2018-10-09, 16:18
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag föreslog tidigare att språkbruket kanske är medvetet, för att dölja sin identitet. Isåfall är det hälsosamt.

Kan även vara en kollektiv strategi att komma sams om att föra fram information i tråden via ett språk som ingen ska bli misstänkt för?
Senast redigerad av Philomena 2018-10-09 kl. 16:33.
Citera
2018-10-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vilket i mina ögon bara bevisar vad som är så uppenbart för de flesta av oss: HDs fanatiska hobbyutövande.

I motsats till desinformatören och damagecontrolern EGT försöker slå i oss att HD (och SD) inte på nåt vis är manisk, tvärtom. 😂
Beror ju på vem man jämför med. Jag vet massor med andra (ett par hundra) dom är otroligt mycket mer extrema och hard-core.
Det finns olika challenge cacher som man kan försöka uppfylla. Statistik är en stark drivkraft för vissa av dom mer extrema, och detta ser jag inte hos varken HD eller SD. Visst har HD loggat mycket under sommaren när dom varit iväg, men siffrorna är inte extrema.

HD:s data:
Flest hittade under en dag: 1000 den 2014-04-27; 206 den 2018-08-02; 156 den 2018-07-25

2018-05: 276st på 11 caching dagar.
2018-06: 177st på 18 caching dagar.
2018-07: 444st på 18 caching dagar.
2018-08: 420st på 15 caching dagar.
2018-09: 210st på 11 caching dagar.
2018-10: 11st på 1 caching dagar.

Flest dagar i rad med hittade cacher: 31 dagar (finns massor som ligger på över 1000 dagar i sträck med minst en cache om dagen, julafton som nyårsdagen....)

Nä, inte speciellt extrem eller i närheten av några rekord. Även om ni tycker det låter mycket...
Citera
2018-10-09, 16:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Beror ju på vem man jämför med. Jag vet massor med andra (ett par hundra) dom är otroligt mycket mer extrema och hard-core.
Det finns olika challenge cacher som man kan försöka uppfylla. Statistik är en stark drivkraft för vissa av dom mer extrema, och detta ser jag inte hos varken HD eller SD. Visst har HD loggat mycket under sommaren när dom varit iväg, men siffrorna är inte extrema.

Flest hittade under en dag: 1000 den 2014-04-27; 206 den 2018-08-02; 156 den 2018-07-25

Flest dagar i rad med hittade cacher: 31 dagar (finns massor som ligger på över 1000 dagar i sträck med minst en cache om dagen, julafton som nyårsdagen....)

Nä, inte speciellt extrem eller i närheten av några rekord. Även om ni tycker det låter mycket...
1000 cacher på en dag? Ligger dom i samma säck?
Citera
2018-10-09, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Ifall flera kollegor är irriterade över HDs frånvaro och beteende som de finner misstänksamt kan det ju även vara en kollektivt medveten planerad strategi att komma sams om att föra fram information i tråden via ett språk som ingen av dem använder så att ingen av dem ska bli misstänkt.
Visst kan det vara så. Mitt intryck är dock att det är en arbetskamrat som har fått nog av att läsa tråden utan att kunna tillföra det hon vet. Jag tror att HinnaNinna skriver det hon anser är sanningen såsom hon har upplevt den. Hon tycker att HD sviker verksamheten genom att sjukskriva sig och istället på arbetstid ägna sig åt fanatisk geocaching. Dessutom har hon suttit på rasterna och lagt ut texten om hur hon vill skiljas från SD, att han vägrar sälja osv. Klart att hon och kollegorna som knappt hinner äta eller gå på toa under arbetspassen blir uppbragta om de på FB får läsa hur HD reser runt världen och smilar på foton under bergsklättring med SD.
Språket tror jag beror på att HinnaNinna inte är född i Sverige. Hon skriver ett sorts talspråk som fungerar. Jag tror inte heller att hon eller någon av kollegorna är oroliga för att bli "misstänkta". För vad då? De har inte gjort något fel. Enligt dem är det HD som får skämmas om hon läser inläggen och sedan dyker upp på avdelningen.
Citera
2018-10-09, 16:51
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:

Har HD hittat 1000 ”skatter” på ett av ovan nämnda datum Hur är det möjligt? Jag förstår inte. Hur hann hon det på en och samma dag? Jag hinner/orkar ju som mest plocka 50 tallkottar (till juldekorationer) under en promenad i min närskog...
Citera
2018-10-09, 16:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

Visst...i din snedvridna värld.

För någon som inte ens klarar av att vara på sitt jobb de timmar hon ska utan istället sjukskriver sig titt som tätt så är detta långt ifrån normalt.

Du fortsätter i vanlig ordning att kratta manegen...
Citera
2018-10-09, 16:52
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du verkar ha insett att det blir ett cirkelresonemang.

Ironi är jag bra på. Jag har ju redan svarat på varför jag tror som jag tror. Men för att svara på frågan seriöst; jag tror inte att vittnesuppgifterna var så pass starka att de kunde beskriva ett tydligt signalement som, bortom allt rimligt tvivel, pekar på exakt SD. Däremot tror jag att hans mobil har rört sig i närheten av LW:s hus. Men då återstår det vad SD sagt i de inledande förhören, och vad han senare sagt. Om det saknas uppgifter om att en annan man med liknande signalement som vittnen uppgett, har rört sig där, så blir det än svårare för SD. Det kan vara därför som polisen misstänker att SD är den person som befann sig utanför LW:s hus. Men positioneringen av SD:s mobil kanske inte kan visa på en sådan exakthet. Men att han rört sig nära hemmet kan vara tillräckligt graverande för en skälig misstanke, om man räknar ihop andra indicier.
Citera
2018-10-09, 16:56
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
I området tror jag är konstaterat. Mest troligt är det samma mast.
Rör man sig inom samma mast så ser man inte förändringarna i signalstyrka i efterhand, bara när den byte mast (start och stopp). OM jag förstått allt rätt.

Jag tänker också åt det här hållet. Om man har kartlagt all trafik i området under kvällen, borde det betyda att (åtminstone) sträckan mellan SD/UW och planket omfattas av samma mast. (Hade man kunnat se mer detaljerat hur en telefon rört sig från tex Betesvägen, förbi LWs hus och vidare till planket, hade det inte direkt varit några frågetecken om GM.)

Som jag tolkar det vet man vilka mobiler som varit i närheten och därför är aktuella, samt troligtvis hur aktiviteten sett ut.
Funderar lite på det här med mobiltrafiken, visst använder väl olika operatörer olika master?
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2018-10-09 kl. 16:59.
Citera
2018-10-09, 16:56
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Har HD hittat 1000 ”skatter” på ett av ovan nämnda datum Hur är det möjligt? Jag förstår inte. Hur hann hon det på en och samma dag? Jag hinner/orkar ju som mest plocka 50 tallkottar (till juldekorationer) under en promenad i min närskog...
Äh, bara en i minuten ju. Gott om tid över även för go’fika och korvgrillning under eldningsförbud

Som sagt var, hur är det möjligt? Ens om alla burkskrällena ligger prydligt i en lååång rad...
Citera
2018-10-09, 17:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Visst kan det vara så. Mitt intryck är dock att det är en arbetskamrat som har fått nog av att läsa tråden utan att kunna tillföra det hon vet. Jag tror att HinnaNinna skriver det hon anser är sanningen såsom hon har upplevt den. Hon tycker att HD sviker verksamheten genom att sjukskriva sig och istället på arbetstid ägna sig åt fanatisk geocaching. Dessutom har hon suttit på rasterna och lagt ut texten om hur hon vill skiljas från SD, att han vägrar sälja osv. Klart att hon och kollegorna som knappt hinner äta eller gå på toa under arbetspassen blir uppbragta om de på FB får läsa hur HD reser runt världen och smilar på foton under bergsklättring med SD.
Språket tror jag beror på att HinnaNinna inte är född i Sverige. Hon skriver ett sorts talspråk som fungerar. Jag tror inte heller att hon eller någon av kollegorna är oroliga för att bli "misstänkta". För vad då? De har inte gjort något fel. Enligt dem är det HD som får skämmas om hon läser inläggen och sedan dyker upp på avdelningen.

Jag tror också att HDs kollega reagerar genuint. Ifrågasätter inte det. Och jag ser det också som ett svek gentemot arbetsplatsen. Det jag menar med att bli misstänkt är att de inte vill bli misstänkta av HD att ha skrivit här då det, ifall hon eller SD är GM kan bli farligt. Alltså inte misstänkta för att de gjort något fel men få sin anonymitet riskerad vilket kan vara farligt med GM lös.
Citera
2018-10-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu va det inte alls min ambition att agera språkpolis här, det har jag sett
andra göra och fått äta upp det med besked .

Har sett i andra trådar hur en del markant förbättrar sin språkförmåga
när dom blir lite pressade, tycker det finns vissa tecken åt det
hållet här också.
Det är inget som direkt ökar trovärdigheten i mina ögon.

Jag förstår absolut hur du tänker...CarlJanne.
I normala fall är det alldeles sunt att tänka och fråga som du gör!🤗 Skriftspråket är ju det enda sätt vi kommunicerar med varandra här i tråden.

Men vi får inte glömma att det är ett riktigt mordfall, som ligger till grund för alla våra inlägg.
Integritet MÅSTE gå före nyfikenhet, så ingen mer råkar illa ut.

Glädjande att det finns några riddare i tråden som påminner om det!
Citera
2018-10-09, 17:04
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Äh, bara en i minuten ju. Gott om tid över även för go’fika och korvgrillning under eldningsförbud

Som sagt var, hur är det möjligt? Ens om alla burkskrällena ligger prydligt i en lååång rad...

HD var ju högpresterande enligt EGT.

Men jo, bara sommarens bedrift ter sig helt uppåt väggarna vare sig frisk eller sjuk. Det borde ta tid från heltidsarbete och vara för krävande för en sjukskriven. Är burkar ännu lättare att hitta än råttor i Pokémon månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in