2018-10-07, 09:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det ena utesluter väl inte det andra? Borde hen inte praktiserar yrket innan man går in i forskningsvärlden?
Enligt lag är det bara läkare och tandläkare som kan sjukskriva f. n.
Citera
2018-10-07, 10:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Du kan vara hemma en vecka efter det måste vi lämna in ett läkarintyg.
HD kan vara borta 1-2 dagar sen jobba sen sjuk sen sem.
På tavlan kan man se tex

Kalle sjuk mån tis sen kan de ändras
Ulla vab
Karin sem 3/9 - 12/9 eller vecka 32-34
Tore komp ledig
Svante Tj
Gustav Sjukskriven 1/8- 20/8

Elsa 7-16 blå
Emma 16-22 Gul
Elin 7-14 Blå
Linus 22-07 Blå

Nu är det många fler men ett ex
Då ser vi på vilken sida vi ska vara för dagen kvällen natten. När HD var sjukskriven länge i bland kom hon förbi jobb själv i bland var barnen med.
Då var hon trots omständigheterna glad och pratade mest om SD och hur hon vaknade av att polisen stormade hennes hem som liknade kriget. Det säger hon som en grammofon skiva

Chefen bör faktiskt se allvarligt på om en enskild individ har återkommande, korta och spontana sjukskrivningar eftersom detta i förlängningen påverkar schemalagda tjänster inom sk. 24/7-verksamhet.

Sådana ständiga schemaändringar innebär dels administrativt merarbete för dem som planerar schemaläggningen och med kort varsel tvingas söka ersättningspersonal.

Dessutom innebär det att de anställda ständigt får sina scheman ändrade, och när detta inträffar ofta och med kort varsel är risken att de upplever en stressad arbetssituation.

Därför bör chefen faktiskt ha ett litet snack med HD gällande hennes spontana sjukskrivningar, eftersom det ligger i arbetsgivarens intresse (och lagligt ansvar) att främja en sund arbetsmiljö för de övriga anställda som drabbas av en enskild kollegas frånvarobeteende.

Och intressant i det här fallet är också varför HD (medvetet?) verkar lägga sig "under gränsen" för att bli sjukskriven på riktigt med sedvanligt läkarintyg. Är hon rädd för att få en remiss till företagshälsovård, psykolog eller liknande? Och då behöva svara på besvärliga frågor om orsakerna till den återkommande sjukfrånvaron? Kan det vara något alldeles särskilt som tynger hennes samvete? Utöver omständigheten att hennes make i dagsläget är misstänkt för mord.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-07 kl. 11:01.
Citera
2018-10-07, 10:17
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Men om jag uppfattat TinnaMinnas inlägg rätt så består HD's upprepade sjukskrivningar snarare av återkommande och korta sjukfrånvaroperioder.

Utifrån detta är jag tveksam till om HD ens har uppsökt läkare, eftersom det låter som att hon håller sig "under gränsen" för kravet på sjukintyg.

Om Tinnas uppgifter är riktiga så borde HD:s arbetsgivare ha fog för att kräva läkarintyg från dag 1. Antagligen ser de mellan fingrarna p g a situationen, men HD sätter ju återkommande käppar i hjulet för sin arbetsgivares personalplanering när hon åsamkar högre belastning för kollegorna och ökade risker för patienter med den återkommande korttidsfrånvaron.
Citera
2018-10-07, 10:24
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hoppsan! Har du hunnit utbilda dig till läkare eller psykiatriker nu? Eftersom du sjukskriver folk.
Förlåt mig men jag tror inte på dej alls. Dina inlägg upplever inte jag som språkligt/skriftligt tillhöra någon med runt två års erfarenhet av svenska språket. Ja, jag har också flera års studier vid universitet bakom mig. Därför ifrågasätter jag både dej och dina ofta kvasipsykologiska svar. Innan de blir trådsanningar.

Från din posthistorik:

”Haha nej inte alls högt är bara en underbetald lärare (universitet).”

”Nej jag kan inte förstå avancerade svenska texter eftersom detta är mitt sjätte och sämsta språk.”

”just nu forskar jag inom psykologi och svenska är mitt 6:e språk och jag har bara läst det i 2 år så jag är inte så bra på det än, varken läs- eller skrivning men jag försöker.”

”Man forskar vid ett stort universitet vilket jag gör nu i psykologi (efter psykologexamen i botten) och på universitet så undervisar och handleder jag studenter. ”

Men Rosamund har i detta fallet helt rätt, du måste vara en av få som missat "Hjärnstark" som handlar om vad medicinska vetenskapen idag vet om motions inverkan på kognitiva förmåga. Folk som är sjukskrivna för utmattningsdepression får ofta rådet av sin läkare att vistas utomhus och ägna sig åt lättare fysisk aktivitet. Många läkare skriver det till och med i intygen, dels för att det gynnar sömnrytmen och dels för att antidepressiva mediciner ofta påverkar ämnesomsättningen negativt att man lätt går upp i vikt som ger negativa fysiska konsekvenser. Den rekommenderade åtgärden är således konkret kopplad till de typiska symptomen i diagnosen som uttalas i läkarintyget. Så läkarna kan skriva att personen ska gå promenader minst en timme varje dag, helst i dagsljus eller liknande. Noppe Lewenhaupt som tog livet av sig häromåret och hade depression brukade ta två promenader om en timme var gång varje dag.

Även på Strokeavdelningen där HD och dennes chef och arbetskamrater arbetar så är det regel att patienterna rekommenderas som ettled i rehabilitering att vistas utomhus och ägna sig åt fysisk aktivitet, detta är ganska väsentligt även för kognitiv förmåga. Så jag tycker rådet att "anmäla" HD för sin chef är lite vanskligt, för "anmälaren" är den som riskerar att ses som helt enkelt dum i huvudet.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-10-07 kl. 10:37.
Citera
2018-10-07, 10:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men Rosamund har i detta fallet helt rätt. Folk som är sjukskrivna för utmattningsdepression får ofta rådet av sin läkare att vistas utomhus och ägna sig åt lättare fysisk aktivitet. Många läkare skriver det till och med i intygen, dels för att det gynnar sömnrytmen och dels för att antidepressiva mediciner ofta påverkar ämnesomsättningen negativt att man lätt går upp i vikt. Den rekommenderade åtgärden är således konkret kopplad till de typiska symptomen i diagnosen som uttalas i läkarintyget. Så läkarna kan skriva att personen ska gå promenader minst en timme varje dag, helst i dagsljus eller liknande. Noppe Lewenhaupt som tog livet av sig häromåret och hade depression brukade ta två promenader om en timme var gång varje dag.

Vet inte om du svarat på fel inlägg. Mitt inlägg handlar om hens legitimation: rättighet art skriva sjukintyg. Och om hens generella (brist på) trovärdighet.

Och nu verkar dessutom inte HD för övrigt vara varken diagnosticerad eller långtidssjukskriven för vare sig depression eller utbrändhet utan frekvent korttidssjukskriven och under tiden vara ute och geocacha med sin mordmisstänkte exmake.
Citera
2018-10-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
HD berättar inget om geocachande vilket man
förstår nu. Nej jag vi är redan så elaka tycker några här och tror vi är avundsjuk på HD.
Vi är några kärringar som delar din ståndpunkt om mv. Hur är det med den som skriker om
strikt Förundersökningssekretess.
HD vet inget om att hon har fått någon USA resa i julklapp av hennes föräldrar.
Tack för återkoppling och förlåt att jag skrev ditt nick fel, tog det ur minnet.

Tycker inte du är elak mot HD, för under de omständigheter som du/ni nu arbetar med HD som arbetskamrat, rentav kanske som en i vårdlaget, så tycker jag det finns utrymme att både stötta och "fostra" HD på arbetsplatsen.
Vi får inte glömma att oavsett hur skärpt HD tidigare må ha varit, så är hon idag under svår stress och press. Tycker det är bra om arbetsgivaren och -kamrater kan ge henne lite svängrum så att hon inte slängs ut ur gemenskapen.
Att i HD:s situation kunna få andrum (vila, tid för kontemplation) är viktigt, men att som självsjukskriven vara ute i geocaching-aktiviteter är att gå över gränsen. Att dessutom skriva om det är gränslöst. Dumt.

Dumt är också det som MV har ägnat sig åt här i tråden. Ännu dummare uppfattar jag dem som slickar i sig vad de uppfattar som MV-bekräftelser på vad de gissat/trott.
MV kan kanske av vissa uppfattas som trovärdig, men för egen del ser jag MV som trolös. H*n har inget samvete, för om så hade varit fallet, så hade h*n hållit snattran för att inte riskera att skada mordutredningen. Uppmärksamhetskåt. En 'low-life' för att låna ett uttryck från Trump.

Det där med USA-resan:
Jag återgav den uppgift som florerat här i tråden och så presenterades den, alltså en gåva till HD (plus ev SD) från hennes föräldrar för att ge tid till HD/SD att få vara tillsammans. En resa köpt innan mordet.
Citera
2018-10-07, 11:10
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Men Rosamund har i detta fallet helt rätt, du måste vara en av få som missat "Hjärnstark" som handlar om vad medicinska vetenskapen idag vet om motions inverkan på kognitiva förmåga. Folk som är sjukskrivna för utmattningsdepression får ofta rådet av sin läkare att vistas utomhus och ägna sig åt lättare fysisk aktivitet. Många läkare skriver det till och med i intygen, dels för att det gynnar sömnrytmen och dels för att antidepressiva mediciner ofta påverkar ämnesomsättningen negativt att man lätt går upp i vikt som ger negativa fysiska konsekvenser. Den rekommenderade åtgärden är således konkret kopplad till de typiska symptomen i diagnosen som uttalas i läkarintyget. Så läkarna kan skriva att personen ska gå promenader minst en timme varje dag, helst i dagsljus eller liknande. Noppe Lewenhaupt som tog livet av sig häromåret och hade depression brukade ta två promenader om en timme var gång varje dag.

Även på Strokeavdelningen där HD och dennes chef och arbetskamrater arbetar så är det regel att patienterna rekommenderas som ettled i rehabilitering att vistas utomhus och ägna sig åt fysisk aktivitet, detta är ganska väsentligt även för kognitiv förmåga. Så jag tycker rådet att "anmäla" HD för sin chef är lite vanskligt, för "anmälaren" är den som riskerar att ses som helt enkelt dum i huvudet.

Hur vet du detta? Hur vet du huruvida HDs chef vet om att den anställde under sina frekventa korttidssjukskrivningar tillbringar tiden med att stressigt leta burkar på skattjakter under dag som natt?

Jag tycker visst att cheferna på strokeavdelning 92, neuro- och rehabmedicinska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro
(https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Neuro--och-rehabmedicinska-kliniken/Neurokliniken/Avdelning-92/?Email=bWFpbHRvOm1hcmllLmxva2FuZGVyQHJlZ2lvbm9yZWJ yb2xhbi5zZT9yZWNlaXZlcm5hbWU9TWFyaWUgTG9rYW5kZXI%3 D) borde få kännedom om detta. Den sektionsansvarige läkarens och avdelningschefens namn står på den länkade sidan ovan.
Citera
2018-10-07, 11:24
Medlem
Citat:
Hur vet du detta? Hur vet du huruvida HDs chef vet om att den anställde under sina frekventa korttidssjukskrivningar tillbringar tiden med att stressigt leta burkar på skattjakter under dag som natt?

Jag tycker visst att cheferna på strokeavdelning 92, neuro- och rehabmedicinska kliniken på Universitetssjukhuset Örebro
(https://www.regionorebrolan.se/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Neuro--och-rehabmedicinska-kliniken/Neurokliniken/Avdelning-92/?Email=bWFpbHRvOm1hcmllLmxva2FuZGVyQHJlZ2lvbm9yZWJ yb2xhbi5zZT9yZWNlaXZlcm5hbWU9TWFyaWUgTG9rYW5kZXI%3 D) borde få kännedom om detta. Den sektionsansvarige läkarens och avdelningschefens namn står på den länkade sidan ovan.

Hur jag vet vad menar du? Att en ansenlig del av det offentligas resurser går åt till att kvalificerad personal med andra arbetsuppgifter ska ägna tid åt att hantera idiotanmälningar fastän man är underbemannade? Gissa tre gånger hur jag vet det!!

Vet du att HD stressat med letande under korttidssjukskrivningar? Har man inte feber är det inget fel att vistas ute om man är förkyld, snarare tvärtom, men ganska olämpligt att gå till jobbet om man jobbar på sjukhus.

Chefen på vårdavdelningen har väl någon medicinsk kunskap och vet antagligt orsaken till varför HD är sjukskriven, i. e. att hon inte är sjukskriven för ett trasigt knä eller liknande som nödvändigt medför viss typ av aktivitetsbegränsning. Antagligt är det också så att HD är sjukskriven via företagshälsovården, om HD inte följer rehabplanen är det snarare så att hon då isåfall riskerar att förlora jobbet,ifall hon struntar i att följa föreskrift om fysisk aktivitet för att grannar ellerflashbackrekan tänkas misstycka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-10-07 kl. 11:37.
Citera
2018-10-07, 11:33
Medlem
Citat:
Vet inte om du svarat på fel inlägg. Mitt inlägg handlar om hens legitimation: rättighet art skriva sjukintyg. Och om hens generella (brist på) trovärdighet.

Och nu verkar dessutom inte HD för övrigt vara varken diagnosticerad eller långtidssjukskriven för vare sig depression eller utbrändhet utan frekvent korttidssjukskriven och under tiden vara ute och geocacha med sin mordmisstänkte exmake.

Jag har inte svarat på fel inlägg, du uttalade dig tvärsäkert om något du verkar ha väldigt begränsad kunskap om. Om Rosamund arbetar som terapeut så har de facto dessa ofta ganska nära samarbete med sjukskrivande läkare/psykiatriker. Läkaren/pskiatrikern är då inte den som typiskt håller samtal etc med patienten, och det är ofta terapeuten som får flagga om någon medicinering är ineffektiv, slår fel eller liknande. Även om inte terapeuten har förskrivningsrätt så har de bra kunskap om mediciner, dess effekter och biverkningar som gör attde kan dryfta detta och händelsevis föreslå utbyteav medicin med läkaren/psykiatrikern.
Citera
2018-10-07, 11:36
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Hur jag vet vad menar du? Att en ansenlig del av det offentligas resurser går åt till att kvalificerad personal med andra arbetsuppgifter ska ägna tid åt att hantera idiotanmälningar fastän man är underbemannade? Gissa tre gånger hur jag vet det!!

Vet du att HD stressat med letande under korttidssjukskrivningar?

Chefen på vårdavdelningen har väl någon medicinsk kunskap och vet antagligt orsaken till varför HD är sjukskriven, i. e. att hon inte är sjukskriven för ett trasigt knä eller liknande som nödvändigt medför viss typ av aktivitetsbegränsning. Antagligt är det också så att HD är sjukskriven via företagshälsovården, om HD inte följer rehabplanen är det snarare så att hon då isåfall riskerar att förlora jobbet,ifall hon struntar i att följa föreskrift om fysisk aktivitet för att grannar ellerflashbackrekan tänkas misstycka.

Läs tråden mer noggrant.

Pudelns kärna är just att HD enligt uppgift från postaren TinnaMinna inte är sjukskriven av någon läkare, varken företagshälsovård eller annan.

Och det är just detta som är intressant kopplat till den pågående mordutredningen. Eftersom även HD har haft motiv att få LW ur vägen, samt att hennes beteende på arbetsplatsen efter mordet eventuellt har upplevts som märkligt av kollegor, så är hennes beteende av upprepade, korta samt icke-läkarordinerade sjuktillfällen av intresse för tråddiskussionerna.
Citera
2018-10-07, 11:37
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Nyligen riktades i tråden, efter en periods uppehåll, en liten lampa mot UW. Har jag förstått detta rätt:

En 32-årig kvinna har folkbokfört sig på UW:s adress?

Denna dam arbetar eventuellt inom socialtjänsten?

Hon är sedan tidigare bekant med familjen W?

Kvinnan tillhör samma församling/kyrka som UW?

Hon har geocachat med MGM:s fru HD?

Ber om ursäkt om jag fått något om bakfoten gällande denna kvinna. Rätta mig gärna raskt i så fall!
Citera
2018-10-07, 11:41
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Nyligen riktades i tråden, efter en periods uppehåll, en liten lampa mot UW. Har jag förstått detta rätt:

En 32-årig kvinna har folkbokfört sig på UW:s adress?

Denna dam arbetar eventuellt inom socialtjänsten?

Hon är sedan tidigare bekant med familjen W?

Kvinnan tillhör samma församling/kyrka som UW?

Hon har geocachat med MGM:s fru HD?

Ber om ursäkt om jag fått något om bakfoten gällande denna kvinna. Rätta mig gärna raskt i så fall!

Det fetmarkerade stämmer (mig veterligen) inte. Tror inte hon letar burkar överhuvudtaget.

Men de tre första punkterna verkar stämma (kolla ratsit och därefter personens listade yrken på facebook).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in