2018-10-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detekarvisst
Jag har i alla fall inte ett perspektiv på en vecka som du. Dessutom är jag uppenbarligen inte ensam om min optimism utan har celebert sällskap. En mer berättigad fråga är var din pessimism kommer ifrån.

Så du har inget resonemang och inga tankar på varför det den ekonomiska utvecklingen i USA med tariffer ska gå bra?

Om du ändå inte har några tankar om varför, så vad spelar det för roll om du har ett perspektiv på en vecka eller hundra år?

Så utveckla gärna för en som inte vet så mycket om dina tankar om hur bra det ska bli? Och berätta gärna om vilka tidsperioder du tänker detta om?

Sen har ju jag inte sagt något om vilket perspektiv jag har. Jag undrade över hur du såg på det. Så svara gärna vilka tankar du har om vilka tidsperspektiv för jag utgår från att du har tankar? För du har väl tankar?
Citera
2018-10-07, 22:40
Medlem
Citat:
Jag har i alla fall inte ett perspektiv på en vecka som du. Dessutom är jag uppenbarligen inte ensam om min optimism utan har celebert sällskap. En mer berättigad fråga är var din pessimism kommer ifrån.

Hur tolkar du dagens börssiffror i USA? Det är en dags perspektiv. Vad är det som händer tror du?
Citera
2018-10-07, 22:45
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Så du har inget resonemang och inga tankar på varför det den ekonomiska utvecklingen i USA med tariffer ska gå bra?

Om du ändå inte har några tankar om varför, så vad spelar det för roll om du har ett perspektiv på en vecka eller hundra år?

Så utveckla gärna för en som inte vet så mycket om dina tankar om hur bra det ska bli? Och berätta gärna om vilka tidsperioder du tänker detta om?

Sen har ju jag inte sagt något om vilket perspektiv jag har. Jag undrade över hur du såg på det. Så svara gärna vilka tankar du har om vilka tidsperspektiv för jag utgår från att du har tankar? För du har väl tankar?

För mig är det självklart att ett land som USA med en enorm inhemsk marknad tjänar på tulltariffer. Det gäller i synnerhet när konkurrentländer som Kina riggar sin valuta och sponsrar sina industrier på olika sätt. Om det inte var något mer du undrade över så kan väl du berätta varifrån din pessimism kommer? Eller handlar det bara om ditt ressentiment mot Trump?
Citera
2018-10-07, 22:48
Medlem
Citat:
För mig är det självklart att ett land som USA med en enorm inhemsk marknad tjänar på tulltariffer. Det gäller i synnerhet när konkurrentländer som Kina riggar sin valuta och sponsrar sina industrier på olika sätt. Om det inte var något mer du undrade över så kan väl du berätta varifrån din pessimism kommer? Eller handlar det bara om ditt ressentiment mot Trump?

Skulle vilja att du svarar på mina frågor först. Det där du skriver är ju totalt meningslöst. Betyder ingenting alls. Men jag tycker inte du ska svara mer alls för nu blev det ju helt klart att du faktiskt inte har en blekaste aning om ekonomi. Inte på något sätt alls. Att försöka diskutera med dig är ju som att prata med typ en sten. Du pratar om en bot. Och jag förstår det då du faktiskt varken vet eller förstår.

Tariffer är ju ett välkänt dåligt tilltag i ekonomiska sammanhang. Jag trodde du skulle beskriva något intressant om varför det inte är så den här gången.
Citera
2018-10-07, 22:57
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Skulle vilja att du svarar på mina frågor först. Det där du skriver är ju totalt meningslöst. Betyder ingenting alls. Men jag tycker inte du ska svara mer alls för nu blev det ju helt klart att du faktiskt inte har en blekaste aning om ekonomi. Inte på något sätt alls. Att försöka diskutera med dig är ju som att prata med typ en sten. Du pratar om en bot. Och jag förstår det då du faktiskt varken vet eller förstår.

Tariffer är ju ett välkänt dåligt tilltag i ekonomiska sammanhang. Jag trodde du skulle beskriva något intressant om varför det inte är så den här gången.

Det är du som inget kan om ekonomi. Och man behöver bara titta i din posthistorik för att se vilken fullständigt manisk Trumphatare du är. Seså, gör nu ett försök att sakligt bemöta det jag skrev och svara sen på min fråga.
Citera
2018-10-07, 23:19
Medlem
klybans avatar
Citat:

Problemet är att vissa ignorerar det som inte fungerar så bra, och bar tittar på det som fungerar bra.
Och att börsen går bra, betyder inte att ståltullar går bra.

Finner det intressant att du frågar denna person så många ggr, och sen avslutar h*n nu senaste med att du inte kan ekonomi, och detta genom inte svara på nått.

Ståltullar kostar USA mycket stora summor, och varför vägrar dom ens prata om detta.
Och det kostar även Kina och andra en hel del.
Men när detekarvisst pratar om det, så är det bara USA som går fantastik bra i stålullen och detta enda mätinstrument man använder är en börs vars många företag inte ens är inblandade från början.
Och sen prata om Kinas börs, och att den går ned.
Kinas börs är ostabil, men i en sådan här diskussion vägrar man ta till sig detta.

Och en nackdel om man "vinner", det är att då är det slut på lånen.
Och vi vet hur mycket man gillar låna till saker som man inte har täckning för, som permanenta skattesänkningar till de få och absolut rikaste som inte ger nått och de medföljande lånen som detta innebar.
Obama försökte i alla fall rädda företag för sina pengar han lånade, men gjorde även misstag i form av inte kräva en del tillbaka när man blev solvent igen.
Citera
2018-10-07, 23:30
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Problemet är att vissa ignorerar det som inte fungerar så bra, och bar tittar på det som fungerar bra.

Finner det intressant att du frågar denna person så många ggr, och sen avslutar h*n nu senaste med att du inte kan ekonomi, och detta genom inte svara på nått.

Ståltullar kostar USA mycket stora summor, och varför vägrar dom ens prata om detta.
Men när detekarvisst pratar om det, så är det bara USA som går fantastik bra i stålullen och detta enda mätinstrument man använder är en börs vars många företag inte ens är inblandade från början.
Kinas börs är ostabil, men i en sådan här diskussion vägrar man ta till sig detta.

Och vi vet hur mycket man gillar låna till saker som man inte har täckning för, som permanenta skattesänkningar till de få och absolut rikaste som inte ger nått och de medföljande lånen som detta innebar.
Obama försökte i alla fall rädda företag för sina pengar han lånade, men gjorde även misstag i form av inte kräva en del tillbaka när man blev solvent igen.

Jag har förklarat flera gånger i tråden varför Trumps handelspolitik är bra för amerikansk ekonomi. Har alla ni Trumphatare en Aspergerdiagnos möjligen? Hur vore det om ni Trumpofober redogör för exakt varför tulltariffer är dåligt för amerikansk ekonomi? Istället för att bara rapa liberala mantran och klyschor från Timbro.
Citera
2018-10-07, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Man måste titta på enskilda branscher och se vad som händer. Att sälja till dyrare pris för varor tillverkade i landet när Kinavaror inte funkar är något som fungerar bra, för de som säljer stål till exempel. Men efterfrågan är större än tillgången kan man göra så. Men vad blir effekterna av det här? Det återstår att se. Det hela hänger ihop men på ett intrikat sätt så det är svårt att se exakt vad som är på väg att hända. Även en veckas framtidsscenario är ju svårt för en del.

Det saknas ju förberedelse för företag här. Och katastrof kan det bli för många. Man får hoppas att inte hela världen drabbas.
Citera
2018-10-07, 23:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man måste titta på enskilda branscher och se vad som händer. Att sälja till dyrare pris för varor tillverkade i landet när Kinavaror inte funkar är något som fungerar bra, för de som säljer stål till exempel. Men efterfrågan är större än tillgången kan man göra så. Men vad blir effekterna av det här? Det återstår att se. Det hela hänger ihop men på ett intrikat sätt så det är svårt att se exakt vad som är på väg att hända. Även en veckas framtidsscenario är ju svårt för en del.

Det saknas ju förberedelse för företag här. Och katastrof kan det bli för många. Man får hoppas att inte hela världen drabbas.
Och med börsen får man även lägga in att många företag har extremt fina vinster, och detta påverkas inte av ståltullarna.
Och många branscher påverkas inte alls av någon ståltull eller motåtgärder av Kina eller andra länder.
Andra måste få socialbidrag.

Men som du säger, tar man hem produktion, så blir det för dyrt.
Och vart man ska hitta alla anställda vet jag inte, så det är väl bara en enda stor fantasi de har.
Hade det varit en lågkonjunktur då hade en sådan tanke varit mer intressant och kanske tom bra på ett par få områden.
Men Amerikaner vill ha billigt skräp, fråga bara Trump som ansåg kampanjmaterial inte ska vara Amerikanskt och för dyrt.
Om han tycker detta, vad kommer då inte Amerikanerna tycka sen.
Men populism vill inte tänka ett steg till, för då blir det tråkigt då den verkligheten inte längre är rolig.
Citera
2018-10-08, 04:37
Medlem
Citat:
Vad ni Trumpofober håller på. USA går som tåget ekonomiskt och har givetvis allt att vinna på handelskrig. Protektionism byggde upp USAs framgångsrika industri på 1800-talet. Kina har spelat fult i över 20 år och riggat sin valuta på konstgjort låga nivåer samt låtit staten subventionera inte bara stålindustrin utan även andra näringar. Nu sätter Trump punkt för det. Samtidigt som han genom handelskrig kastar in stora stenar i globalisternas maskineri. Nederlagen duggar tätt för er nu. Senast Kavanaugh som utsågs till ny domare i HD trots att näsmaffian drog igång hela sin lögnapparat.

2008 var det viktiga moten i Kinas ledning till fo ljd av krisen. Kanton och Shanghai ville att Kina  skulle minska vardet pa RMB, men den tyngre indust in motsatte sig. 
Den tyngre industrin vann och manga sweetshops fab riker forsvann. Kinas ledning satsade ratt, for at t Kina skulle utvecklas kunde de inte gora det eno m laga loner. Idag ar Kina ledande inom ny energi.  
Kina vi prata om 1,2 miljarder manniskor som 1950  hade en medellivslangd pa 38 ar!!!! som varsta u l and. 
Jag tror inte USA miljarder ar villiga att satsa s ina pengar pa att iPhone skall tillverkas i USA. E ller bygga nya stalverk. 
Citera
2018-10-08, 07:21
Medlem
Detekarvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
2008 var det viktiga moten i Kinas ledning till fo ljd av krisen. Kanton och Shanghai ville att Kina  skulle minska vardet pa RMB, men den tyngre indust in motsatte sig. 
Den tyngre industrin vann och manga sweetshops fab riker forsvann. Kinas ledning satsade ratt, for at t Kina skulle utvecklas kunde de inte gora det eno m laga loner. Idag ar Kina ledande inom ny energi.  
Kina vi prata om 1,2 miljarder manniskor som 1950  hade en medellivslangd pa 38 ar!!!! som varsta u l and. 
Jag tror inte USA miljarder ar villiga att satsa s ina pengar pa att iPhone skall tillverkas i USA. E ller bygga nya stalverk. 

Kinas utveckling skiljer sig inte strukturellt sett från andra länder som gjort en liknande resa. Att lönerna stigit där under senare år är helt förväntat. Icke desto mindre har den ej konvertibla renminbin varit rejält undervärderad länge. Trump har helt rätt när han talar om ”fair trade” istället för det hjärnslöa liberala mantrat ”free trade”.
Citera
2018-10-08, 12:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kinas utveckling skiljer sig inte strukturellt sett från andra länder som gjort en liknande resa. Att lönerna stigit där under senare år är helt förväntat. Icke desto mindre har den ej konvertibla renminbin varit rejält undervärderad länge. Trump har helt rätt när han talar om ”fair trade” istället för det hjärnslöa liberala mantrat ”free trade”.
Fair trade låter som ett dagis, och kolla på mig jag får inte sälja så mycket jag vill till ett ställe.
Kanske om man hade haft detta i tankarna när företagen flyttade ut sin verksamhet.
Så hade man inte gett dessa fördelar man gav till Kina.

Men så länge inte POTUS föregår med gott exempel, så är detta nått vi kan ignorera.
För hycklare har vi nog av.

Men nu handlar det om ståltullar och inte fari trade, och det är ståltullarna som orsakar tullar flyger fram och tillbaka och ökas.
Och varför ståltullar infördes var väl för man inbilla sig man hade kompetensen för göra högkvalitativt stål i USA.
Och det har man nog igen insett, då man vill ha undantag.
Och Kina är smarta och riktar in sig på delar som är Trumps bas, vilket tvingade fram socialbidrag ti9ll böterna.
Och poff så försvann miljarder ned i ett svart hål som vi aldrig kommer se igen, jag bara antar man lånar mer som vanligt, då det är lösningen på allt tydligen.
Och om nu trumnpen är en så fantastisk strateg, så borde detta vara nått han skulle veta på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in