in