2018-10-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Är det någon idé att bygga upp skolan igen? Är det inte bättre att dela ut eleverna i olika skolor för bättre integration?

I Skövde stängde de styrande högstadieskolan i förort med lite dåligt rykte med motiveringen att integrationen skulle gynnas.
Citera
2018-10-11, 15:06
Medlem
ShowerStalkers avatar
Var kommer tonårstjejer ifrån?
Citera
2018-10-11, 15:09
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker

Det var en udda fråga. Förr undrade man vart de tog vägen. Och var alla gamla käringar kom ifrån.
Citera
2018-10-11, 15:21
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w8bnG/flicka-misstanks-ha-brant-ner-skola-skulle-tanda-eld-pa-en-soffa

"Flickan beskriver hur hon och en tredje flicka rymde från ett HVB-hem med en flaska vodka. De åkte in till Uppsala och träffade den 14-årig flicka som senare uppges ha varit med och bränt ner Gottsundaskolan.

Ute på stan i Uppsala blev den tredje flickan, från HVB-hemmet, tagen av polisen för knivinnehav.

Då åkte den minderåriga flickan tillsammans med den 14-åriga flickan till Gottsundaskolan. Ett fönster stod öppet efter ett tidigare inbrott och de gick in."

"Flickan förklarar att de tog sig in för att det var kallt ute, och de ville värma sig. Sedan skriver hon:

”Vi är inne i skolan och hittar tändvätska, så impulsiv å dum som jag e tänkte att vi skulle tända eld på en soffa BARA. Jag häller ut tändvätskan över soffan, och tänder. Elden blev för stor och vi försöker släcka men det går ej.

Och där tar polisen oss.”

Flickan skriver i chattmeddelandet att hon är ledsen för att hon bränt ner Gottsundaskolan:

”Jag har förstört för så många människor och jag är verkligen så ledsen för allt jag gjort.”

Flickan skriver också om att hon har fått ta emot hot via sociala medier."
Senast redigerad av Knullkungen 2018-10-11 kl. 15:23.
Citera
2018-10-11, 15:24
Medlem
ShowerStalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det var en udda fråga. Förr undrade man vart de tog vägen. Och var alla gamla käringar kom ifrån.
Vi lever i ett modernt samhälle där man frågar efter etnicitet.
Efter att ha analyserat filmen är ena tjejen naturligtvis arab men den andra?
Senast redigerad av ShowerStalker 2018-10-11 kl. 15:29.
Citera
2018-10-11, 15:48
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker

Från barndomen.

Och en del tonårstjejer har rätt mycket barn kvar i sig,
och/eller omogen vuxenhet,
och/eller behov att frigöra sig från sina föräldrar.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2018-10-11 kl. 15:52.
Citera
2018-10-11, 15:48
Medlem
Dark_drivers avatar
Sånna här ungdomar behöver inte ett tråkigt jävla hvbhem som är så jävla fyrkantiga med sina regler sånna här ungdomar behöver få komma ut på landet jobba med djur rida och helst bo med vuxna föreddeta narkomaner och kriminella som förstår sig på dom och kan prata med dom om dom mår dåligt har svårt och tro att någon baktikhäxa på ett hvbhem kan leva sig in i vad dessa ungdomar har varit med om och kan hjälpa bättre om dom som själv har levt det livet tidigare hjälper andra som har problem nu tror det skulle funka bättre än att låsa in dom på hvb hem har själv bott på ett sånt och det hjälpte ej
Citera
2018-10-11, 15:59
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Sånna här ungdomar behöver inte ett tråkigt jävla hvbhem som är så jävla fyrkantiga med sina regler sånna här ungdomar behöver få komma ut på landet jobba med djur rida och helst bo med vuxna föreddeta narkomaner och kriminella som förstår sig på dom och kan prata med dom om dom mår dåligt har svårt och tro att någon baktikhäxa på ett hvbhem kan leva sig in i vad dessa ungdomar har varit med om och kan hjälpa bättre om dom som själv har levt det livet tidigare hjälper andra som har problem nu tror det skulle funka bättre än att låsa in dom på hvb hem har själv bott på ett sånt och det hjälpte ej

Finns väldigt många hem, av olika karaktär ute på landet. Skulle nog våga påstå att att de flesta ligger där. I min hemby på dryga 1500 invånare finns det sju-åtta hem och som vanligt ute på landsbygden finns t.ex just hästarna i deras eller grannens trädgård.

Inte förvisso för att jag vill försvara hemmen med bristande motivation som gör det för kuvertet den 25e varje månad men dessa är inte representativa och det borde de relativt få som fått det sämre pga omhändertagning inse.
Citera
2018-10-11, 16:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver

Ja, livet är rätt tråkigt i vårt samhälle för att det är så kravlöst och slappt. Och man får för mycket serverat på fat.
Vad sägs om lite nya spännande ideal, som att lära sig erövra språket, sikta på utbildning och bli något, istället för att ha status-kriminella som ideal, då man har tråkigt?
Språk är makt, kan jag tala om för dig.
Livet är inte enkelt heller, människan är gjord för hårda prövningar, men här i Sverige är många så bortskämda så de tror att de ska glida på en räkmacka livet igenom.
Citera
2018-10-11, 16:12
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w8bnG/flicka-misstanks-ha-brant-ner-skola-skulle-tanda-eld-pa-en-soffa

"Flickan beskriver hur hon och en tredje flicka rymde från ett HVB-hem med en flaska vodka. De åkte in till Uppsala och träffade den 14-årig flicka som senare uppges ha varit med och bränt ner Gottsundaskolan.

Ute på stan i Uppsala blev den tredje flickan, från HVB-hemmet, tagen av polisen för knivinnehav.

Då åkte den minderåriga flickan tillsammans med den 14-åriga flickan till Gottsundaskolan. Ett fönster stod öppet efter ett tidigare inbrott och de gick in."

"Flickan förklarar att de tog sig in för att det var kallt ute, och de ville värma sig. Sedan skriver hon:

”Vi är inne i skolan och hittar tändvätska, så impulsiv å dum som jag e tänkte att vi skulle tända eld på en soffa BARA. Jag häller ut tändvätskan över soffan, och tänder. Elden blev för stor och vi försöker släcka men det går ej.

Flickan skriver i chattmeddelandet att hon är ledsen för att hon bränt ner Gottsundaskolan:

”Jag har förstört för så många människor och jag är verkligen så ledsen för allt jag gjort.”

Aftonbladet rör till det ännu mer.
Citat:
Aftonbladet har tidigare berättat om att en 14-årig flicka som greps för branden skrev på sin privata story i Snapchat om händelsen:

”Roligt roligt hemkörd av horpolisen o 400 lax i skadestånd”.
...
Nu har den andra minderåriga flickan beskrivit händelsen via Snapchat. Aftonbladet har tagit del av hennes redogörelse.
Mitt fetade.
Vad jag förstått är det bara Hanna som har skrivit om det.
Vem av de tre är bara 13 år?
Citera
2018-10-11, 16:24
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen

Var hon skrivit det?
Citera
2018-10-11, 16:26
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waco2
Finns både forskning och brottmålsstatistik som är tydlig, rör sig om betydande skillnader i våldsbenägenhet. Med en faktor 10 till 1, dvs högerextremt våld är 10. gånger vanligare.
Samma sak visas i EU-rapporter om terrorism, där högerterrorism är betydligt större. Finns inte en enda studie som talar mot det. Att sen inte du har kunskap i frågan och tror på högerbubblor på nätet är en annan sak.

Orimligt? Av alla etablerade partier (riksdagen) har SD störst antal representanter som dömts för brott (10,2 %), å andra sidan är det en minskning från under 90-talet då 23% av SDs kandidater hade dömts. Vid den tiden var kriminaliteten mer överrepresenterade i SD än i invandrargruppen (så är det troligen även idag, men finns ingen motsvarande studie om invandrares brottslighet idag).
Länka gärna dina källor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in