2018-10-09, 12:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nyligen riktades i tråden, efter en periods uppehåll, en liten lampa mot UW. Har jag förstått detta rätt:

En 32-årig kvinna har folkbokfört sig på UW:s adress?

Denna dam arbetar eventuellt inom socialtjänsten?

Hon är sedan tidigare bekant med familjen W?

Kvinnan tillhör samma församling/kyrka som UW?

Hon har geocachat med MGM:s fru HD?

Ber om ursäkt om jag fått något om bakfoten gällande denna kvinna. Rätta mig gärna raskt i så fall!

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det fetmarkerade stämmer (mig veterligen) inte. Tror inte hon letar burkar överhuvudtaget.

Men de tre första punkterna verkar stämma (kolla ratsit och därefter personens listade yrken på facebook).

Upptäckte att jag faktiskt hade fel angående den 32-åriga "extradotterns" geocacharvanor. Uppenbarligen ägnar hon sig faktiskt åt geocaching, åtminstone har hon gjort det tidigare.

Enligt en kommentar på LW's IG från 2012, så gratulerar extradottern LW som tagit sin allra första cache. Extradottern välkomnar LW "in i cachedjungeln" och räknar med att själv snart vara ute på burkjakt igen, efter sin föräldraledighet.

(Huruvida "extradottern" har geocachat tillsammans med HD har jag dock inte sett någon indikation på).
Citera
2018-10-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
För min egen del känner jag ingen oro över den "knepigare" meningsbyggnad och språkbruk ni talar om...

Att arbeta med människor i olika vårdande yrken kräver inte att man för sig i skrift likt tex. en journalist. Tro mig, jag har sett riktiga skräckexempel där vuxna blandar stora och små bokstäver, chefer inom omsorg, som skriver oläsbara informationsbrev m.m.

Jag hoppas och räknar med att TinnaMinna använder medvetet slarv 😊 (Leka svensklärare får vi andra göra på fritiden utanför denna tråd.)

Nu va det inte alls min ambition att agera språkpolis här, det har jag sett
andra göra och fått äta upp det med besked .

Har sett i andra trådar hur en del markant förbättrar sin språkförmåga
när dom blir lite pressade, tycker det finns vissa tecken åt det
hållet här också.
Det är inget som direkt ökar trovärdigheten i mina ögon.
Citera
2018-10-09, 12:53
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag håller med.
Det verkar konstigt att någon som uttrycker sig så
dåligt i skrift skulle kunna vara arbetskamrat med HD.
För att utbilda sig till sjuksköterska eller undersköterska
så krävs det mer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tycker mig se variationer i språkbruket, en del är lättlästa
medans dom flesta är lite knepigare, undrar varför

Citat:
Ursprungligen postat av MissMind
För min egen del känner jag ingen oro över den "knepigare" meningsbyggnad och språkbruk ni talar om...

Att arbeta med människor i olika vårdande yrken kräver inte att man för sig i skrift likt tex. en journalist. Tro mig, jag har sett riktiga skräckexempel där vuxna blandar stora och små bokstäver, chefer inom omsorg, som skriver oläsbara informationsbrev m.m.

Jag hoppas och räknar med att TinnaMinna använder medvetet slarv 😊 (Leka svensklärare får vi andra göra på fritiden utanför denna tråd.)

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu va det inte alls min ambition att agera språkpolis här, det har jag sett
andra göra och fått äta upp det med besked .

Har sett i andra trådar hur en del markant förbättrar sin språkförmåga
när dom blir lite pressade, tycker det finns vissa tecken åt det
hållet här också.
Det är inget som direkt ökar trovärdigheten i mina ögon.

Jag instämmer i att ett dåligt språk i sammanhanget inte behöver betyda så mycket för TinnaNinna85s trovärdighet. En stor del av personalen inom svensk sjukvård har utländskt språkbruk varvid både meningsbyggnad och stavning kan se annorlunda ut när dessa formulerar sig på svenska. Dyslexi är därtill knappast ett hinder för att hen skulle kunna vara kollega med HD. Sedan så lägger vi väl inte lika mycket energi på att redigera text här som i våra yrken ifall vi har akademiska språkliga yrken? Själv syndar jag hejvilt och har måstat börja se över hur jag skriver här då jag gett mig själv så fria tyglar här i jämförelse med hur jag måste skriva annars.

Något jag däremot reagerar mot är när det uppträder tillfälliga eller på annat sätt mystiska skribenter som sår split, anmäler och förvillar och de råkar lida av identiska språkliga tillkortakommanden allihopa. Det är lätt att låtsas att skriva på en sämre nivå än den riktiga men vissa genuina språkfel kan vara svårare att dölja för användare som är vana att läsa och analyser olika författares texter. Då börjar man ju undra om agenda och multipla konton vilket som jag förstått är förbjudet i samma tråd. Sådana gånger bör vi nog vara skeptiska mot vad som sprids.
Citera
2018-10-09, 12:56
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Men om hon skriver att hon inte var med vid loggningen, varför i hela friden loggar hon den överhuvudtaget?

En fusklogg blir ju knappast mindre fusk bara för att personen i fråga "erkänner" sin frånvaro i själva loggtexten. Hon borde i så fall inte ha loggat den överhuvudtaget.

Som det ser ut så framstår HD som oerhört manisk i sin strävan att öka på antalet "hittade cacher". Varför? När hon på sin arbetsplats enligt uppgift knappast har nämnt att hon ägnar sig åt geocaching överhuvudtaget.

I mina ögon verkar hon ha ett väldigt stort behov av att bevisa något, i detta fall en slags "framgång" i antalet hittade cacher. Kan det vara ett sätt att inför sig själv överkompensera för något annat? Eller gömma sig i en slags tillvaro där allt är ok, bara så länge andra uppfattar det som att hon är framgångsrik?

Jag kan inte låta bli att likställa hennes försök att framstå som den framgångsrika geocacharen med den bild som hon även verkar ha velat måla upp inför sina arbetskamrater, dvs. den starka och självständiga kvinnan som tycker att det är helt i sin ordning att hennes make har träffat en annan kvinna. Men inombords upplever hon kanske helt andra känslor. Och vem vet, kanske tog dessa undertryckta känslor överhanden en sen måndagkväll i maj?

Spekulation:

Kan det vara så att HD försöker ”vara”/efterlikna LW i allt större utsträckning? I fantasin kanske hon föreställer sig att hon är LW och kan t.o.m. ha gjort så länge? Jag kan ha fel förstås.
Citera
2018-10-09, 13:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Spekulation:

Kan det vara så att HD försöker ”vara”/efterlikna LW i allt större utsträckning? I fantasin kanske hon föreställer sig att hon är LW och kan t.o.m. ha gjort så länge? Jag kan ha fel förstås.

Var inne på samma tankegångar (se föregående sida, inlägg 29573). Tycker mig se ev samma mönster kring MH. Kvinnor som vill vara som LW och helst ännu bättre än henne i ett förmodat försök att vinna tillbaka intresse från de män som de tror hellre vill ha LW?

Dina tankegångar som tar det ett snäpp längre, att HD kan ha föreställt sig i fantasin att hon är LW, skulle också förklara varför hon uppsöker LWs barndomsplatser strax innan mordet.

Jag har måhända för stor fantasi men det finns något som framstår som rituellt obehagligt när HD uppsöker dessa platser och tar med sig en sak som hon sedan avser att göra sig av med i ett annat land. Det är lätt att tänka på ett slags avslut av LW och att dumpa ett bevis, en symbol för LW, långt borta från henne och SD. Jag läser antagligen in alldeles för mycket här men har svårt att inte se denna möjliga tolkning.
Senast redigerad av Philomena 2018-10-09 kl. 13:23.
Citera
2018-10-09, 13:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
/../
Hoppas hon kunna hitta några slags bevis för något i sitt burkletande? Är det ett försök att söka efter något som LW kan ha dolt via loggtexter? Men då borde hon iofs kunnat läsa bara hemifrån datorn som vi gör i tråden. [i]Försök att sopa igen spår på något sätt? Ni som läst loggarna, har HDs geocachande alltid varit så här intensivt eller blev det så här efter mordet?
/../

Jag hittade en skärmdump från 24 juni 2018 med HD's antal funna cacher:

24 juni 2018: Antal funna cacher: 6.384 + 15 = 6.399 st.
9 oktober 2018: Antal funna cacher: 7.555 + 50 = 7.605 st.

Sedan midsommar har hon således funnit 1.206 st. cacher.
Citera
2018-10-09, 13:12
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Jisses! Nu är jag inte alls insatt i geocaching men det låter som en mycket hög siffra. På dryga tre månader har hon alltså hittat ca 1200 nya... Det blir grovt räknat 12-13 per dag? Hur såg det ut innan mordet? Mindre får man anta? Är det detta som avses då man menar att HD är högpresterande?
Senast redigerad av Philomena 2018-10-09 kl. 13:18.
Citera
2018-10-09, 13:14
Medlem
Citat:

Helt galet, fullständigt maniskt
Citera
2018-10-09, 13:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Bältningsdags. Och då pratar jag inte om bilbältet....
Citera
2018-10-09, 13:26
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Upptäckte att jag faktiskt hade fel angående den 32-åriga "extradotterns" geocacharvanor. Uppenbarligen ägnar hon sig faktiskt åt geocaching, åtminstone har hon gjort det tidigare.

Enligt en kommentar på LW's IG från 2012, så gratulerar extradottern LW som tagit sin allra första cache. Extradottern välkomnar LW "in i cachedjungeln" och räknar med att själv snart vara ute på burkjakt igen, efter sin föräldraledighet.

(Huruvida "extradottern" har geocachat tillsammans med HD har jag dock inte sett någon indikation på).

Aha, hon har geocachat då. Jag måste ha missuppfattat ett tidigare inlägg som handlade om en kvinna som geocachat med HD eller liknande. Det var något kring det som var värt att uppmärksammas, minns jag. Därefter har jag lyckats tro att det var ”extradottern” hos UW som nämndes i inlägget, vilket ju var hiskeligt fel. Tack för informationen
Citera
2018-10-09, 13:46
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jisses! Nu är jag inte alls insatt i geocaching men det låter som en mycket hög siffra. På dryga tre månader har hon alltså hittat ca 1200 nya... Det blir grovt räknat 12-13 per dag? Hur såg det ut innan mordet? Mindre får man anta? Är det detta som avses då man menar att HD är högpresterande?
Men hon kanske bara var med på hälften?
Citera
2018-10-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Helt galet, fullständigt maniskt
Du hann före då jag var på väg att skriva exakt samma mening. Finns det någon som har kännedom om hon helt har avsagt sig moderskapet för sina barn?! De lär ju inte medfölja på dessa tokigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in