Citat:
Ursprungligen postat av
alicewonderland
Flickorna är släppta men fortfarande misstänkta. 14 och 16 år.
Gottsundaskolan var förvisso sliten men en av de skolor i Uppsala som fått mest resurser sig tilldelade. Har känt barn som gått på skolan för tio år sedan och de beskrev de som en vit och en svart skola: de vita (många villabarn från t ex Sunnersta) var i minoritet och vek undan för den stora utrikesfödda majoriteten som var högljudda och burdusa. "Svennar" föraktades.Stora gäng drar omkring i centrumet och på biblioteket, som blivit som ett extra uppehållsrum. Känner många ungdomar som blivi rånade på busskort och mobiler.
Gottsunda centrum har rustats upp ordentligt för att försöka "gentrifiera", men hyrorna är dyra och vanliga affärskedjor har nog svårt att få någon lönsamhet. De som har råd åker nog någon annanstans. På lördagarna är fiken och Willys spelbutik smackade med muslimska män. Det finns en del kvinnor med heltäckande burka. Man behöver inte vara särskilt observant för att se hur droger langas.
Busschufförer vägrar emellanåt att köra ända fram till centrum efterom man kastar sten på bussarna. Även polis, ambulans och brandbilar har drabbats av detta. Bilbränder är vanligt förekommande.
Soc. kontoret sprängdes för inte så länge sedan.
Enligt vad jag har hört, styrs Gottsunda av tre "extended" familjer, som sköter droghandeln och kriminaliteten.
Okej, har det blivit så illa alltså? När jag gick på skolan, för typ 25 år sedan var Sunnerstabarnen i majoritet och skolan var på det stora hela lugn. Däremot känner jag igen uppdelningen. Antingen var man skötsam eller så var man det inte. Det var inte så mycket gråzon.
När jag varit i centrum de senaste åren känns det dock som det blivit bättre snarare än sämre. Ica har blivit bättre och Willys samt systemet har flyttat in vilket lett till att folk från såväl Sunnersta som Valsätra handlar där. Detta skapar en bättre stämmning i centrum. Jag har dock bara varit där helger, dagtid så det kanske är ett annat läge på kvällarna.