2018-10-08, 10:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Nä. Just anlagda bränder är en brottskategori som är "jämställd" mellan könen.

https://www.svd.se/oftast-unga-bakom-brander
"Enligt Räddningsverket är det barn och ungdomar som ligger bakom majoriteten av bränderna."
...
"Det är precis lika vanligt att flickor anlägger bränder som att pojkar gör det. "

Nu är artikeln från 2012 men den hänvisar till forskning i ämnet skolbränder (samma artikel som jag länkade till i ett tidigare inlägg)

Forskarna har identifierat olika profiler på typiska gärningsmän varav några inkluderar flickor/kvinnor:

https://fof.se/tidning/2012/7/svenska-skolor-brinner-mest

Citat:
Därför har hans forskargrupp analyserat ett stort antal domar och hittat fem typer av anlagda skolbränder, med helt olika typer av gärningsmän. Det kan handla om 1. vandalisering, som utförs av unga killar i grupp. De är ofta yngre än 15 år, och motivet kan vara förströelse eller hat.

Ett annat motiv är att 2. förhindra skolverksamhet. Sådana bränder anläggs på dagtid. Förövarna är både tjejer och killar, och ofta är det två personer som tänder på. Motivet kan vara att slippa ett prov eller läxförhör.

En helt annan typ är 3. de som eldar på grund av psykiska problem. Det kan handla om både tjejer och killar, men de är oftast äldre än 18 år, och det handlar om upprepade brott. Motivet kan vara ångest eller för att få vård. Ytterligare 4. en kategori bränder är de som anläggs för att dölja inbrott. Gärningsmännen är då oftast killar över 18 år. En 5. sista kategori är de skolbränder som uppstår av misstag vid lek med smällare och raketer.

– Visst har det eldats tidigare, men dessa direkta angrepp på skolorna är något nytt för de senaste decennierna, säger Sven-Åke Lindgren. Sverige verkar ligga i topp i världen. Jag har inget bra svar på varför. Men vi har en bra incidentrapportering och låg tröskel för att anmäla, det kan bidra till de höga siffrorna.
Mina fetningar och numreringar.

Personligen så tror jag att det finns minst ytterligare en större grupp, och det handlar om det förvridna ungdomar som gör det för att erhålla respekt bland likasinnade skitungar. Man kanske inte skall kalla det för en "initieringsrit", men ju större skit med följande rubriker desto större respekt bland skräpungarna.
Citera
2018-10-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Min magkänsla säger att dessa två tjejer har invandrarbakgrund och därför slipper ekonomiskt ansvar.

Nu funkar det inte så. Lika fall bedöms lika.

Jag vet att det är en populär åsikt på Flashback att invandrare straffas mildare än svenskar men det finns inga som helst belägg för påståendet.
Citera
2018-10-08, 10:45
Medlem
elinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nu funkar det inte så. Lika fall bedöms lika.

Jag vet att det är en populär åsikt på Flashback att invandrare straffas mildare än svenskar men det finns inga som helst belägg för påståendet.

Tyvörr tror väldigt många på Flashback det ligger till så, men dessa tjejers framtider är förstörda Ovadsett deras härkomst....
Citera
2018-10-08, 10:45
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag känner en tjej här i stan som torskade efter att hon och en kompis tänt på en skola som brann ner, dom fick dras med mångmiljonbelopp hela livet, ca 20 år. Först efter att ha levt som missbrukare, troligt att efterspelet av branden hjälpte till att leva ett bedrövligt liv, så blev hon jag känner skuldfri iom en skuldsanering. Dom var 15 år och etniska svenskar. Min magkänsla säger att dessa två tjejer har invandrarbakgrund och därför slipper ekonomiskt ansvar.
Kan man få skuldsanering på skadestånd vederbörande tvingas betala efter brott?

Spacat.
Citera
2018-10-08, 10:48
Medlem
Oavsett om det är försäkrat eller pengar kommer från skattepengar är det hederliga människor få betala, är ju inte så att försäkringsbolaget har egen sedelpress. Ofta är större objekt återförsäkrade i flera försäkringsbolag sen höjs premierna på övriga försäkringar för att få in pengarna vilket hederliga försäkringstagare får betala, är det kommunen som tvingas betala själva får man dra ner på utgifterna alt höja skatten så även där får hederligt folk betala.
Citera
2018-10-08, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kan man få skuldsanering på skadestånd vederbörande tvingas betala efter brott?

Spacat.
Jag har fått det, en av mina skulder som bakades in i min skuldsanering som jag är färdig med var ett skadestånd för brott, dock inte jättebelopp.
Citera
2018-10-08, 10:50
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Oavsett om det är försäkrat eller pengar kommer från skattepengar är det hederliga människor få betala, är ju inte så att försäkringsbolaget har egen sedelpress. Ofta är större objekt återförsäkrade i flera försäkringsbolag sen höjs premierna på övriga försäkringar för att få in pengarna vilket hederliga försäkringstagare får betala, är det kommunen som tvingas betala själva får man dra ner på utgifterna alt höja skatten så även där får hederligt folk betala.
Ja, det finns inga vinnare i detta. Kanske fick flickorna en "rush" och lite ångestlindring/tankeflykt i en kvart, men surt kommer efter - de har bäddat riktigt illa inför framtiden.
Citera
2018-10-08, 10:51
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Det var intressant. Jag trodde inte Sverige var överrepresenterat i den kategorin. Var hittade du statistiken på det?
Sverige har varit ohotad etta på skolbränder sedan 2010. Vi är helt enkelt en stormakt på detta område
Här har du en tråd som diskuterar detta:
(FB) Sverige 1:a på skolbränder
Citera
2018-10-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu är artikeln från 2012 men den hänvisar till forskning i ämnet skolbränder (samma artikel som jag länkade till i ett tidigare inlägg)

Forskarna har identifierat olika profiler på typiska gärningsmän varav några inkluderar flickor/kvinnor:

Mina fetningar och numreringar.

Personligen så tror jag att det finns minst ytterligare en större grupp, och det handlar om det förvridna ungdomar som gör det för att erhålla respekt bland likasinnade skitungar. Man kanske inte skall kalla det för en "initieringsrit", men ju större skit med följande rubriker desto större respekt bland skräpungarna.

Ja oavsett vad det beror på så är skolbränderna ett symptom på allvarliga problem i samhället. Eftersom Sverige har världsrekord i skolbränder så kan man ju dra slutsatsen att vi har väldigt mycket problem överlag i svenska skolor. Detta har ju också till exempel PISA-undersökningar visat. Den Svenska skolan är kanske bland de sämsta i världen. Det bådar inte gott för framtiden.
Citera
2018-10-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Sverige har varit ohotad etta på skolbränder sedan 2010. Vi är helt enkelt en stormakt på detta område
Här har du en tråd som diskuterar detta:
(FB) Sverige 1:a på skolbränder
Läge att hägna in skolorna ordentligt. Det får också den positiva effekten att skolket minskar (har man lektion nekas man utträde ur skolan). Och att obehöriga inte kan ta sig in på skolområdet. I nämnda brottsfall hade det varit svårare om inte omöjligt att tända på skolan. Men det kommer förstås aldrig att hända.
Citera
2018-10-08, 11:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla
Inbrottslarm finns, brandlarm finns. Värmekameror finns ofta också. Ronderande väktare.
Stängsel runt skolorna? Tror inte det skulle ha så stor effekt. Bättre att jobba förebyggande, både med elever och byggnadstekniskt.

Sverige har alldeles för många bränder i skolor & förskolor som utöver stora kostnader också påverkar både barn/ungdomar och personal väldigt negativt. Så fruktansvärt onödiga bränder.

Citat:
– Men dessa mönster gäller bara Malmö. I exempelvis Stockholm verkar det se annorlunda ut, poängterar han.

Och i Stockholm vände kurvan för skolbränderna tidigare än i resten av landet.

– År 2006 var en vändpunkt här i Stockholm, säger Barbro Johansson. Sedan dess har kostnaderna sjunkit med över 80 procent.

Barbro Johansson är säkerhetsstrateg på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB), som äger flera hundra skol- och förskolefastigheter i Stockholms kommun. Hon betonar att det är de anlagda bränderna utomhus på kvällar och helger som får svårast ekonomiska konsekvenser eftersom de tar sådan tid att upptäcka. För sex år sedan kostade bränderna över 100 miljoner kronor om året, och SISAB:s försäkringspremier sköt i höjden. Men vad hände sen?

– Vi införde ett säkerhetstänkande på alla nivåer, berättar hon. Det gällde också att inse att olika skolor har olika behov.

En mycket konkret åtgärd är att ”rensa rent”. På kvällstid ska det inte finnas lösa, lättantända saker kring skolbyggnaden. Lastpallar, däck, bänkar, leksaker, skräp – sådant måste undan. Bevakningsföretag har fått i uppgift att övervaka och dokumentera detta. Ifall skolor inte sköter sig hämtas skräpet med sopbil och berörd skola faktureras.

– Ofta är det tillfället som gör eldaren, så det gäller att minimera tillfällen till eldande, säger hon. Vi uppmuntrar även goda grannar till skolbyggnader att ringa särskilda nummer till våra bevakningsföretag om de ser något misstänkt. Och vi har satt in värmesensorer som aktiveras om flera människor vistas kring skolbyggnaden på kvällstid.
Citat:
Patrick van Hees forskning handlar om larmsystem. De befintliga skollarmen fokuserar på att skydda människorna som är inne i skolan om det börjar brinna under dagtid. Men de värre skolbränderna, som startas på kvällar och helger, hinner ofta pågå länge och sprida sig innan någon upptäcker dem – larmsystemen är helt enkelt inte anpassade för bränder anlagda utifrån. Ett snabbt ingripande kan spara mycket pengar; därför behövs tekniska lösningar för att upptäcka bränder i tid. En lösning som börjar bli allt vanligare är att sätta upp en branddetekteringskabel runt byggnaderna, ofta längs fasaderna under taket. Vid hettan från en brand kortsluts kabeln och larmet går.

Det var väl just detta som skedde vid Gottsundabranden?
Citat:
Hans forskning visar även att ventilationssystemen i skolorna kan sprida rök och eld samt att saker som dåligt inbrottsskydd och dålig belysning påverkar möjligheterna att tända på

Intressant att det krävs forskning för att inse detta.
Citera
2018-10-08, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den Svenska skolan är kanske bland de sämsta i världen. Det bådar inte gott för framtiden.

Lugn nu, ta inte i så att du spricker.

Den svenska skolan behöver absolut reformer men att påstå att den är "bland de sämsta i världen" är ju direkt skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in