Citat:
Ursprungligen postat av
simba_rock
Contura var den populäraste fonden när PPM började. Alla hade den, så även jag. Gick in ett halvår senare och vips låg jag -42%. Kommer ihåg paniken. Hade aldrig haft några fonder tidigare. Nostalgi ! Den måste man bara följa ur ett nostalgi perspektiv :-)
-42%? Det är inte så mycket i jämförelse mot Swedbank Ny Teknik som gick runt -65-70% mellan år dec 1999-2003.
Vi pratar dock om fonder som bör placeras in under
"hög risk" så det hela är ju inga som helst konstigheter egentligen. Det blir endast konstigt om man har en föreställning om att "det är ett säkert kort" och inte förstår det grundläggande sambandet mellan hög potentiell avkastning och hög risk.
Det verkar annars konstigt att det gick -42% på endast 6 månader då detta, historiskt, med alla andra tillgångar aldrig har inträffat. Swedbank Teknik tog som sagt runt 3 år på sig att nå botten och de större fallen skedde över ett par månader och alltså inte endast över ett par veckor eller så. Du måste ha haft något av en extremt risig timing.
Förhoppningsvis skaffade du dig någon typ av exitstrategi (eller någon typ av strategi) efter det?
Själv höll jag Swedbank Ny Teknik fram till den 10:e september varpå denna byttes ut. Men det beror främst på den strategi jag använder och har inget med min egna omänskliga förmåga att time:a marknaden:
(FB) Tråden om strategier för fonder