2018-10-11, 13:17
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ingen som vet vem det handlar om? Barnet måste ju ha föräldrar? Syskon?
Citera
2018-10-11, 13:21
Medlem
Är det så att personen är skyldig så är det ju ett avskyvärt brott. Dock har vi haft så många liknande fall med barn senaste året där de utpekade varit helt oskyldiga så tycker det behövs mer fakta och preliminära obduktionssvar innan man uttalar sig för mycket. Tidningar är så snabba med att skriva ut saker ibland tyvärr.
Citera
2018-10-11, 13:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loulou93
Är det så att personen är skyldig så är det ju ett avskyvärt brott. Dock har vi haft så många liknande fall med barn senaste året där de utpekade varit helt oskyldiga så tycker det behövs mer fakta och preliminära obduktionssvar innan man uttalar sig för mycket. Tidningar är så snabba med att skriva ut saker ibland tyvärr.
Tidningarna skriver ut den information polisen ger dem --- sen är Flashbacksmedlemmar och andra på sociala medier snabba på att föreställa sig vad som kan ha hänt och döma utifrån det.
Citera
2018-10-11, 13:25
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Jo fast här verkar ju brottet pågått i tre dagar! Ingen liten olyckshändelse med andra ord. Låter som en utdragen misshandel eller tortyr.
Citera
2018-10-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo fast här verkar ju brottet pågått i tre dagar! Ingen liten olyckshändelse med andra ord. Låter som en utdragen misshandel eller tortyr.

Menar bara att det finns fall där skador kan se ut som misshandel men istället bero på ex missbildningar vi har haft såna fall också. Men jag försvarar inte personen det kan vara ett brott det säger jag inte emot. Tiden får helt enkelt utvisa
Citera
2018-10-11, 13:33
Medlem
Citat:
Nja du får skilja på att vara helt oskyldig i juridisk mening och helt oskyldig i moralisk mening. Har väl inträffat flera fall där barnet uppenbarligen råkat illa ut men där åklagaren inte kan styrka brott. Då är man i strikt juridisk mening oskyldig, men likväl kan man ha brustit i sitt ansvar som förälder, men det är inte brottsligt.
Om en ettåring av egen maskin ramlar ner från ett stup och föräldrarna står bredvid utan att agera är dom inte skyldiga till ett brott utifrån brottsbalken, men de flesta skulle nog anse att föräldrarna ändå är ansvariga för barnets död.
Citera
2018-10-11, 13:42
Medlem
Tryckkokarens avatar
Som andra skrivit, det känns som pundare.

En treåring kan vara jävligt jobbig, lägg då till en blandmissbrukare med taskit ölsinne som vårdnadshavare. Är inte så konstigt att dessa fall inträffar lite då och då.
Citera
2018-10-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Nja du får skilja på att vara helt oskyldig i juridisk mening och helt oskyldig i moralisk mening. Har väl inträffat flera fall där barnet uppenbarligen råkat illa ut men där åklagaren inte kan styrka brott. Då är man i strikt juridisk mening oskyldig, men likväl kan man ha brustit i sitt ansvar som förälder, men det är inte brottsligt.
Om en ettåring av egen maskin ramlar ner från ett stup och föräldrarna står bredvid utan att agera är dom inte skyldiga till ett brott utifrån brottsbalken, men de flesta skulle nog anse att föräldrarna ändå är ansvariga för barnets död.

Det finns såna fall som du säger också givertvis. Men ganska ofta så har det hänt att obduktionssvar har visat på att personen dött av sjukdom och där man konstaterat att personerana med största sannolikhet var oskyldiga det är det jag menar. Sen finns det fall där man inte kan styrka brott och där kan det ju givertvis finnas ett stort mörkertal huruvida personen är skyldig eller inte.
Citera
2018-10-11, 13:48
Medlem
Jag är bekant med den misstänkte och vi är som BILL&BULL! Och han tar inte en drog och dricker aldrig alkohol nästintill,!!!! Jag vet inte vad som har hänt heller, men han är den barnkäraste kompisen jag har och känt han i 15år! Så för mig är allt detta helt sjukt! jag vet lika lite som alla andra och väntar på att få veta vad som har hänt.

den bortgångna 3-åringen har haft en tuff uppväxt, där biologiska pappan han brukat våld mot barnet och han lider av posttraumautisk stress!
Senast redigerad av lurreburre 2018-10-11 kl. 13:50.
Citera
2018-10-11, 13:50
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Visst går det redan nu att diskutera ett eventuellt brott.

Polisen skrev:

Citat:
"Ett barn i 3-årsåldern kom under tisdagskvällen in till ett sjukhus i Skaraborg med allvarliga skador"

Och i Expressen:

Citat:
"På tisdagskvällen den 9 oktober inledde polisen en förundersökning gällande försök till mord efter att ett barn i 3-årsåldern kommit in till Skaraborgs sjukhus med allvarliga skador. Under onsdagskvällen dödförklarades barnet och utredningen rubricerades om till mord."

Samt:

Citat:
"Dödsorsaken är ännu inte känd, men enligt handlingar som inkommit till tingsrätten misstänks brotten ha begåtts under en tredagarsperiod fram till det att barnen fördes till sjukhus."

Det här med "allvarliga skador" är ganska så definitivt och ger intrycket av att det inte handlar om en skakad bebis.

Utöver tidigare länkad information så skriver GP:

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/man-anh%C3%A5llen-f%C3%B6r-mord-p%C3%A5-litet-barn-1.9885559
Citat:
En man är gripen och anhållen misstänkt för mord. Mannen är inte barnets far men det var han som hade tagit barnet till sjukhuset.

– Skadorna var av sådan karaktär att sjukhuset larmade oss. Skadorna kunde inte förklaras på ett naturligt sätt och beslutet togs att anhålla mannen, säger Stefan Gustafsson, på polisens presstjänst.

Självklart så är det enbart spekulationer men jag gissar att mannens förklaring till de allvarliga skadornas uppkomst inte överensstämmer med beprövad läkarvetenskap?
Något galet måste han ha sagt, annars så hade väl polisen även hämtat in mamman?
Citera
2018-10-11, 13:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurreburre
Jag är bekant med den misstänkte och vi är som BILL&BULL! Och han tar inte en drog och dricker aldrig alkohol nästintill,!!!! Jag vet inte vad som har hänt heller, men han är den barnkäraste kompisen jag har och känt han i 15år! Så för mig är allt detta helt sjukt! jag vet lika lite som alla andra och väntar på att få veta vad som har hänt.

den bortgångna 3-åringen har haft en tuff uppväxt, där biologiska pappan han brukat våld mot barnet och han lider av posttraumautisk stress!

Oj, om han varken drogar eller dricker... hur fan är det möjligt att mörda ett barn då?

Det låter på dig som att barnet var rätt jobbigt? Med ptsd efter tidigare våld.

Har den misstänkte mannen blivit anklagad för något brott innan? Misshandel? Tänker att många kvinnor tyvärr dras till liknande män, och om barnets pappa misshandlade henne kanske nya killen också slår? Finns det någon mamma med i bilden?

Kan du berätta lite om deras liv? Jobb och utbildning? Vad tror du har hänt?
Citera
2018-10-11, 13:57
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Slår vad om att detta är någon typ av djävulsutdrivning som gått snett - möjligtvis en afrikansk medicinman som gått lös på det oskyldiga knytet...

Helt sjukt, vad som än hänt - fy, fan för alla dessa perverterade och sjuka män!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in