2018-10-07, 10:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag anser att Sverige inte ens ska ge sig in i debatt med dessa rättshaverister. Lika lite som jag förväntar mig att Sverige ska förhandla med terrorister!
Hela begäran från Kinas ambassadör är oanständig, grovt stötande, repulsiv.
Så kan man resonera. Men då är det ju också rimligt att Kinas ambassad varnar sina medborgare för detta. Turister måste rimligen kunna känna sig trygga i att deras ambassad kan hjälpa dem vid behov. Om Sverige vägrar att kommunicera med ambassaden riskerar kineser i Sverige att stå utan hjälp, vilket är en uppenbar fara för dem.
Citera
2018-10-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Fakta som backar upp det som ambassadören yttrar är det FAKTUM att återkopplingen SAKNAS. Det här handlar om offentliga dokument. Den som påstår att ambassaden har fått återkoppling har att visa de offentliga handlingar som styrker detta.
Du får gärna gräva hos UD om du känner att du har för lite att göra. Det brukar vara den som initialt kommer med ett påstående som också får belägga det, inte tvärtom. Jag nöjer mig gott och väl med UDs uttalande att dialog redan påbörjats som svar på att kineserna inte fått några svar i tidigare länkad artikel. Med bakgrund av händelsens bisarra karaktär har jag betydligt större förtroende för UD och polisen i det här fallet.
Citera
2018-10-07, 10:59
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Den som påstår att ambassaden har fått återkoppling har att visa de offentliga handlingar som styrker detta.

Enklare vore väl om Ambassadören tar och redovisar nummerserien på deras egna diariesystem så att vi kan se att det inte finns något avbrott i diarienumrena kring ärenden som tagits upp före- och efter den här indicenten. På så vis kan ambassadören BEVISA att någon återkoppling inte skett kring just detta ärende.
Citera
2018-10-07, 11:28
Medlem
Jag har först nu satt mig in i detta ärende -

Mycket god underhållning - "this is killing - this is killing" Samtidigt står det 2 kvinnliga poliser och en större ordningsvakt och tittar oförstående på spektaklet som utspelar sig på en cykelbana utanför hostellet.

Kollar man på you tube så finns det en mängd incidenter där kineser är inblandade - men detta är det mest underhållande.
Citera
2018-10-07, 11:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Enklare vore väl om Ambassadören tar och redovisar nummerserien på deras egna diariesystem så att vi kan se att det inte finns något avbrott i diarienumrena kring ärenden som tagits upp före- och efter den här indicenten. På så vis kan ambassadören BEVISA att någon återkoppling inte skett kring just detta ärende.
Det är givetvis INTE ett normalt förfarande att göra så. För att något sådant ska bli aktuellt behöver ärendet eskaleras, vilket jag inte tror kommer att ske. Men vi får väl se vad som händer...

Under tiden kan man få viss spårbarhet via ambassadens ”Rolling News Report”:
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/

Den som vill gräva kan ju alltid kontakta ambassaden och fråga om de har några fler offentliga handlingar i ärendet.

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du får gärna gräva hos UD om du känner att du har för lite att göra. Det brukar vara den som initialt kommer med ett påstående som också får belägga det, inte tvärtom. Jag nöjer mig gott och väl med UDs uttalande att dialog redan påbörjats som svar på att kineserna inte fått några svar i tidigare länkad artikel. Med bakgrund av händelsens bisarra karaktär har jag betydligt större förtroende för UD och polisen i det här fallet.
pf10, sluta nu tramsa. Ambassaden har redogjort för sakskälen till varför varningen utfärdades och du är hysterisk för att du inte tycker om det. Det är ditt problem. Om du påstår att sakskälen inte stämmer så är det din sak att visa belägg. Lägg ner nu.
Citera
2018-10-07, 11:48
Medlem
Citat:
Det är givetvis INTE ett normalt förfarande att göra så. För att något sådant ska bli aktuellt behöver ärendet eskaleras, vilket jag inte tror kommer att ske. Men vi får väl se vad som händer...

Under tiden kan man få viss spårbarhet via ambassadens ”Rolling News Report”:
http://www.chinaembassy.se/eng/gdxw/

Den som vill gräva kan ju alltid kontakta ambassaden och fråga om de har några fler offentliga handlingar i ärendet.

pf10, sluta nu tramsa. Ambassaden har redogjort för sakskälen till varför varningen utfärdades och du är hysterisk för att du inte tycker om det. Det är ditt problem. Om du påstår att sakskälen inte stämmer så är det din sak att visa belägg. Lägg ner nu.
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, i synnerhet när man redan har en låg trovärdighet. Något sådant har vi inte sett från din eller ambassadörens sida.
Citera
2018-10-07, 11:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis, i synnerhet när man redan har en låg trovärdighet. Något sådant har vi inte sett från din eller ambassadörens sida.
HUR ska ambassaden kunna bevisa att något INTE finns hos UD om utsagan att det inte finns inte räcker? HUR bevisar man att något INTE finns?
Citera
2018-10-07, 12:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Jag har först nu satt mig in i detta ärende -

Mycket god underhållning - "this is killing - this is killing" Samtidigt står det 2 kvinnliga poliser och en större ordningsvakt och tittar oförstående på spektaklet som utspelar sig på en cykelbana utanför hostellet.

Kollar man på you tube så finns det en mängd incidenter där kineser är inblandade - men detta är det mest underhållande.
Precis. Det är väl känt (bland de som känner till det) att kineser ibland har en tendens att göra sig mer eller mindre omöjliga utomlands. Vad det beror på finns det många olika åsikter om. I det läge de två poliserna och ordningsvakten befinner sig i hade det inte varit helt fel att ringa ambassaden för att rådgöra med dem. Resultatet hade då förmodligen blivit mycket bättre och polisen hade sannolikt även sparat tid.
Citera
2018-10-07, 12:16
Medlem
Citat:
Precis. Det är väl känt (bland de som känner till det) att kineser ibland har en tendens att göra sig mer eller mindre omöjliga utomlands. Vad det beror på finns det många olika åsikter om. I det läge de två poliserna och ordningsvakten befinner sig i hade det inte varit helt fel att ringa ambassaden för att rådgöra med dem. Resultatet hade då förmodligen blivit mycket bättre och polisen hade sannolikt även sparat tid.

Skulle 2 poliser och en ordningsvakt ringa kinas ambassad för att rådgöra? Haha är du på riktigt?

Polisens uppgift är att köra ut idioter från en lobby - ordningsvakten jobb är att hålla ordning.
Citera
2018-10-07, 12:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Skulle 2 poliser och en ordningsvakt ringa kinas ambassad för att rådgöra? Haha är du på riktigt?

Polisens uppgift är att köra ut idioter från en lobby - ordningsvakten jobb är att hålla ordning.
Det är precis detta hela konflikten med ambassaden kokar ner i (innan SVT la sig i). Ambassaden frågar VARFÖR polisen inte kontaktade dem. Men Sverige ger inget svar. Så frågan är VAD Sveriges officiella svar är.
Citera
2018-10-07, 12:35
Medlem
Citat:
Det är precis detta hela konflikten med ambassaden kokar ner i (innan SVT la sig i). Ambassaden frågar VARFÖR polisen inte kontaktade dem. Men Sverige ger inget svar. Så frågan är VAD Sveriges officiella svar är.

Så kinas ambassad vill ha ett samtal från svenska poliser i fält när svenska poliser har med kineser att göra? Är det rätt uppfattat?
Citera
2018-10-07, 12:44
Medlem
Citat:

Ska alla polisiära ärenden av icke inhemsk bakgrund hanteras enligt din agenda?
Lägga in extra resurser samt en gräddfil enbart av rädslan för icke politisk korrekthet, när turister beter sig som bortskämda tonåringar?

Hur tänker du att ett försök till kontakt med ambassaden hade sparat tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in