2018-10-08, 11:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej eller så sov hon sent då hon ägnat natten till att tvätta kläder och städa undan spår

Med klorin kanske..
Citera
2018-10-08, 11:51
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Bra tänkt!

Skilsmässan borde väl vunnit laga kraft nu. ?
Citera
2018-10-08, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom håller nog ett "vakande" öga på vad som händer här.
Inte säkert beror väl på hur många utredare det är på Örebropolisen också.
Är ju inte Stockholmspolisen eller Göteborgspolisen, det handlar om utan Örebropolisen.
Det ska bli spännande om han blir häktad igen, SD, tids nog eller inte, någon teknisk bevisning borde väl vara klar snart kanske.
Citera
2018-10-08, 12:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
NEJ! Du kan väl ändå inte inbilla dig att dom som sitter på ALL FAKTA har detta röriga skrivbord?
Jag vet inte vad du menar med att polisen skulle ha "all fakta". För någon vecka sedan efterlyste man t.ex. tre vittnen som förväntades ha avgörande information. Ett har man fått tag i nu, och två söker man fortfarande efter. Hade man haft ett bra faktaunderlag borde man väl åtminstone ha haft någon häktad nu.

Citat:
Det mesta är sannolikt kontrollerat och avfört. Sedan länge.
Utredning på mer vederhäftigt underlag har pågått under lång tid och det vore sannerligen märkligt om dom inte hade mer korrekt uppfattning än här på ett fora som inte fått någon officiell information alls.
Nä, lika illa som här i tråden ser det nog inte ut hos polisen. I början kanske det var så, men nu borde man ju ha fått lite ordning på utredningen. Frågan är väl bara om det är för sent nu, att man kan ha missat att vidta viktiga utredningsåtgärder innan spåren kallnade.

Sedan har du ju fel om du menar att du inte har fått någon officiell information. Det har skrivits hundratals artiklar om fallet (bl.a. om vittnen och teknisk bevisning), och det finns bandade intervjuer med polis, åklagare och försvarare. Fråga här i tråden om du vill veta något så får du säkert svar.

Citat:
Dock får vi annan värdefull information, som utredningen inte får. TACK!
Vilken värdefull information syftar du på här?

Citat:
Att du inte har någon egen uppfattning och är pessimist. Det är Förväntat.
Att det har gått så lång tid talar för att det kan bli svårt att klara upp det här.
Senast redigerad av Draifos 2018-10-08 kl. 12:24.
Citera
2018-10-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Skilsmässan borde väl vunnit laga kraft nu. ?

Ja, det borde väl, men det vad jag har läs, är dom fortfarande gifta.
Citera
2018-10-08, 12:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
En annan fråga; Vet någon varifrån SD hämtades till förhör? Arbetet eller ifrån hemmet?
Första ggn i hemmet har jag hört. Inget bekräftat.
Citera
2018-10-08, 12:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Ja, det borde väl, men det vad jag har läs, är dom fortfarande gifta.

Ratsit är pålitligt.
Citera
2018-10-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Inte säkert beror väl på hur många utredare det är på Örebropolisen också.
Är ju inte Stockholmspolisen eller Göteborgspolisen, det handlar om utan Örebropolisen.
Det ska bli spännande om han blir häktad igen, SD, tids nog eller inte, någon teknisk bevisning borde väl vara klar snart kanske.

Fallet är ju inte högprioriterat, med en fri man, så det tar sin tid på NFC. Men en del borde väl redan ramlat in.

En hastig blick då och då borde dom ha tid med här.

Men ngt nytt vore efterlängtat.
Citera
2018-10-08, 13:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Nej i Sverige räcker det med att ena partnern vill skiljas och ansöker om det. Sedan kommer brev från rätten där den andra parten ska skriva under på att han/hon fått infon. Går inte den personen att nå går skilsmässan igenom ändå.

Verkar som att du har rätt.

Om man har barn under 16 år är betänketiden alltid 6 månader efter ansökan. När den tiden förflutit behöver man skicka in en fullföljdsansökan om man önskar fullfölja skilsmässan. Annars fortsätter man att vara gift. Det räcker dock med att den ena partnern undertecknar och skickar in fullföljdsansökan.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske även ett taktiskt val att fortsatt vara gifta vid en ev. rättegång, med tanke på att äkta makar inte behöver vittna mot varandra

Kan tänka mig att det är en viss person som har tänkt på detta. Samtidigt verkar ju HD övertygad om SDs oskuld?

Citera
2018-10-08, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

"Blir ni tilldelade betänketid måste ni efter sex månader även skicka in en fullföljdsansökan. Görs inte detta avskrivs ert ärende och ni förblir ni gifta."

https://xn--skilsmssa-02a.se/juridik/hur-skiljer-man-sig?gclid=Cj0KCQjwgOzdBRDlARIsAJ6_HNnO3y5jR39Tt_ZI lLkUMph3jKqrwg12vyTCEpNyLxX_gLhG8H 72MvEaAvKIEALw_wcB[/spoiler]

Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske även ett taktiskt val att fortsatt vara gifta vid en ev. rättegång, med tanke på att äkta makar inte behöver vittna mot varandra

Kan tänka mig att det är en viss person som har tänkt på detta. Samtidigt verkar ju HD övertygad om SDs oskuld?

Det gäller väl alla släktingar och sambos, inte bara gifta?
Citera
2018-10-08, 13:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det gäller väl alla släktingar och sambos, inte bara gifta?

Min fetning:

"Alla medborgare har en skyldighet att vittna i en rättegång. Trots detta finns det vissa som undantas från vittnesplikten, exempelvis sambos eftersom man är närstående till den som rättegången handlar om (RB 36 kap. 3§). Du bör alltså inte behöva vittna i en rättegång mot din sambo."

https://lawline.se/answers/maste-jag-vittna-mot-min-sambo

Du kan söka i rättegångsbalken 36 kap, 3§ vad som gäller övriga släktingar.

Edit:

Från RB 36 kap. 3§:

"3 § Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål. Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240)."

https://www.lonnquist.se/rattegangsbalken-kap36-vittne.html

Så skilsmässa påverkar inte situationen (man måste alltså inte avlägga vittnesmål om man inte vill även om man skiljt sig) för HD/SD verkar det som.
Senast redigerad av notknapparen 2018-10-08 kl. 13:29.
Citera
2018-10-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men Herre min Gud, det har du förstås alldeles rätt i!
Låt oss för all del hoppas på att denna tråd inte är utsatt för ett sånt prank, utan att alla är precis det de utger sig för att vara.

Jag har dessvärre mina tvivel om den saken, men det gör samtidigt tråden intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in