2018-10-08, 10:04
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Lönt att diskutera försäkring hit eller dit. Försäkring tecknar man för att skydda sig mot olyckor, inte mordbränder där dessutom gärningsmännen verkar ha gripits.

Försäkrat eller ej...någon måste betala, hur som helst
Citera
2018-10-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Vad är sannolikheten att 2 flickor klarar av att bränna ned en skola till grunden? Typ noll!
Det är nån mordbrännare som har varit i farten med massa gasolin och grejer säkert,
eller var nånstans var väktaren? Hur kunde det brinna ned så fort?
Vad gjorde brandkåren?

Det är hursomhelst inte de 2 flickorna
Leta bland gängen istället

Ja det måste ha antänts på flera platser samtidigt, så det är troligt att det kan ha varit fler inblandade. Men då polisen kom skall flickorna ha varit inne i byggnaden. Tidigare på kvällen hade det varit inbrott och stulits ur skåp på skolan. Flickorna som greps verkar inte gå på skolan utan kommer från ett annat område.

Jag vet inte vad man kan dra för slutsats av det, men det kan ju vara ett gäng där tjejerna ingår, som har slagit till.

Det är lite märkligt att flickorna har släppts. Kan man gissa på att polisen har span på dem och hoppas att de skall kontakta medbrottslingar.
Citera
2018-10-08, 10:13
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Universell
Vad är sannolikheten att 2 flickor klarar av att bränna ned en skola till grunden? Typ noll!
Det är nån mordbrännare som har varit i farten med massa gasolin och grejer säkert,
eller var nånstans var väktaren? Hur kunde det brinna ned så fort?
Vad gjorde brandkåren?

Det är hursomhelst inte de 2 flickorna
Leta bland gängen istället

De hade tydligen tagit dem när de sprang ut från entrén. Så ganska stor sannolikhet att det är dem.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är lite märkligt att flickorna har släppts. Kan man gissa på att polisen har span på dem och hoppas att de skall kontakta medbrottslingar.

Är inget märkligt alls. De är under 18-år och utredningen kräver väl inte att de häktas.
Citera
2018-10-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Varför är det märkligt menar du?
Om de anträffades i samband med branden torde de suttit hos polisen sedan 2-tiden i natt. Förhör är hållna och teknisk bevisning säkrad, vad finns det för poäng med att hålla kvar dem?
Citera
2018-10-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag betalar redan med mina skattepengar och är helt övertygad om att Gottsundaskolan är fullt försäkrad. Däremot hoppas jag att tösernas föräldrar får betala skadestånd.
Först så ska tjejerna bindas till brottet också. Inte en helt enkel historia, även om de grips i närheten av branden.

Men det kanske kommer erkännanden från dem. 14 och 16 år gamla är man inte nödvändigtvis så kaxiga.
Citera
2018-10-08, 10:16
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Spännande att det är tjejer. Jag betvivlar att det är invandrartjejer som är arga. Jag tror det är ung vänster som radikaliserats pga att rektorn skyddar en mobbare eller en kille osm begått ett övergrepp av det ena eller andra slaget.

Flyt att poliserna fick fatt på tjejerna.

Kan vara att dessa bara uppehållit sig på platsen och "polisen" gör en klassiker att man tar in några på lösa grunder för att det skall se bra ut bara.

Vet för ett par år sedan skyllde man sådana här saker på "oro" inför terminsstarten men den lär väl passerat nu med råge?
Citera
2018-10-08, 10:20
Medlem
Det kan ha varit två etniskt svenska ”groupies” som tittade på när spännande invandrarkillar tuttade på. Sedan stannade de kvar lite för att titta på det häftiga medan invandrarkillarna drog. Jag säger inte att det är så, en teori bara.
Citera
2018-10-08, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Såg du källan som hade använts?

Ja den verkar helt trovärdig. Här är en annan sida som har samma siffra från Sveriges Radio. Den enda skillnaden är att siffran 667 är för 2017 och inte 2018. Men det är ändå en mycket hög siffra.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7023594

Det är ingen tvekan om att Sverige har världsrekord i skolbränder, i alla fall om man räknar per capita.
Citera
2018-10-08, 10:28
Medlem
Oh-be-wans avatar
Kommer föräldrarna få åka på smällen, likt föräldrarna till de tonåringar som tuttade fyr på en skola, det är min fråga. Det är väl typ 30 millar eller så kalaset kommer kosta minst.
Citera
2018-10-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Lönt att diskutera försäkring hit eller dit. Försäkring tecknar man för att skydda sig mot olyckor, inte mordbränder där dessutom gärningsmännen verkar ha gripits.

Försäkrat eller ej...någon måste betala, hur som helst
Ja, det blir försäkringsbolaget som betalar men med konsekvens att skolor kommer få kraftigt höjda premier, vilket i sin tur innebär att kommunen får en högre kostnad, vilket belastas oss skattebetalare!!
Citera
2018-10-08, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kommer föräldrarna få åka på smällen, likt föräldrarna till de tonåringar som tuttade fyr på en skola, det är min fråga. Det är väl typ 30 millar eller så kalaset kommer kosta minst.
Jag känner en tjej här i stan som torskade efter att hon och en kompis tänt på en skola som brann ner, dom fick dras med mångmiljonbelopp hela livet, ca 20 år. Först efter att ha levt som missbrukare, troligt att efterspelet av branden hjälpte till att leva ett bedrövligt liv, så blev hon jag känner skuldfri iom en skuldsanering. Dom var 15 år och etniska svenskar. Min magkänsla säger att dessa två tjejer har invandrarbakgrund och därför slipper ekonomiskt ansvar.
Citera
2018-10-08, 10:39
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Skolor brukar väl inte vara försäkrade?

Jag har för mig att stat och kommun i regel inte försäkrar sina byggnader. Det är billigare i längden att vara sitt eget "försäkringsbolag".

Helt fel. Alla kommunala byggnader är försäkrade. I min kommun har staden till och med ett eget försäkringsbolag. Självrisken är dock ofta galet hög, minst 100 kkr. I detta fallet lär försäkringsbolaget betala för uppbyggnad av ny skola. De kommer i sin tur driva ärendet mot föräldrarna som vil betalningsskyldiga.

Et exempel är Torslandaskolan i Göteborg:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5498820
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in