2018-10-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Filmen borttagen nu på hennes Fb
Hon som la upp den jobbar som barnskötare i Uppsala kommun.
Tror folk börja argumentera om äktheten o vips försvann den
Eller så kom hon bara på att det kanske inte är så smart att lägga ut sådant material?!
Citera
2018-10-08, 19:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Haha, jag vet inte ens om du försöker vara ironisk.

Varför skulle jag vara ironisk? Om mitt hus brinner ner för att jag är ovarsam med stearinljus så är det en tragisk olyckshändelse. Men om en skurk smyger sig upp och tänder på huset så är det ett brott, som bör diskuteras som ett sådant.

Är det så svårt att förstå skillnaden?
Citera
2018-10-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elinge
Filmen borttagen nu på hennes Fb
Hon som la upp den jobbar som barnskötare i Uppsala kommun.
Tror folk börja argumentera om äktheten o vips försvann den
Gangstatjejerna kanske ville hon skulle ta ner den.
Citera
2018-10-08, 19:45
Medlem
Jag som inte är från denna delen av landet undrar vad det är för skola. Är det en stor SFI-skola? På nyheterna ser man bara utlänningar som står i gäng. Var det nazister som tände på?
Citera
2018-10-08, 19:48
Medlem
Funderar på om skolan ägdes av kommunen och i så fall om
kommuner brukar teckna vanliga brandförsäkringar för skolor eller
om dom har andra lösningar genom staten eller något annat ?
Citera
2018-10-08, 19:49
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajje
Jag som inte är från denna delen av landet undrar vad det är för skola. Är det en stor SFI-skola? På nyheterna ser man bara utlänningar som står i gäng.

Det är en vanlig skola i ett så kallat "utanförskapsområde" eller "utsatt område" (på vanlig svenska kallar vi det för blatte-ghetto). Andelen personer från Mellanöstern eller från Afrika kan uppgå till 80-99% i dessa skolor, och våldet och kaoset är naturligtvis på en annan nivå än du är van vid.
Citera
2018-10-08, 19:49
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snajje
Jag som inte är från denna delen av landet undrar vad det är för skola. Är det en stor SFI-skola? På nyheterna ser man bara utlänningar som står i gäng. Var det nazister som tände på?
Det är en skola med stökiga invandrare, finns inte så mycket att säga. En skola i ett förlorat område.
Citera
2018-10-08, 19:52
Medlem
Det här med statistik på skolbränder, finns det statistik över hur många kommunala vs friskolor som brinner?
Citera
2018-10-08, 19:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
En grej med Gottsunda och kanske andra ställen är att alla 99% som bor där har respekt för Gottsundas infrastruktur, platsen är liksom lite helig (mini kalifat). Det gäller även Gottsundaskolan, många "kaosblattar" som gått där men som aldrig gjort något mot skolan. Jag tycker Gottsunda blivit utsatt för otroligt lite genom åren. Samma gäller Gottsunda centrum och kyrkan osv.

Dock har bilar brunnit, men det är sällan busskurer och annat slås sönder.
Precis, och när det väl sker är det troligen någon utifrån som gjort det. Härom veckan när jag var i Sunnersta, var busskuren vid Konsum sönderslagen - det gjorde mig riktigt förvånad. Men där är det lättare att tänka, att det måste vara någon utifrån. Vilket är helt fel. De flesta människor jag träffar som bor i Gottsunda älskar verkligen stället.
Citera
2018-10-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är en vanlig skola i ett så kallat "utanförskapsområde" eller "utsatt område" (på vanlig svenska kallar vi det för blatte-ghetto). Andelen personer från Mellanöstern eller från Afrika kan uppgå till 80-99% i dessa skolor, och våldet och kaoset är naturligtvis på en annan nivå än du är van vid.

Ändå - de bor i Uppsala (eller strax utanför) och nära Stockholm. Om de ser till att plugga och sköta sig - så har de jobb hur lätt som helst. Stockholm har Sveriges bästa arbetsmarknad.
De skulle flytta/byta bostad med de ute i landet som verkligen vill. Och själva flytta ut i en hydda i skogrn om de struntar i vilket.
Citera
2018-10-08, 19:57
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Precis, och när det väl sker är det troligen någon utifrån som gjort det. Härom veckan när jag var i Sunnersta, var busskuren vid Konsum sönderslagen - det gjorde mig riktigt förvånad. Men där är det lättare att tänka, att det måste vara någon utifrån. Vilket är helt fel. De flesta människor jag träffar som bor i Gottsunda älskar verkligen stället.
Invandrare eller svenskar som ”älskar stället”?
Citera
2018-10-08, 19:57
Medlem
Kan tillägga att Gottsunda var Europas Amsterdam på slutet av 70-talet. De hade aldrig sett något liknande, mest droger florerade här än något annat ställe i Europa. Gottsunda var mycket känt för detta. De var också först i EUROPA att bygga ett bostadskomplex ihopkopplat med ett köpcentrum.

Det var först utanförgrupper (etniskt svenska) som bodde här, alltså udnre medelklass och nedåt, många arbetare (snickare, byggfolk) sedan knarkare, alkoholister och hade en av de största projekten i Sverige gällande socialhem.

Många ensamma kvinnor bor,bodde där i skydd från sina misshandlande män.

Sedan kom miljonprogrammet och det vällde in invandrare från Palestina och Irak osv.
Senast redigerad av sampanl 2018-10-08 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in