2018-10-09, 14:38
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
I så fall så förstår nog HD vem det är som
skriver här i tråden. Det finns nog inte så många
att välja på som skriver på detta sätt på hennes
arbetsplats.

Det har du rätt i men jag tänkte mer att det är ett generellt faktum om hur språkkraven ser ut och förutsättningarna. Sedan kan ju en användare mycket väl behärska ett mycket korrekt svenskt språkbruk men här lägga sig an med ett medvetet annat just för att förvilla och skydda sin anonymitet. Alltså, det kan vara så att det på HDs arbetsplats inte finns en enda som skriver tokigt rent språkligt men en kollega som vill vara anonym kan ändå maskera sig på det sättet för att hens naturliga stil inte ska synas. Men jag kan vara naiv. Det har jag varit tidigare så jag är ödmjuk inför att du kan ha rätt i din skepsis.
Citera
2018-10-09, 14:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Du hann före då jag var på väg att skriva exakt samma mening. Finns det någon som har kännedom om hon helt har avsagt sig moderskapet för sina barn?! De lär ju inte medfölja på dessa tokigheter

Ja, det kan man verkligen undra.
Detta är verkligen inget friskt beteende.

Jag har sagt det innan och gör det igen: någon borde göra en orosanmälan till socialtjänsten i Örebro.

https://orosanmalan.se
Senast redigerad av T34Panzer 2018-10-09 kl. 15:15.
Citera
2018-10-09, 14:43
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Heh. Där sa du något. Men man undrar vad hon får ut av det hela isåfall, statistik utan prestation är inte mycket att hänga i julgranen kan man tycka. Skruvat är det endera fallet.

Kan man tänka sig att soc gått in och tagit sådant ansvar för barnen att HD gör så här för att slippa tänka på läget? Men det låter o andra sidan drastiskt, det ska mycket till innan barn fråntas föräldrar, särskilt om hon inte ens är misstänkt formellt av polisen utan de bara siktar in sig på SD.

Man får intrycket att HDs föräldrar tar ett mycket stort ansvar för sina barnbarn, tur är väl det för barnens skull.

Hur gamla är de förresten? Det har förekommit olika uppgifter i tråden där deras ålder varierat från förskola till att vara jämnåriga med de yngre barnen W. Vad stämmer? Vill inte snoka kring barnen men deras ungefärliga ålder vore bra att veta för att förstå vad som är normal frånvaro av föräldrar. När man har barn i samma ålder som LW t ex så är de ju relativt självgående och kan klara av att fixa middag själva någon dag i veckan, kan passa ett yngre syskon en eftermiddag och klara av att sova själv om man jobbar nattskift. Är de yngre så blir ju föräldrafrånvaro i den utsträckningen vanskligare. Har lite svårt att förstå hur HD fått så intensiv geocaching att gå ihop med sitt yrke om hon skulle ha yngre barn. Men de kanske är mer tonåringar?

Emellertid, även om barnen är i tonåren och rent fysiskt klarar sig själva en dag så har de ju verkligen behov av en trygg vuxen som är socialt närvarande i den åldern. Mycket händer i den åldern med identitet, kompisar och prestationskrav från skolan.

Det är i relation till barnens behov, oavsett ålder och om behoven är rent grundläggande mat på bordet eller en vuxen som märker ifall någon är ledsen över något i skolan, att få intrycket att makarna D fokuserar barnen i sommar, – geocachingen verkar ju tidsmässigt vara väldigt uppslukande. Min poäng är inte att moralisera över deras föräldraskap men jag finner det absurt hur de i ljuset av ett mord så nära inpå där de och barnen bor kan verka satsa allt på sin hobby och mindre på barnen. Är de oskyldiga hade det väl varit mer naturligt att tillbringa massor av tid med barnen för att skydda dem från okänd våldsverkare som mördat deras granne. Är de skyldiga så hade det väl varit mer naturligt att passa på att tillbringa sista sommaren med barnen innan de grips? Men sommaren innebär maniskt geocachande med över tusen cacher loggade...

Barnen är födda:

2004 (i januari) och
2006 (i juni)
Citera
2018-10-09, 14:44
Medlem
Honan6s avatar
HD verkar vara ett praktexempel på hur farligt det kan vara att ordinera en manisk person att utöva sitt intresse.

När det gäller turen till Norrköpingstrakterna med S*ll*n 12-13 maj, så funderar jag på om han också har anor därifrån och kanske därför de cachade runt just där?
Citera
2018-10-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Dina resonemang är alltid fascinerande. Ja, varför besöker HD just LW:s barndomstrakter innan mordet kan man undra? Varför tar hon dessutom med sig en ”souvenir” därifrån (guldskon) som ska transporteras så långt bort att den aldrig kan spatsera tillbaka?

HD flyttade in i en bostad väldigt nära LW, kan jag tycka. Jag gissar att radhusen liknar varandra på ut- och insidan?

Spekulera och undra får vi lov, känner jag.

Det luktar en önskan att känna att man har makt över någon/något.
Citera
2018-10-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
I så fall så förstår nog HD vem det är som
skriver här i tråden. Det finns nog inte så många
att välja på som skriver på detta sätt på hennes
arbetsplats.

Skulle nu kollegan ha förvrängt skrivsättet så riskerar en annan stackare (med verkliga språkproblem) att bli utpekad på jobbet!
Citera
2018-10-09, 14:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Bara kort kommentar. Jag finner det som att HD, oavsett skyldig eller ej, uppträder med mycket skeva prioriteringar som visar tecken på bristande empatisk förmåga då hon efter att LW mördats passar på att logga en cache som det varit konflikt om. Hur j-kla viktig kan den vara liksom? Vad drivs människan av? Besatthet att framstå duktig i den superviktiga hobbyn geocaching? Vilja att få sista ordet mot en mördad människa? Ren omognad? Det är mycket som går att spekulera kring och en del i tråden menar att det inte spelar någon roll vad makarna D gjort i sommar, men jag kan stå för att jag tycker att mycket som de gjort visar stor oförmåga till social kompetens och takt när en bekant och delvis fd närstående mördats. Det är idel klackarna i taket, tummetottarna upp, klämkäcka bilder, njuta livet, passa på att ta tillbaka cacher som LW opponerat sig mot och trotsa eldningsförbud i frifräsarstil. Det borde snart finnas en egen artikel om detta i det närmaste Arnaultska frifräsarliv i det eminenta uppslagsverket Nissepedia.

Så klart alla kan inte gå omkring och bära sorgeband i Örebro men LW var deras granne, hon var SDs älskarinna och magiska vänskap under flera år, HD var tydligen okej med detta arrangemang så om det stämmer som ett slags "alibi" så bör hon inte ha hatat henne vidare, hon var deras geocachingkompis... varför inte ens visa en slags minimal takt att anlägga någon slags sorg av respekt? Varför bara föreviga burkjakterna som om de var deras livs sista? Jag blir upprörd.

Jag kan bara hålla med! Även jag blir upprörd.

Den senaste uppgiften som GilGrissom82 har hittat, gällande HDs enorma mängd funna burkar, gör ju inte saken bättre...
Citera
2018-10-09, 14:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Så kan det vara. Att önska/försöka få kontroll över något/någon skulle kunna vara bakomliggande faktorer till HD:s olika val och agerande, kan jag tänka.
Citera
2018-10-09, 14:56
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Dina resonemang är alltid fascinerande. Ja, varför besöker HD just LW:s barndomstrakter innan mordet kan man undra? Varför tar hon dessutom med sig en ”souvenir” därifrån (guldskon) som ska transporteras så långt bort att den aldrig kan spatsera tillbaka?

HD flyttade in i en bostad väldigt nära LW, kan jag tycka. Jag gissar att radhusen liknar varandra på ut- och insidan?

Spekulera och undra får vi lov, känner jag.

Tack! Ja, min fantasi skenar iväg mycket kring HD och (tidigare MH) vilket gör att just den här detaljen som jag tror att GilGrissom grävde upp, sticker ut.

Kan HD ha okejat att SD haft ett förhållande med LW i flera år, så sker bilincidenten och SD frammålar nu LW som skurken i dramat varav han försöker både framstå som en reko kille och då loppet är kört med LW då få HD tillbaka? HD blir smickrad av detta men märker hur han ändå inte släppar LW i tankarna utan tjatar om BeholderX och ML så att det blir uppenbart att han på allvar fäst sig vid LW. HD börjar nu försöka imitera LW för att göra sig spännande och attraktiv?

Som det sägs, så vill hon framstå som en lika självständig och stark kvinna i eget hus och därtill lika energisk och duktig på geocaching som LW? Det övergår i en sjuklig mani där hon flyttar in i ett liknande hus som LWs intill LW, hon cachar LWs gamla barndomsplatser, hon gör en ritual kring detta... Hon ska bli som LW och vinna SD tillbaka. LW ska bort, symboliskt dumpas på andra sidan atlanten och ut ur deras liv. SD ska inte behöva LW längre då HD är som henne istället och tar hennes plats och därmed tillbaka sin plats i hans liv. Därav så inleder hon också en slags skenflirt med en manlig geocachare för att locka SD till att bli svartsjuk som han blev på BeholderX och ML inför LW.

Njae... vet inte om jag riktigt tror på denna spekulation när jag skriver ut den hel... förstår om någon kan tycka att det blir väl spekulativt och taskigt, men det är något ändå skumt med de omständigheter vi fått kring HD. Snart är jag böjd att tro på Tjackarns teori där HD är verksam inom underrättelsetjänst och bara loggar för täckmantel för narkotika-/terroristspaning i Vivalla. Det förefaller snart mer rimligt än allt annat som inte går ihop kring denna kvinnan i skymundan. F ö så passar hon fortfarande bra in på Mord på ljusa dagen-romanen vi diskuterade likheter med tidigare i tråden. Som Christine Redfern alltså.

-Hon har ett motiv utifrån otroheten vilket förstärks av kontaktförbudet även om hon var ok med SDs affär under en tid.
- Det är skumt att en person som är mest sjukskriven orkar lägga ner så mycket energi på ett så maniskt intresse som kräver en hel del logistik.
- Det är något skumt att hon flyttar nära LW innan mordet.
- Det är något skumt med de många trådsanningar som placerats i tråden kring hennes som en slags damage control efter att vi spekulerat kring henne. Det är brorsan som ofanns, julklappsresan som också ofanns och jobbalibit som alla fann nästan som en sanning som nu också påstås ofinnas (jag känner mig som katten Findus snart bland alla ofinnsligheter).
- Det är något skumt med att hon loggar LWs betydelsefulla platser just dagarna innan LW mördas och då släpar runt en sko som ska forslas till ett annat land efteråt.
- Det maniska i bara geocachingen är skum.

Var och en för sig så säger detta ingenting men tillsammans kring mordet så höjer man på ögonbrynen både en och två gånger kring HD.
Citera
2018-10-09, 15:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Frågan är inte ställd till mig och jag vet inte om det diskuterats tidigare, men visar SD verkligen lösningen till mello mysten på sin dator, tredje bilden i loggen (FTF-verkstad) i inmatningsfältet Personal Cache Note?

Det skulle då vara en plats i södra halvan av Varbergaskogen (ungefär 1 km hemifrån CO)?

Antingen är det i så fall ett avsiktligt villospår, en halvsanning eller någon form av etikettsbrott.

Oops, ja risken med att vilja briljera leder lätt till att man avslöjar för mycket
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-09 kl. 15:09.
Citera
2018-10-09, 15:09
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Och detta trots att hon är korttidssjukskriven titt som tätt!
Hon orkar alltså inte gå in och jobba men hon är ute och geocachar som om det gällde livet. Det här är klart avvikande och borde ju verkligen komma till hennes chef(/ers) kännedom!
Jag hoppas att hennes kollegor som läser här tar detta vidare.

Ja, det går inte ihop. Jag har egna erfarenheter av att snudda utmattning och blivit ordinerad fysisk aktivitet men tror knappast att en läkare ordinerat det HD ägnat sig åt i sommar. Fysisk aktivitet och att vara ute i naturen som friskvård fokuserar på avslappning utan prestation, kravlöshet och återhämtning i vila om än man rör på sig med kroppen. Dit hör lagom utövande av idrott man slappnar av med, skogspromenader och ta sig en rask promenad efter lunch istället för att sitta kvar och stressa vid skrivbordet. Det kan vara mycket men jag har svårt att se det innefatta ett superintensivt geocachande där man måste samordna och koordinera resor ihop med en hög andra människor, boka resor, arrangera logi och ta sig från a till b. Låter inte direkt vilsamt eller avslappnat för en person som är för sjuk för att orka arbeta. Dessutom, om HD angett sommarens mordanklagelser som anledning till att hon är för sjuk för att arbeta så tror jag knappast att en läkare skulle ordinera att hon då ska fortsätta med den aktivitet som binder henne samman med mordoffret och stressen av att leva med en man som är anklagad som misstänkt mördare. Men HD kanske har en viljelös läkare? Men vad säger hennes arbetsledning kan man undra? Och om hon är sjukskriven länge så borde väl FK ha åsikter?

Citat:
Barnen är födda:

2004 (i januari) och
2006 (i juni)

Tack för info! Ja, då är de ju jämnåriga med LWs barn och borde vara relativt självgående om dagarna som 14 respektive 12 år. Däremot så behöver de ju ändå en socialt närvarande förälder som ser dem och bekräftar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
HD verkar vara ett praktexempel på hur farligt det kan vara att ordinera en manisk person att utöva sitt intresse.

När det gäller turen till Norrköpingstrakterna med S*ll*n 12-13 maj, så funderar jag på om han också har anor därifrån och kanske därför de cachade runt just där?

Ah, så JS var med dit? Är förresten samme JS som några i tråden menat varit och badat äventyrsbad med LW? Vill också gärna veta mer om denne man och det vore ju en oskyldig förklaring ifall han hade kopplingar då till LWs barndomstrakter.

Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Ja. När min vilda fantasi skenat iväg som mest fick jag nästan Wicca-häxa-vibbar. Det här med att utöva makt över någon medelst en symbol som liksom laddas med betydelse och sedan avlägsnas långt bort. Men nu, innan jag får HDs vänner emot mig, så ska jag vara snabb med att säga att jag kvävde den tanken illa kvickt. Det här mordet är redan nog illa för att det ska dras in något ockult!
Citera
2018-10-09, 15:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
/../
Ah, så JS var med dit? Är förresten samme JS som några i tråden menat varit och badat äventyrsbad med LW? Vill också gärna veta mer om denne man och det vore ju en oskyldig förklaring ifall han hade kopplingar då till LWs barndomstrakter.

Nej, S*ll*n är JSa och Äventyrsbadet är JSj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in