2018-10-08, 09:15
Medlem
alicewonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Okej, har det blivit så illa alltså? När jag gick på skolan, för typ 25 år sedan var Sunnerstabarnen i majoritet och skolan var på det stora hela lugn. Däremot känner jag igen uppdelningen. Antingen var man skötsam eller så var man det inte. Det var inte så mycket gråzon.

När jag varit i centrum de senaste åren känns det dock som det blivit bättre snarare än sämre. Ica har blivit bättre och Willys samt systemet har flyttat in vilket lett till att folk från såväl Sunnersta som Valsätra handlar där. Detta skapar en bättre stämmning i centrum. Jag har dock bara varit där helger, dagtid så det kanske är ett annat läge på kvällarna.

På kvällarna, när mataffärerna börjar avfolkas, är det inte kul. Har en blond dotter som tycker att det är obehagligt eftersom hon inte får vara ifred.
Citera
2018-10-08, 09:15
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Tack och lov att de inte tuttade på då elever var inne i skolan! Vilken katastrof om någon skadat sig/dött. Det materiella går givetvis att ersätta även om det i sin tur är en tragedi.

Tragedi? Alla typer av bränder, bilar som skolor, är mumma för landets ekonomi....det är en viktig ingrediens för att skapa tillväxt i landets ekonomi.
Citera
2018-10-08, 09:18
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Tack och lov att de inte tuttade på då elever var inne i skolan! Vilken katastrof om någon skadat sig/dött. Det materiella går givetvis att ersätta även om det i sin tur är en tragedi.

Då kan ju du personligen betala sanering, renovering eller att bygga en helt ny skola då? Visst blir det självfallet jättedyrt och du kommer få slita i ditt anletes svett för resten av livet för att få ihop pengarna - men det är ju bara materiella ting! Huvudsaken är ju att ingen skadades!
Citera
2018-10-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Spontant tänker jag att man borde ha mycket högre säkerhet på skolor om det är så mycket bränder. det borde finns inbrottslarm och det borde finnas brandlarm och sprinklers. Sedan bör det vara stängsel runt skolorna. Inträde förbjudet då skolorna är stängda och patrullerande vakter.
I Sverige kan man ju i princip bara promenera in på skolan och göra vad man vill. Det går ju inte att ha det så i det Svenska samhället som det har blivit. På den gamla goda tiden fanns det inget behov av säkerhet, men folk måste vakna och fatta att det råder helt andra förhållanden idag,

Skolor har inbrottslarm, brandlarm, väktare som åker runt. Det var vid ett larm från skolan om inbrott som tjejerna hittades av polisen på plats. Då hade de tyvärr redan hunnit tutta på och det måste ha tagit sig fort eftersom de fortfarande var kvar inne i skolan när de greps
Citera
2018-10-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Då kan ju du personligen betala sanering, renovering eller att bygga en helt ny skola då? Visst blir det självfallet jättedyrt och du kommer få slita i ditt anletes svett för resten av livet för att få ihop pengarna - men det är ju bara materiella ting! Huvudsaken är ju att ingen skadades!

Skolan var väll med all säkerhet försäkrad så en del av kostnaden betalar försäkringsbolaget. Sedan är det upp till dem om föräldrartjejerna krävs på skadestånd.
Citera
2018-10-08, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicewonderland
Flickorna är släppta men fortfarande misstänkta. 14 och 16 år.

Gottsundaskolan var förvisso sliten men en av de skolor i Uppsala som fått mest resurser sig tilldelade. Har känt barn som gått på skolan för tio år sedan och de beskrev de som en vit och en svart skola: de vita (många villabarn från t ex Sunnersta) var i minoritet och vek undan för den stora utrikesfödda majoriteten som var högljudda och burdusa. "Svennar" föraktades.Stora gäng drar omkring i centrumet och på biblioteket, som blivit som ett extra uppehållsrum. Känner många ungdomar som blivi rånade på busskort och mobiler.
Gottsunda centrum har rustats upp ordentligt för att försöka "gentrifiera", men hyrorna är dyra och vanliga affärskedjor har nog svårt att få någon lönsamhet. De som har råd åker nog någon annanstans. På lördagarna är fiken och Willys spelbutik smackade med muslimska män. Det finns en del kvinnor med heltäckande burka. Man behöver inte vara särskilt observant för att se hur droger langas.
Busschufförer vägrar emellanåt att köra ända fram till centrum efterom man kastar sten på bussarna. Även polis, ambulans och brandbilar har drabbats av detta. Bilbränder är vanligt förekommande.
Soc. kontoret sprängdes för inte så länge sedan.
Enligt vad jag har hört, styrs Gottsunda av tre "extended" familjer, som sköter droghandeln och kriminaliteten.
Ett invandrarghetto då med hög kriminalitet?
Citera
2018-10-08, 09:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Så djävla osmart att åka fast. Jag försvarar inte gärningen, men tuttar man på skall det gå på två minuter och med saker som man vet fungerar, och sedan snabbt iväg.

Jag tror det kommer mer sådant här, skolorna behöver nog bevakas bättre även om det kanske finns kameror och larm. Men som sagt var det osmart av tjejerna.

Jag har en känsla av att sådant inte förekommer i andra länder. Vad säger etablissemanget? Vad säger folket, sover dom ännu?

Enligt media så larmades polisen av allmänheten p.g.a. att två personer vistades vis skolan på en underlig tidpunkt - kanske man trodde att ett inbrott var på G?
Polisen kom snabbt till platsen och när de kontrollerade tjejerna så insåg man att det hade börjat brinna.

Man kan ju misstänka att polisen larmades innan tjejerna fjuttade på?

Kudos till "allmänheten"
Citera
2018-10-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Flashback och Google är din vän.
Vi ligger och taktar mot 700 bränder i år.
292 fall år 2015.
429 fall år 2017.
667 fall år 2018.
Sökväg, Google, skolbränder 2018 och du landar hos Brandskyddsföreningens statistik.
Vi är bäst på det här också i det "mångkulturella" Sverige.

Inte helt korrekt återgivet.
Totalt Anlagda
2010 556 275
2011 531 274
2012 506 247
2013 502 255
2014 498 253
2015 532 292
2016 679 405
2017 667 429
Fortfarande oroväckande stort antal bränder även om jag gissar det core bra att förtydliga vad som räknas som en brand här.

https://www.brandskyddsforeningen.se/om-oss/pressrum/pressmeddelanden2/kraftig-okning-av-antalet-anlagda-skolbrander/
Citera
2018-10-08, 09:35
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Tragedi? Alla typer av bränder, bilar som skolor, är mumma för landets ekonomi....det är en viktig ingrediens för att skapa tillväxt i landets ekonomi.

Klart det är en tragedi när en skola som inhyser 400 elever brunnit ner, eller tycker du inte det? Om dina ungar hade gått i skolan så hade du varit djävligt glad att de var i liv och skitit blankt i om en dator, pulpet etc brunnit ned.
Citera
2018-10-08, 09:36
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Jag betalar redan med mina skattepengar och är helt övertygad om att Gottsundaskolan är fullt försäkrad. Däremot hoppas jag att tösernas föräldrar får betala skadestånd.
Citera
2018-10-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Skolan var väll med all säkerhet försäkrad så en del av kostnaden betalar försäkringsbolaget. Sedan är det upp till dem om föräldrartjejerna krävs på skadestånd.
Skolor brukar väl inte vara försäkrade?

Jag har för mig att stat och kommun i regel inte försäkrar sina byggnader. Det är billigare i längden att vara sitt eget "försäkringsbolag".
Citera
2018-10-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Spontant tänker jag att man borde ha mycket högre säkerhet på skolor om det är så mycket bränder. det borde finns inbrottslarm och det borde finnas brandlarm och sprinklers. Sedan bör det vara stängsel runt skolorna. Inträde förbjudet då skolorna är stängda och patrullerande vakter.
I Sverige kan man ju i princip bara promenera in på skolan och göra vad man vill. Det går ju inte att ha det så i det Svenska samhället som det har blivit. På den gamla goda tiden fanns det inget behov av säkerhet, men folk måste vakna och fatta att det råder helt andra förhållanden idag,

Inbrottslarm finns, brandlarm finns. Värmekameror finns ofta också. Ronderande väktare.
Stängsel runt skolorna? Tror inte det skulle ha så stor effekt. Bättre att jobba förebyggande, både med elever och byggnadstekniskt.

Sverige har alldeles för många bränder i skolor & förskolor som utöver stora kostnader också påverkar både barn/ungdomar och personal väldigt negativt. Så fruktansvärt onödiga bränder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in