https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w8bnG/flicka-misstanks-ha-brant-ner-skola-skulle-tanda-eld-pa-en-soffa
"Flickan beskriver hur hon och en tredje flicka rymde från ett HVB-hem med en flaska vodka. De åkte in till Uppsala och träffade den 14-årig flicka som senare uppges ha varit med och bränt ner Gottsundaskolan.
Ute på stan i Uppsala blev den tredje flickan, från HVB-hemmet, tagen av polisen för knivinnehav.
Då åkte den minderåriga flickan tillsammans med den 14-åriga flickan till Gottsundaskolan. Ett fönster stod öppet efter ett tidigare inbrott och de gick in."
"Flickan förklarar att de tog sig in för att det var kallt ute, och de ville värma sig. Sedan skriver hon:
”Vi är inne i skolan och hittar tändvätska, så impulsiv å dum som jag e tänkte att vi skulle tända eld på en soffa BARA. Jag häller ut tändvätskan över soffan, och tänder. Elden blev för stor och vi försöker släcka men det går ej.
Och där tar polisen oss.”
Flickan skriver i chattmeddelandet att hon är ledsen för att hon bränt ner Gottsundaskolan:
”Jag har förstört för så många människor och jag är verkligen så ledsen för allt jag gjort.”
Flickan skriver också om att hon har fått ta emot hot via sociala medier."