• 1
  • 2
2018-10-02, 12:49
Medlem
Läste en artikel i tidningen idag om att räntan ska stiga ett par procent fram till 2022.
Funderar på att binda räntan. Har just nu 1.32 rörligt 3 månader.
3 lån på 1.2m/styck.

Har du bundit eller funderar du på det?
Hur resonerar du?

Vore jävligt surt om räntan gick upp till 3-4% skulle bli tight alltså...
Citera
2018-10-02, 12:59
Medlem
Klart ränteläget kommer normaliseras, det går inte att binda bort. Men man tar ju bolån med det i åtanke (?).

Det har hittills alltid varit billigare att köra rörligt. Om du ska binda är det en gissningstävling mellan dig och banken, och jag räknar alltid med att banken är bättre på att läsa, förstå, förutse och styra marknaden än vad jag själv kan, alltså kommer de ha marginalerna på sin sida och tjäna på affären.

Om du har rörligt betalar du ju vid varje tid "rätt" ränta utan spekulationens inverkan.

Bunden ränta är mer en sov gott-försäkring där du vet vad dina kostnader blir över längre tid. Men som med alla försäkringar är det förknippat med en premie. Och på totalen blir det alltså inte billigare.
Citera
2018-10-02, 13:25
Medlem
När bindningstiden gått ut så står du där med den högre räntan i alla fall.
Citera
2018-10-02, 13:34
Medlem
3-4 % är ju fortfarande låg ränta. Räkna med 6-7 % när du gör kalkyl för bolånet. På 90-talet strax innan jag flyttade hemifrån låg räntan runt 15-20 %, smakade lite salt för många men inget man gick i taket över. Sedan dess har det blivit alldeles för billigt att låna pengar. Men någon gång måste notan trilla ned.

Dra ner på konsumtionen redan nu så ökar marginalerna och du vänjer dig vid det utrymmet. Skapa en buffert till räntehöjningen. Svårt att kringgå den makroekonomiska verkligheten. För de flesta är det även svårt att höja sin lön. Det man kan bli "rik" på är i stället de små utgifterna.
Citera
2018-10-02, 13:53
Medlem
Bulkninjas avatar
Varför skulle riksbanken höja räntan i händelse av lågkonjunktur?
Räntan anpassas mot inflation, varför skulle inflation stiga om tillväxten sjunker, arbetslöshet ökar.

Normalt sett så är räntan låg vid lågkonjunktur och hög vid högkonjunktur.
Det konstiga just nu är att trots värdens högkonjunktur så är ändå inte ekonomin överhettad.

Är det något man ska vara orolig för så är det att ingen lånar pengar trots att det är gratis.
Man kan alltså för baken inte ens presentera livsdugliga affärsidéer trots att man har nästan gratis finansiering.

Om det blir en lågkonjunktur så är sänkt ränta det önskvärda, det är bara att det inte går att sänka mer än noll som det är nu.
Det finns alltså inga verktyg att stimulera ekonomin i händelse av dipp förutom att öka stadslån och subventionera arbete.......oj jag gjömde att vi redan gör detta i form av rot & rut.
Och vi har en av världens mest belånade privathushåll.
Men glöm inte att Sverige går ju som tåget enligt vår regering.

Förresten angående att låsa räntan. Vad jag hört så har det aldrig någonsin i historien lönats sig att låsa räntan.
De totala ränteinbetalningarna du betalar på ett lån har alltid varit högre om man låst, oavsett när, var hur man låst.

Om man däremot behöver hjälp så att man inte själv klarar av att spara överskottet till när det behövs så kanske det är en bra ide. Men du betalar för det.
Citera
2018-10-02, 14:30
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGuld
Läste en artikel i tidningen idag om att räntan ska stiga ett par procent fram till 2022.

Var någonstans läste du att konjunkturen skulle bli så stark närmaste åren?
Citera
2018-10-04, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Var någonstans läste du att konjunkturen skulle bli så stark närmaste åren?

Står ju i princip dagligen i kvällstidningar att riksbanken ska höja räntan med ett par procent till 2022
Citera
2018-10-04, 21:29
Medlem
Bättre att ta de pengarna som ränteförsäkringen kostar och spara eller investera dem vettigt. På så sätt tar du höjd på ökande räntekostnader men ger samtidigt inte pengarna till banken. Binda räntan har aldrig lönat sig.
Citera
2018-10-05, 10:28
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Står ju i princip dagligen i kvällstidningar att riksbanken ska höja räntan med ett par procent till 2022

Kvällstidningar?

Riksbanken höjer bara om inflationen skjuter fart och det enda som kan få inflationen att skjuta fart rejält, i vår del av världen, är en mycket kraftig högkonjunktur. Det skulle isåfall vara mycket trevlig, om vi har en sådan framför oss.
Senast redigerad av Hartarbete 2018-10-05 kl. 10:31.
Citera
2018-10-05, 15:06
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Funderar på att binda räntan. Har just nu 1.32 rörligt 3 månader.
3 lån på 1.2m/styck.

Har du bundit eller funderar du på det?
Hur resonerar du?

Vore jävligt surt om räntan gick upp till 3-4% skulle bli tight alltså...

De senaste fem åren har det då och då skrivits om att räntan snart ska höjas, med känt resultat. Skulle överväga att binda om jag fick <1% ränta på 1-2 år och <1,5% på 3-5 år. Annars får det vara.

När banken "erbjuder" dig att binda så räknar de förstås med att räntan de erbjuder kommer vara minst snitträntan under samma period om du har rörlig (3-månaders) ränta. Plus att du låser upp dig mot en bank under den tiden, om du inte vill betala extra för att lösa lånen i förtid. Sämst är en kombination av olika bindningstider för olika lånedelar. Då blir det nästan omöjligt att byta bank utan att betala extra.

Men alla gör som de vill. Oavsett är det klokt att leva som om räntan VORE högre. Spara, investera eller amortera mellanskillnaden mellan räntan och en antagen ränta på t.ex. 5-6%.

Jag räknar på en ränta på 10% och så amorterar jag 25%, sparar 25% och investerar 50%.
Senast redigerad av tryggtochbra 2018-10-05 kl. 15:14.
Citera
2018-10-07, 06:50
Medlem
1,2 bunden ränta.

Som nämnt ovan valde jag att binda för att få en "sov gott" försäkring de närmsta åren.
Citera
2018-10-07, 11:10
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondphilips
1,2 bunden ränta.

Som nämnt ovan valde jag att binda för att få en "sov gott" försäkring de närmsta åren.

I vilken bank får man så låg ränta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in