Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 11:51
  #1
Medlem
Swedbanks "ny teknik" fond fortsätter falla efter tappet förra veckan.
Alla säger ju att man inte skall sälja för att marknaden rör sig lite neråt.
Men nu har jag en avsevärd summa placerad i b.l.a denna fond, och har tappat 5 siffrigt bara idag.

Är det läge att sälja och eventuellt återinvestera senare i höst när det lugnat sig efter alla vinstvarningar m.m? Eller vad hade ni gjort?
Citera
2018-10-08, 12:12
  #2
Medlem
Vilka vinstvarningar är det som ska komma i höst? De får du gärna berätta vidare om. Hela marknaden är ner, om det har undgått dig. Det är givetvis inte unikt för Ny Teknik.
Citera
2018-10-08, 15:52
  #3
Medlem
Citat:
Är det läge att sälja och eventuellt återinvestera senare i höst när det lugnat sig efter alla vinstvarningar m.m?
Eller vad hade ni gjort?
Behöver man inte pengarna det närmaste året så är det bara att ligga still, den kommer gå upp igen
Har haft denna fond i flera år, en av mina bästa fonder.
Fortsätter den ner under veckan så kommer jag att köpa lite mer.
Citera
2018-10-08, 16:53
  #4
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Behöver man inte pengarna det närmaste året så är det bara att ligga still, den kommer gå upp igen
Har haft denna fond i flera år, en av mina bästa fonder.
Fortsätter den ner under veckan så kommer jag att köpa lite mer.

Hade du fonden under år 2000 också? Då föll den med över 70%.
Den gick visserligen upp igen precis som du säger, det tog dock 18 år.

Man bör tänka på att utvecklingen primärt på att tekniksektorn under tidigt 2000-tal var på absoluta bottennivåer. Således har det funnits en hel del att hämta igen. Något som inte alls är lika säkert de nästkommande 20 åren förutsatt att vi inte får en ny kraftig dipp på bortåt -60-70% som under teknikbubblan runt år 2000.

Oavsett bör man ha någon typ av strategi om man ska handla med fonder som historiskt har haft en väldigt hög risk.
Citera
2018-10-08, 19:37
  #5
Medlem
Citat:
Hade du fonden under år 2000 också? Då föll den med över 70%.
Har köpt i omgångar åren 2013-2014
Citat:
Oavsett bör man ha någon typ av strategi om man ska handla med fonder
Det gäller inte bara fonder, gäller alla värdepapper.
Det går aldrig att lära sig detta, kan man inte ta en längre tid av nedgång så kanske man ska syssla med annat.
Citera
2018-10-09, 16:19
  #6
Medlem
Köpte lite mer idag men börjat leta efter en annan fond med inriktning på mindre innovativa innehav. Största innehavet i ny teknik har senaste tiden varit nordiska börsens största bolag, inte riktigt så man investerat tidigare i fonden.. Dessutom har man gått från en fokuserad portfölj på ca 30 bolag till över 60 senaste året.

Alla förslag på fonder med inriktning mot små tillväxtbolag mottages gärna
Citera
2018-10-09, 19:19
  #7
Medlem
Jag funderar på att byta ut den mot Robur Medica faktiskt.
Citera
2018-10-09, 21:40
  #8
Medlem
Sålt hela mitt innehav, rädda sig den som kan.
Citera
2018-10-09, 22:45
  #9
Avstängd
Assault12s avatar
Jag sålde hela mitt innehav för ca 10 dagar sedan.
Citera
2018-10-09, 22:47
  #10
Medlem
robotguras avatar
Jag sålde också för några dagar sedan, tog hem vinsten samtidigt som man slipper avgiften på 1.3%.
Citera
2018-10-10, 00:29
  #11
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Köpte lite mer idag men börjat leta efter en annan fond med inriktning på mindre innovativa innehav. Största innehavet i ny teknik har senaste tiden varit nordiska börsens största bolag, inte riktigt så man investerat tidigare i fonden..

Eftersom fonden har många innehav i små bolag som inte går/är svåra att sälja om många andelsägare vill ut genomdörren så har de en viss del i större bolag som är likvida så de kan få loss pengar till de som vill sälja.
Citera
2018-10-10, 09:55
  #12
Avstängd
Paris24s avatar
Är detta tidigare Contura? Den gick upp enormt på 1990-talet i ett årtionde. Sedan pyste allting ut på ett enda år och den levde ett stillsamt liv i över 10 år. Nu kommer nya tech-bubblan med trams-värdering av Tesla m.m. Dumpa direkt, råd från en som var med tidigare. Tyvärr säger min erfarenhet att ingen vet svaret, så man kan även ignorera mitt råd. Med jag har 0 tech-aktier just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback