2018-10-11, 14:17
Medlem
PROVLÄS TILL 14:53
Efter stora sökinsatsen i Hjärsta: Polisen bekräftar fynd
Artikel 91 av 91

– Vi har hittat ett antal föremål i de här områdena vi sökt i. Vilka föremål är ingenting som jag kan kommentera, säger Christina Hallin, pressinformatör på Örebropolisen, till NA:s reporter.

Polisen vet inte om det är att betraktas som viktiga för utredningen. Eller om det är skräp.

– Det vi gör nu är att vi tar in de här föremålen, analyserar dem och kontrollerar om de har med utredningen att göra.

Nytt videoreportage
Senast redigerad av bokstavskombo 2018-10-11 kl. 14:20.
Citera
2018-10-11, 14:24
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vivalla ligger inte på andra sidan motorvägen, ska dom knacka dörr i Vivalla har dom att göra...!

Oj, jag har hela tiden trott att motorvägen ligger mellan LW:s område och Vivalla
Citera
2018-10-11, 14:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nu borde detta kanske ha lämnat spår så jag håller inte heller själv detta mycket troligt utan är böjd att direkt kasta den här tanken i soptunnan och min poäng här var inte heller att just föra fram HD som enda tänkbara GM utan poängen var mer...:
Jag tror att det blir lättare för dig om du först gör klart för dig vart du vill komma. Om jag har tolkat dina texter rätt så vill du alltså gärna ha in SD och/eller HD i handlingen, och helst JG också?
Citera
2018-10-11, 14:29
Medlem
PeterNosters avatar
Kan det vara så här:
LW placerar ut burkar i närheten av gångbron och kanske andra ställen.
Hon går tillbaka hem utefter planket. Det fanns väl en stig där?
När hon närmar sig FP blir hon överfallen av någon som kommer i bil på motorvägen.

Någon geocashare har tipsat polisen om att LW placerat ut burkar där och nu verifierar man den uppgiften. Man konstaterar bara hur LW rört sig i området, alltså inget mordvapen.

GM kan alltså vara en slumpmässig person som sett en ensam kvinna gå där mitt i natten.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-11 kl. 14:37.
Citera
2018-10-11, 14:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Enligt senaste videon så ävslöjas lite mer:

De letar inte efter en specifik sak. Det kan vara flera.

Reportern har tydligen snackat "off the record" med presstaleskvinnan före intervjun och undrat om inte det är svårt att hitta föremål så här långt efteråt.

- Ja, om det vore organiskt material så hade det varit svårt.

Nice try, reportern.

Det är alltså något oorganiskt material i föremålen som söks. Hundar behövs inte än sägs det.
Inget som kan hittas med metalldetektor men med krattor.

Det är ooooliiiidligt spännande nu.

Edit

Oj, något har hittats. Flera föremål. På olika ställen de sökt på.

Ja, i och våras när poliser och rättslab. var på tidig semester så fick parkstädarna hoppa in som hundförare och forensiker...
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-11 kl. 14:33.
Citera
2018-10-11, 14:38
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Man bestämde att man skulle genomföra detta sök i förra veckan, alltså är den nya informationen minst en vecka gammal.

Vet du varför man har väntat med att söka?

Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
PROVLÄS TILL 14:53
Efter stora sökinsatsen i Hjärsta: Polisen bekräftar fynd
Artikel 91 av 91

– Vi har hittat ett antal föremål i de här områdena vi sökt i. Vilka föremål är ingenting som jag kan kommentera, säger Christina Hallin, pressinformatör på Örebropolisen, till NA:s reporter.

Polisen vet inte om det är att betraktas som viktiga för utredningen. Eller om det är skräp.

– Det vi gör nu är att vi tar in de här föremålen, analyserar dem och kontrollerar om de har med utredningen att göra.

Nytt videoreportage

Jaha.. Nu får vi väl vänta ännu längre på ett avslut på förundersökningen pga. NFC:s sjuka handläggningstider.

Någon som vet om SD snusar?
Citera
2018-10-11, 14:42
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrinsValliant
Bara nån vecka innan mordet så städades de längs motorvägen igenom hela Örebro.
Säckar med skräp stod bredvid motorvägen var 50:nde meter.

Så alla eventuella fynd som gjorts på platsen borde ha kommit dit en kort tid innan mordet.

Hittade detta inlägg. Innan mordet städades det tydligen längs motorvägen?
Citera
2018-10-11, 14:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Jaha.. Nu får vi väl vänta ännu längre på ett avslut på förundersökningen pga. NFC:s sjuka handläggningstider.

Någon som vet om SD snusar?

Man har väl andra brott att utreda i Örebro. Inte lätt att få ihop 11 lediga poliser. Sen är det ju ingen brådska då ingen sitter häktad. Brukar prioriteras ned då.
Citera
2018-10-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan det vara så här:
LW placerar ut burkar i närheten av gångbron och kanske andra ställen.
Hon går tillbaka hem utefter planket. Det fanns väl en stig där?
När hon närmar sig FP blir hon överfallen av någon som kommer i bil på motorvägen.

Någon geocashare har tipsat polisen om att LW placerat ut burkar där och nu verifierar man den uppgiften. Man konstaterar bara hur LW rört sig i området, alltså inget mordvapen.

GM kan alltså vara en slumpmässig person som sett en ensam kvinna gå där mitt i natten.
Mycket möjligt att hon har placerat cacher där, det kan man ju inte utesluta.
Men att GM skulle vara en slumpmässig person tror jag inte, vid sådana mord brukar medierna gå ut med att det kan röra sig om just en sådan person.
I detta fall betonar de ju bl.a i dagens artikel att den huvudmisstänkta är den 44-åriga person som varit misstänkt från början
Citera
2018-10-11, 14:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Mycket möjligt att hon har placerat cacher där, det kan man ju inte utesluta.
Men att GM skulle vara en slumpmässig person tror jag inte, vid sådana mord brukar medierna gå ut med att det kan röra sig om just en sådan person.
I detta fall betonar de ju bl.a i dagens artikel att den huvudmisstänkta är den 44-åriga person som varit misstänkt från början

Så medierna vet mer än polisen?
De har ju ingen annan misstänkt så vad ska de säga?
Citera
2018-10-11, 14:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tror att det blir lättare för dig om du först gör klart för dig vart du vill komma. Om jag har tolkat dina texter rätt så vill du alltså gärna ha in SD och/eller HD i handlingen, och helst JG också?

Jag tror att det är dumt att låsa fast sig helt vid någon. Särskilt då vi har så lite att gå efter. Jag är inte alls säker på varåt det pekar mest eller var jag vill komma.

Har under trådens gång i sommar pendlat mellan fem-sex olika varianter av MGMs. Förvisso inbegriper de flesta varianter de personer du nämner men jag är inte alls säker på vem av dem som jag då högst skulle tippa vore GM samt de andras grad av involvering och vetskap. I mina spekulationer har jag försökt testa de MGMs som tråden varit inne på och som det då mest har pekat på utifrån de uppgifter som funnits i tråden.

SD
HD
HD/SD
SD/HD/JG
MH
eller någon helt utanför trådens sökljus, föreslå gärna vem man uppenbart missar här

Mitt intresse för HD har initialt varit att det varit så lite ljus på henne trots så intensivt ljus på SD vilket i mina ögon varit underligt då de står så nära varandra. Ska man köpa att SD har motiv så måste man även köpa att HD, genom det som framkommit kring SD, haft ett eget starkt motiv. Jag har haft svårt för det ensidiga fokuset på SD i juli samtidigt som HD undgick samma granskande blick. Sedan har det över tid framkommit uppgifter om henne som gjort att hon snarare än kunnat avfärdas har framstått som motsägelsefull, eller har väckt frågor.

Ifall det är någon av de mest utpekade i tråden som är GM, dvs om GM är någon av SD eller HD, har jag svårt att se att denne person har gjort det utan hjälp eller vetskap från någon person som hen verkar stå så nära med. Jag tror att dessa, samt även JG, är så tajta att är någon av dem GM så vet eller anar de andra detta och skyddar dem då alternativt har rentav hjälpt till då de uppvisar en sådan lojalitet trots alla anklagelser. Alternativt, ifall alla är oskyldiga så är det givetvis också en förklaring till lojalitet och fortsatt god kamratskap.

Ifall GM är MH finns det en del att fundera kring också vilket jag försökt göra.

Men är GM någont helt annan blir allt mycket svårare eftersom att vi i tråden inte har någon kunskap kring andra konflikter som varit nog långvariga att skapa ett sådant agg att det kunnat resultera i mord. Jag välkomnar gärna information om detta och har liksom du efterfrågat om någon i tråden har kunskap mer kring församlingslivet runt LW.

Så ja, jag skulle ha betydligt enklare att bevisa en poäng om jag visste var jag ville komma men det gör jag faktiskt inte. Jag spekulerar som en vindflöjel utifrån den information som ges. Önskar att vi hade något konkret att gå efter. Förhoppningsvis kanske vi får det efter polisens sök idag om vi ska tillåta oss att vara optimister!
Citera
2018-10-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Ingen aning, fick infon från ett av videoreportagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in