Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-11-13, 13:50
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Oj.. snacka om att man återigen prickar precis rätt tidpunkt. Jag tror jag är synsk.

"Förvaltarna Carl Armfelt och Erik Sprinchorn lämnar under hösten Swedbank Robur för att starta upp en egen verksamhet utanför banken."

Haha riktigt snyggt callat.

Ska bli intressant att se vad de hittar på.
Citera
2018-11-14, 10:30
  #74
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Oj.. snacka om att man återigen prickar precis rätt tidpunkt. Jag tror jag är synsk.

"Förvaltarna Carl Armfelt och Erik Sprinchorn lämnar under hösten Swedbank Robur för att starta upp en egen verksamhet utanför banken."

Ja, förvaltarrisken finns alltid. Särskilt för fonder som under en tioårsperiod ligger topp 5 i Sverige i avkastning. Inga konstigheter, "de har lyckats bra" och vill nu ha utdelning för det (dvs de vill kapitalisera på det).

Annars en typisk klassiker. Förvaltare som sticker så fort inte allt är guld och gröna skogar samt när eventuell skada då kan göras på deras rykte då fonden blivit för vanlig bland vanliga sparare (som i sin tur kräver lägre volatilitet vilket i sin tur gör att fonden börjar gå sämre osv osv ... osv). Det förhöll sig ju inte så under tidigt 2000-tal direkt; SNT var då knappast en fond vanligt folk satt med så som man ser folk göra nu.

Det är snarare Carl och Erik som hypats. Snarlika fonder har snarlik prestanda sett till de senaste 10 och 20 åren. Det är alltid lustigt hur enskilda förvaltare utmålas som särskilda när det inte krävs särskilt mycket research för att se att så inte är fallet. Det är primärt gruppen Ny Teknik som har gått bra de senaste åren. Se fonder som t ex DNB Teknologi, Skandia Time Global m fl. Att SNT gått lite bättre under vissa perioder beror primärt på att SNT har högre risk (pga mindre bolag) än de flesta andra som t ex sitter med större bolag som Alphabet INC m fl.
Citera
2018-12-19, 10:58
  #75
Medlem
Voivodinas avatar
Övervärderad, ta hem senaste årets vinster och var nöjda. Novo Nordisk har varit en stöttepelare i fonden men nu grejas det med någon rättsprocess i USA. Jag kanske återvänder, men jag tror att vi ser 2015 års nivåer inom två år.
Citera
2018-12-19, 20:38
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voivodina
Övervärderad, ta hem senaste årets vinster och var nöjda. Novo Nordisk har varit en stöttepelare i fonden men nu grejas det med någon rättsprocess i USA. Jag kanske återvänder, men jag tror att vi ser 2015 års nivåer inom två år.

Tycker att det är dumt att sälja, men är ju min åsikt. Om man inte behöver pengarna så hade jag hellre köpt på mig lite mer varje månad.
För du kan omöjligt veta när botten är nådd. Plus att fonden är aktivt förvaltad, ser dem att det går utför med Novo Nordisk så lär dem nog minska antalet andelar i fonden.
Citera
2019-01-26, 01:06
  #77
Medlem
Verkar som att den går upp nu. Några månader neråt och nu går den upp igen ganska mycket.

Vad tror ni? Tillfälligt?
Citera
2019-01-26, 11:53
  #78
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Verkar som att den går upp nu. Några månader neråt och nu går den upp igen ganska mycket.

Vad tror ni? Tillfälligt?

Det är alltid tillfälligt, den stora frågan är alltid hur lång denna tillfällighet är.

Tittar vi på tidsperioden de senaste 3 åren och månadsvis ser vi att den gick från +117.98% i augusti 2018 till +69.02% i december 2018. Nu i januari ligger den på +81.27%.

Differensen mellan aug 2018 <> dec 2018 är 48.96%.
Sedan den möjliga lokala bottnen i dec 2018 har den gått upp 12.25%.

Summa summarum en liten återhämtning relativt till aug 2018 (ATH).

SMA6 respektive SMA10 (månader) för fonden ligger annars på -4.26% respektive -6.26%.
Dvs även om den har gått upp är de längre trenderna fortfarande negativa.

Du ser detta ganska enkelt själv på t ex:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ur-ny-teknik-a

Om man vill investera i branscher verkar LF Fastighetsfond A ett något stabilare val. Likvärdig utveckling som SNT (Swedbank Ny Teknik) men utan negativa trender. Även en fond som klarade den kortare lokala nedgången väldigt fint i jämförelse med annat.

För fler fonder och dess relativa prestanda se t ex:
https://aztest.netlify.com
Citera
2019-01-26, 14:18
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Verkar som att den går upp nu. Några månader neråt och nu går den upp igen ganska mycket.

Vad tror ni? Tillfälligt?

Största anledningen att den går ner är att hela sektorn de investerar i är på nedgång. Har pratat med en av de två fondförvaltarna som tagit över efter Carl, och de har gjort ytterst få förändringar sen Carl lämnade.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback