Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Vad menar du angående att man inte skulle få resa och utöva sina fritidsintressen när man är sjuk?
När jag sjukskrivit patienter för psykisk ohälsa har det alltid varit mitt råd att de ska göra saker som får dem att må bra så att deras välbefinnande ska öka.
Annars riskerar de att ligga i sängen och tycka synd om sig själv hela dagarna eller sätta sig framför tv och inte gå ut och träffa människor. Det här leder till att deras sjukdom blir än mer långvarig.
Det verkar som att ni blandar ihop fysisk sjukdom och mental ohälsa. När man är fysiskt sjuk är det svårt att vara aktiv som ni säger. Inga hobbies, resor m.m. Är man däremot mentalt sjuk så fungerar själva kroppen utomordentligt så all fysisk aktivitet går jättebra!
Det är huvudet som inte fungerar, hur en sjuksköterska ska tänka logiskt och förnuftigt och ta hand om patienter, anhöriga, mediciner m.m. på ett riskfritt sätt med försämrade kognitiva förmågor är för mig en gåta.
Gå du till din chef så får du se att hen säger samma sak. Men du kommer se ut som missunnsam avundsjuk kollega som inte har någon kunskap om sjukdomar m.m. vilket chefen kommer tycka är anmärkningsvärt för någon som jobbar inom vården.
Det du beskriver är en helt annan typ av sjukskrivning än den som HD verkar ägna sig åt.
När det gäller sjukskrivning pga. psykisk ohälsa har personen fått en diagnos, blir långtidssjukskriven och får en rehabiliteringsplan där olika aktiviteter (te.x. utomhusvistelse) kan ingå.
MEN som @TinnaMinna beskriver HD's sjukskrivningsvanor så är dessa av helt annan karaktär. Enligt postaren sjukskriver HD sig ca.1-2 dagar åt gången samt med kort varsel. Hon verkar vilja undvika läkarbesök, vilket krävs vid sjukfrånvaro över en vecka, och har därmed inte fått någon diagnos.
Om du läser följande inlägg noga, så ser du vilken sorts sjukfrånvaro som HD enligt postaren tillämpar, dvs. en slags spontan korttidsfrånvaro utan läkardiagnos:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Det är en väsentlig skillnad.