2018-10-10, 11:18
Medlem
Gamla Contura kan du läsa om här
http://www.swedbankrobur.se/?contentid=CID_451218
Citera
2018-10-10, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Gamla Contura kan du läsa om här
http://www.swedbankrobur.se/?contentid=CID_451218

Contura var den populäraste fonden när PPM började. Alla hade den, så även jag. Gick in ett halvår senare och vips låg jag -42%. Kommer ihåg paniken. Hade aldrig haft några fonder tidigare. Nostalgi ! Den måste man bara följa ur ett nostalgi perspektiv :-)
Citera
2018-10-10, 12:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Contura var den populäraste fonden när PPM började. Alla hade den, så även jag. Gick in ett halvår senare och vips låg jag -42%. Kommer ihåg paniken. Hade aldrig haft några fonder tidigare. Nostalgi ! Den måste man bara följa ur ett nostalgi perspektiv :-)

-42%? Det är inte så mycket i jämförelse mot Swedbank Ny Teknik som gick runt -65-70% mellan år dec 1999-2003.

Vi pratar dock om fonder som bör placeras in under "hög risk" så det hela är ju inga som helst konstigheter egentligen. Det blir endast konstigt om man har en föreställning om att "det är ett säkert kort" och inte förstår det grundläggande sambandet mellan hög potentiell avkastning och hög risk.

Det verkar annars konstigt att det gick -42% på endast 6 månader då detta, historiskt, med alla andra tillgångar aldrig har inträffat. Swedbank Teknik tog som sagt runt 3 år på sig att nå botten och de större fallen skedde över ett par månader och alltså inte endast över ett par veckor eller så. Du måste ha haft något av en extremt risig timing.

Förhoppningsvis skaffade du dig någon typ av exitstrategi (eller någon typ av strategi) efter det?

Själv höll jag Swedbank Ny Teknik fram till den 10:e september varpå denna byttes ut. Men det beror främst på den strategi jag använder och har inget med min egna omänskliga förmåga att time:a marknaden:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2018-10-10, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
-42%? Det är inte så mycket i jämförelse mot Swedbank Ny Teknik som gick runt -65-70% mellan år dec 1999-2003.

Vi pratar dock om fonder som bör placeras in under "hög risk" så det hela är ju inga som helst konstigheter egentligen. Det blir endast konstigt om man har en föreställning om att "det är ett säkert kort" och inte förstår det grundläggande sambandet mellan hög potentiell avkastning och hög risk.

Det verkar annars konstigt att det gick -42% på endast 6 månader då detta, historiskt, med alla andra tillgångar aldrig har inträffat. Swedbank Teknik tog som sagt runt 3 år på sig att nå botten och de större fallen skedde över ett par månader och alltså inte endast över ett par veckor eller så. Du måste ha haft något av en extremt risig timing.

Förhoppningsvis skaffade du dig någon typ av exitstrategi (eller någon typ av strategi) efter det?

Själv höll jag Swedbank Ny Teknik fram till den 10:e september varpå denna byttes ut. Men det beror främst på den strategi jag använder och har inget med min egna omänskliga förmåga att time:a marknaden:

I ärlighetens namn skall jag säga att jag inte minns under exakt hur lång tid jag hade den. Man måste i ta sig tillbaka till början av 2000-talet PC-vanan var inte så stor och hysterin kring det 'nya' PPM var otroligt och Contura var svaret på allt. IT löste allt. Cell, Information Highway etc etc. i ärlighetens namn så var det Contura som gjorde mig intresserad av aktier o fonder !!
Citera
2018-10-10, 13:41
Medlem
Jag sålde av allt för ett par veckor sedan, trodde jag tills jag läste denna tråd och kom på att jag hade ju denna fonden i Swedbank, har helt glömt den, Tack Ts!

fasiken den har ju gått bra!
Senast redigerad av givemeyourmoney 2018-10-10 kl. 13:46.
Citera
2018-10-10, 14:21
Medlem
Time in market > timing the market. De flesta tjänar i längden på att ligga kvar på marknaden med sina investeringar istället för att försöka tajma marknaden med sälj och sedan köpa tillbaka. Givetvis kan man lyckas med den metoden, men majoriteten tjänar inget med denna metod över tid.

"Economist William Sharpe calculated a market timer would have to be correct 74 percent of the time – on both the market decline and recovery – to outperform another investor who just lets their money sit in the S&P 500,"
https://money.usnews.com/investing/b...-market-timing

Jag säljer aldrig en aktie eller fond innan dagen kommer då jag cashar ut allt och går i pension.
Citera
2018-10-10, 15:32
Medlem
trailblasers avatar
Citat:

Sist jag kollade ligger Ny Teknik på medelrisk hos Morningstar, samma nivå som en globalfond.
Citera
2018-10-10, 16:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Sist jag kollade ligger Ny Teknik på medelrisk hos Morningstar, samma nivå som en globalfond.

Ja, enligt Morningstar.

Själv anser jag inte att en smal branschfond är att betrakta som 'medel' när det kommer till risk. Särskilt när det är specifikt dessa som har en tendens att gå riktigt djävla dåligt under tider av kris (runt -70% som sagt för SNT). Historiken över branschfonder talar inte heller för en bedömning av risk som står i paritet med en globalfond av helt uppenbara skäl.

Jag delar således inte alls Morningsstars bedömning. I detta specifika fall skulle jag t om påstå att bedömningen från Morningsstar är fullständigt idiotisk.
Senast redigerad av sinewave 2018-10-10 kl. 16:38.
Citera
2018-10-10, 17:31
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ja, enligt Morningstar.

Själv anser jag inte att en smal branschfond är att betrakta som 'medel' när det kommer till risk. Särskilt när det är specifikt dessa som har en tendens att gå riktigt djävla dåligt under tider av kris (runt -70% som sagt för SNT). Historiken över branschfonder talar inte heller för en bedömning av risk som står i paritet med en globalfond av helt uppenbara skäl.

Jag delar således inte alls Morningsstars bedömning. I detta specifika fall skulle jag t om påstå att bedömningen från Morningsstar är fullständigt idiotisk.

Okej. Själv menar jag att Morningstar bör ha tillräckligt kunnigt folk för att kunna bedöma risk.

Men strunt samma. Själv är jag bara glad över att NT sjunker, har nästan känts hopplöst ibland att köpa på rekordnivå efter rekordnivå. Det är mitt tyngsta innehav och det kommer det fortsätta att vara.
Citera
2018-10-10, 18:27
Medlem
Jag har inte följt börsen de sista dagarna, även i detta fall blev jag trött på skiten. Mina läkemedelsfonder har dock gått mycket bra i år liksom USA-fonderna. Läkemedel +25--27% och USA snittar med +20% allra minst.

Jag har inte sneglat åt Ny Teknik, det låter så DJÄVLA osäkert. Allt är nog lite i gungning och det är bättre att avvakta anser jag.

Brazil har gått dåligt, där skulle jag kunna tänka mig att gå in eftersom det väntas bli en mycket TRUMPIG typ som blir president, det tror jag på. Sydamerika har inte gått bra men jag ser när jag kan gå in och en del talar om Afrika, men fy FAN, det kan gå rent åt helvete.

Turkiet är i botten men att satsa på Erdogan är aldrig fel, man kan ligga två år för det verkar som det går upp och ned i tvåårscyklar.
Undvik Ryssland just nu, Putin kan få hjärnblödning vilken dag som helst.
Citera
2018-10-10, 20:13
Medlem
cyber_zekes avatar
Läste i en fondanalys på avanza att de tror att fonden har gjort sitt, och tar bort sin köp rekommendation. För egen del är det lite synd när jag precis gått in i den. Ligger just nu på -2000 men känner inte för att sälja riktigt än.
Citera
2018-10-10, 21:31
Medlem
I alla fall tur att jag tog ut 50% för två veckor sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in