2018-10-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Skolan är (var?) 42år gammal. Jag ser nästan positivt på detta, dags för en ny modern skola. De rev treklangen tidigare som låg precis bredvid (var lika gamla), jag tror det funnits ganska långt gångna planer att riva Gottsundaskolan.

Sedan tycker jag verkligen de ska riva de gamla husen vid valthornsvägen som ligger intill Gottsunda centrum samt betongkomplexen runt om i Gottsunda, bygg nytt för fan.

Det är verkligen undermålig standard.

Jag resonerar också lite så, visst är det trist att det skedde som det gjorde, men jag är faktiskt chockad över att byggnaden blev övertänd så pass snabbt. Tycker att man ska utreda om kommunen också kan hållas ansvariga för skadornas omfattning. Är det verkligen i sådana undermåliga byggnader, som vi vill att våra barn ska spendera stora delar av sin tid i?

Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Stämmer inte, det är sossar och kommunister som är kraftigt överrepresenterade.

https://valresultat.svt.se/2018/30380.html
Du är inte så bra på svenska va? Det han skrev var "SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda.", alltså att man jämför SD:s valresultat i de olika distrikten i Uppsala, och då ser man att SD är just överrepresenterade i det distriktet gentemot andra distrikt.
Citera
2018-10-08, 17:08
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Jag resonerar också lite så, visst är det trist att det skedde som det gjorde, men jag är faktiskt chockad över att byggnaden blev övertänd så pass snabbt. Tycker att man ska utreda om kommunen också kan hållas ansvariga för skadornas omfattning. Är det verkligen i sådana undermåliga byggnader, som vi vill att våra barn ska spendera stora delar av sin tid i?

Du är inte så bra på svenska va? Det han skrev var "SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda.", alltså att man jämför SD:s valresultat i de olika distrikten i Uppsala, och då ser man att SD är just överrepresenterade i det distriktet gentemot andra distrikt.

Jo men det stämmer inte alls !
Det är bara att klicka på alla valdistrikt i kommunen så ser man att V och S importerade valboskap är i majoritet i just Gottsunda-distrikten och SD ursvaga . Svårare än så är det inte.

Vad jag förstår av skoladressen att döma röstar de så här: https://valresultat.svt.se/2018/303800270.html Verkar SD ligga bra till?
S 39,8% Jiiissssusss,,,arma land!
Senast redigerad av Erik Öst 2018-10-08 kl. 17:14.
Citera
2018-10-08, 17:10
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heonos
SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda. Mer sannolikhet att det är tjejer från en smårasistisk SD-familj än invandrare.
Generellt är det ju så, såväl bland väljarna och bland de valda är kriminella överrepresenterade i SD, de har också den lägst utbildade väljarkåren.... Båda faktorerna är relevanta.
Du tror alltså att en 14åring och en 16åring skulle vara politiskt medvetna SDáre som har haft politiska motiv för att tutta på skolan?

Eller menar du att det är deras föräldrar som du antar är SDáre har skickat ut flickorna för att tända på?
Citera
2018-10-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Tack för dagens garv, du är ytterligare en som har bristande kunskaper i det svenska språket.

Skriver samma förklaring till dig "Det han skrev var "SD är, i relation till Uppsala som helhet, kraftigt överrepresenterat i Gottsunda.", alltså att man jämför SD:s valresultat i de olika distrikten i Uppsala, och då ser man att SD är just överrepresenterade i det distriktet gentemot andra distrikt."

Även om SD är överrepresenterade i Gottsunda jämfört med andra områden i Uppsala så innebär det inte alls att de är i majoritet i Gottsunda. Det är en kraftig röd majoritet. Detta innebär alltså att sannolikheten att det skulle vara Sverigedemokrater som har tänt på rimligen är betydligt mindre än att det skulle vara sossar eller vänsterpartister.
Att SD relativt sätt är större i den här typen av områden är just på grund av att de som bor där ser konsekvenserna av mångkulturen väldigt tydligt, i jämförelse med de som bor i överklassområden.
Citera
2018-10-08, 17:23
Medlem
Rasiermessers avatar
Det är det här som kallas Spin, man vänder en ursprunglig frågeställning till att handla om något helt annat.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: Bör Gottsunda inhängnas och bevakas av FN-trupp med passkontroller för de som arbetar utanför enklaven?
Citera
2018-10-08, 17:27
Medlem
Mest troligt befann sej de gripna tjejerna bara på platsen vid fel tillfälle som sagt. Kanske hängde de med nåt killgäng som saboterade eller gjorde inbrott där etc och sedan tände någon på byggnaden. De bör betraktas som oskyldiga tills dess att annat bevisats. Finns naturligtvis kriminella och elaka häxor av värsta sort av honkön också, men det verkar ju osannolikt att de ägnar sej åt den här sortens sabotage.
Citera
2018-10-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Blir man helt utan straff när man är under 15?

Ja.
Att vara under 15 betyder att man inte är åtalbar.
Citera
2018-10-08, 17:31
Medlem
Till er som undrade om föräldrarna blir skadeståndsskyldiga så blir troligtvis inte vårdnadshavare till tjejen som bor på HVB-hem skyldiga att betala. Hur ska de ha möjlighet att ha uppsikt över henne när hon är plaserad?

Det finns både privata och kommunala hvb-hem. Bodde hon på ett privat så kan nog de bli skadeståndsskyldiga men vet inte hur det är om boendet är kommunalt
Citera
2018-10-08, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Mycket möjligt då ena är inte straffmyndig. Troligtvis blir det inget vidare till straff, utan blir nog saft och bullar med en soctant varje vecka i sisådär tre månader.

Med tanke på att minderåriga inte kan dömas till fängelse blir nog straffet ganska "klent" om man skulle jämföra med en vuxen individ. Jag personligen är positiv till detta då all forskning på området fastställer att reducerat straff för ungdomar leder till mindre kriminalitet, men på detta forum spelar fakta och forskning sällan någon roll har jag märkt.
Citera
2018-10-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Det är det här som kallas Spin, man vänder en ursprunglig frågeställning till att handla om något helt annat.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan: Bör Gottsunda inhängnas och bevakas av FN-trupp med passkontroller för de som arbetar utanför enklaven?

Nej.
Gottsunda är ett förhållandevis lugnt område med kriminella inslag. Kan jämföras med exempelvis Stenhagen eller Sävja. Det är endast kriminaliteten som når riksmedia.

Har bott både i Gottsunda och Sävja under min tidigare studietid i Uppsala och aldrig upplevt någon större otrygghet. Men det klart, jag var på fest i Rosengård för två veckor sedan som vit man vilket är omöjligt enligt Flashback...
Citera
2018-10-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja.
Att vara under 15 betyder att man inte är åtalbar.

Men skadeståndsskyldig kan man bli.
Citera
2018-10-08, 17:38
Medlem
kevinhoflands avatar
Detta land och sina lama straff. Tänd ned en skola och gå fri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem