Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag är fullt med dig om att skillnaderna mellan karl-Johan och JM kan vara intressantare än likheterna, jag antar att man med viss nödvändighet också tenderar att se till olika aspekter. Dessutom är de djupare insikterna i psykopatologi i vår tid, med bättre kännedom om hjärnan och dess funktioner och utrymmen något som ser ut att lova gott rörande typologiska förbättringar på det diagnostiska området.
Min avsikt här var främst att extrapolera kring likheterna runt om vad som ser ut som en förtroendeproblematik utläslig i personens relation till sina föräldrar. (Vilket inte betyder att föräldern kanske har felat eller är den felande).
Teoretiskt måste det finnas hopplösa fall.
I teorin finns det inga hopplösa fall.
Det finns nog inga som är så fenomenala att skuldbelägga föräldrar, anta en offerroll, som psykopater eller vid personlighetsstörningar såsom NPD.
Vad det beträffar JM är hon komplett felfri och helt oskyldig vad hon än företar sig. Alla är dumma till och med pappan får sig en omgång, självklart via sexuella övergrepp. Mamman är ett hot, hon är den andra kvinnan bara, inte alls lika älskad som prinsessan på ärten.
Jag är rent förvånad att barnen än inte fått sig en skopa - de som är hennes förlängda arm snarare än separata individer och förväntas vara lojala i hennes lilla narcissistiska krets.
Gällande män som mördar eller misshandlar kvinnor eller män som sexualbrottslingar så finns det givetvis mödrar som varit förfärliga mot sina söner eller i okunskap behandlat dom fel, en del har önskat döttrar och klätt dem i flickkläder såsom det fall du hänvisar till.
Psykopater med ett latent kvinnohat har ofta en förmåga att lägga skuld på kvinnan, i detta fall sin mor och ofta med anspelning på sexuella övergrepp.
"Blame the mother" ska därför tas med en näve salt eftersom det likaväl kan handla om självrättfärdigande.
Psykopater har full koll på fenomenet från psykologin förutom att det givetvis är ett perfekt ämne då det är svårkontrollerat.
Som patologiska lögnare och manipulativa vet de att denna snyftvals öppnar dörrar för empati och urskuldande. Mamman blir en anledning att slå andra kvinnor, en ursäkt för psykopaten.
Att de ofta hatar sin mor kan man dock vara rörande överens om, troligen en taskig barndom likaväl i flertal fall.
För övrigt diskuterar forskningen av idag, förutom neuro/hjärnforskning, även
sekundär psykopati (ursprung psykopatins pionjär Cleckley) med hopp om att det kan finnas viss behandling via tecken på oro, reaktion på stress etc. Mer antisocialt och beteendemässigt än primär, vilket snarare verkar vara vad du far efter med din analogi med träd på hälleberget som ser elaka ut.