Citat:
Ursprungligen postat av
Cloudedcrystalbeam
Dina resonemang är alltid fascinerande. Ja, varför besöker HD just LW:s barndomstrakter innan mordet kan man undra? Varför tar hon dessutom med sig en ”souvenir” därifrån (guldskon) som ska transporteras så långt bort att den aldrig kan spatsera tillbaka?
HD flyttade in i en bostad väldigt nära LW, kan jag tycka. Jag gissar att radhusen liknar varandra på ut- och insidan?
Spekulera och undra får vi lov, känner jag.
Tack! Ja, min fantasi skenar iväg mycket kring HD och (tidigare MH) vilket gör att just den här detaljen som jag tror att GilGrissom grävde upp, sticker ut.
Kan HD ha okejat att SD haft ett förhållande med LW i flera år, så sker bilincidenten och SD frammålar nu LW som skurken i dramat varav han försöker både framstå som en reko kille och då loppet är kört med LW då få HD tillbaka? HD blir smickrad av detta men märker hur han ändå inte släppar LW i tankarna utan tjatar om BeholderX och ML så att det blir uppenbart att han på allvar fäst sig vid LW. HD börjar nu försöka imitera LW för att göra sig spännande och attraktiv?
Som det sägs, så vill hon framstå som en lika självständig och stark kvinna i eget hus och därtill lika energisk och duktig på geocaching som LW? Det övergår i en sjuklig mani där hon flyttar in i ett liknande hus som LWs intill LW, hon cachar LWs gamla barndomsplatser, hon gör en ritual kring detta... Hon ska bli som LW och vinna SD tillbaka. LW ska bort, symboliskt dumpas på andra sidan atlanten och ut ur deras liv. SD ska inte behöva LW längre då HD är som henne istället och tar hennes plats och därmed tillbaka sin plats i hans liv. Därav så inleder hon också en slags skenflirt med en manlig geocachare för att locka SD till att bli svartsjuk som han blev på BeholderX och ML inför LW.
Njae... vet inte om jag riktigt tror på denna spekulation när jag skriver ut den hel... förstår om någon kan tycka att det blir väl spekulativt och taskigt, men det är något ändå skumt med de omständigheter vi fått kring HD. Snart är jag böjd att tro på Tjackarns teori där HD är verksam inom underrättelsetjänst och bara loggar för täckmantel för narkotika-/terroristspaning i Vivalla. Det förefaller snart mer rimligt än allt annat som inte går ihop kring denna kvinnan i skymundan. F ö så passar hon fortfarande bra in på Mord på ljusa dagen-romanen vi diskuterade likheter med tidigare i tråden. Som Christine Redfern alltså.
-Hon har ett motiv utifrån otroheten vilket förstärks av kontaktförbudet även om hon var ok med SDs affär under en tid.
- Det är skumt att en person som är mest sjukskriven orkar lägga ner så mycket energi på ett så maniskt intresse som kräver en hel del logistik.
- Det är något skumt att hon flyttar nära LW innan mordet.
- Det är något skumt med de många trådsanningar som placerats i tråden kring hennes som en slags damage control efter att vi spekulerat kring henne. Det är brorsan som ofanns, julklappsresan som också ofanns och jobbalibit som alla fann nästan som en sanning som nu också påstås ofinnas (jag känner mig som katten Findus snart bland alla ofinnsligheter).
- Det är något skumt med att hon loggar LWs betydelsefulla platser just dagarna innan LW mördas och då släpar runt en sko som ska forslas till ett annat land efteråt.
- Det maniska i bara geocachingen är skum.
Var och en för sig så säger detta ingenting men tillsammans kring mordet så höjer man på ögonbrynen både en och två gånger kring HD.