2018-10-07, 08:48
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Kan bekräfta att HD arbetar på USÖ. På strokeavdelning 92, neuro- och rehabmedicinska kliniken som sjuksköterska. Därmed kan hon också lätt fått tag på diverse läkemedel, t ex lugnande som de har på avd för att direkt ge till patienter för att slippa omväg via apotek.
Skönt att patienterna får slippa ta omväg... när de vårdas för möjligtvis stroke på Neuro-Rehab 92 där HD jobbar och därmed lätt kan få tag i mediciner, ursäkta jag tar upp detta igen
Citera
2018-10-07, 08:54
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du angående att man inte skulle få resa och utöva sina fritidsintressen när man är sjuk?

När jag sjukskrivit patienter för psykisk ohälsa har det alltid varit mitt råd att de ska göra saker som får dem att må bra så att deras välbefinnande ska öka.

Annars riskerar de att ligga i sängen och tycka synd om sig själv hela dagarna eller sätta sig framför tv och inte gå ut och träffa människor. Det här leder till att deras sjukdom blir än mer långvarig.

Det verkar som att ni blandar ihop fysisk sjukdom och mental ohälsa. När man är fysiskt sjuk är det svårt att vara aktiv som ni säger. Inga hobbies, resor m.m. Är man däremot mentalt sjuk så fungerar själva kroppen utomordentligt så all fysisk aktivitet går jättebra!
Det är huvudet som inte fungerar, hur en sjuksköterska ska tänka logiskt och förnuftigt och ta hand om patienter, anhöriga, mediciner m.m. på ett riskfritt sätt med försämrade kognitiva förmågor är för mig en gåta.

Gå du till din chef så får du se att hen säger samma sak. Men du kommer se ut som missunnsam avundsjuk kollega som inte har någon kunskap om sjukdomar m.m. vilket chefen kommer tycka är anmärkningsvärt för någon som jobbar inom vården.

Hoppsan! Har du hunnit utbilda dig till läkare eller psykiatriker nu? Eftersom du sjukskriver folk.
Förlåt mig men jag tror inte på dej alls. Dina inlägg upplever inte jag som språkligt/skriftligt tillhöra någon med runt två års erfarenhet av svenska språket. Ja, jag har också flera års studier vid universitet bakom mig. Därför ifrågasätter jag både dej och dina ofta kvasipsykologiska svar. Innan de blir trådsanningar.

Från din posthistorik:

”Haha nej inte alls högt är bara en underbetald lärare (universitet).”

”Nej jag kan inte förstå avancerade svenska texter eftersom detta är mitt sjätte och sämsta språk.”

”just nu forskar jag inom psykologi och svenska är mitt 6:e språk och jag har bara läst det i 2 år så jag är inte så bra på det än, varken läs- eller skrivning men jag försöker.”

”Man forskar vid ett stort universitet vilket jag gör nu i psykologi (efter psykologexamen i botten) och på universitet så undervisar och handleder jag studenter. ”
Citera
2018-10-07, 09:04
Medlem
Vad kan det vara för information polisen tror sig kunna hitta, som gör att man inte vill lämna ifrån sig kroppen?
Jag har tänkt och tänkt, men kan inte förstå det. Om de är säkra på att SD är GM och bara väntar på mer bevis så kan de väl inte hitta något nytt på kroppen?
Om de söker en annan GM, vad på kroppen kan vara så viktigt?
Det enda jag kan komma på är att de inte har hittat mordvapnet. Om mordvapnet är ett tillhygge, kanske de vill kunna jämföra skadorna, men det brukar räcka med fotografier och noggranna måttangivelser. Vid knivmord anger rättsläkaren vilken sorts kniv som troligen använts, även om man har funnit mordvapnet.
Citera
2018-10-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
HD berättar inget om geocachande vilket man
förstår nu. Nej jag vi är redan så elaka tycker några här och tror vi är avundsjuk på HD.
Vi är några kärringar som delar din ståndpunkt om mv. Hur är det med den som skriker om
strikt Förundersökningssekretess.
HD vet inget om att hon har fått någon USA resa i julklapp av hennes föräldrar.
Din uppgift om att HD inte visste om USA resan låter konstigt.
Men jag undrar detta om huset. Du skrev att hon skulle ha hus, det vart ett radhus. Sa hon nått om viljan att bo nära SD för barnens skull vägde tyngre?
Att SD vägrade köpa ut henne, när fick ni höra det?
För som jag hört det köpte han ut henne när hon flyttade ut. Stämmer inte det?
Citera
2018-10-07, 09:12
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Var har jag skrivit vad HD är sjuk för eller inte är sjuk för? Jag har inte nämt något om sjukdomar eller psykisk ohälsa!

Så jag kan ringa och sjukanmäla mig på måndag och säga jag har super ont i halsen och feber så jag kommer inte i dag och i morgon.
Jag hör av mig på tisdag för att se hur jag mår om jag kan jobba på onsdag.
Krya på dig
Jag åker och spelar golf med en vän vi tar lite foto och postar ut. En annan vän hör av sig till oss om vi inte kan ta oss längre upp i landet och spela där med vår andra vän. Sagt och gjort åker vi sen tar vi in på hotel postar ut lite foto hur dagen varit.
Jag ringer jobbet och säger ja mår bättre jag kommer i morgon. Sagt och gjort går jag och jobbar på onsdag.
Men var jag sjuk? Jag var med vänner och spelade golf vi var på hotel.
Jag behöver inget läkarintyg för att vara sjuk två dagar. Sen jobbar jag några dagar sen är jag sjuk igen. Då har jag maginfluensa men nu vill min vän jag följer med på en ny golfrunda sagt och gjort vi åker postar lite bilder.
Men var jag sjuk? Nä då hade jag inte åkt och spelat golf.

Om du inte tycker som du skriver att HD inte kan
ta hand om patienter, anhöriga, mediciner m.m. på ett riskfritt sätt med försämrade kognitiva förmågor är för mig en gåta.

Nej vår chef hade inte sagt så till oss.
Vår chef vet att vi har kunskap för vårt yrke vilket även HD har.
Och vi är inte avundsjuka på HD hur hade samhället sett ut om alla gjort så?

Sen allt HD berättat och om chefen ser att det är hennes man ex man den som hon separerade från och allt vad hon sagt hon spenderar tiden med hade säkert HD fått varning.

Skriver läkare ut läkarintyg så lätt i dag för att individer ska utöva sin fritid?
Dem borde få sitt legitimation indragit.

Om det är det här sjukskrivningsmönstet det handlar om så är det skandal att inte er chef blir informerad om detta. För allas skull. HD s borde söka sig en annan tjänst så att någon annan, med större intresse för sitt jobb, kunde få möjligheten.

I exemplet framträder ju en bild av en person som sjukskriver sig för att kunna ha tid att utöva sina fritidsintressen. Det här är en klassiker, har haft flera sådana kollegor under årens lopp. Och i två fall var det faktiskt deras fanatiska golfintresse som tog överhanden ;-)
Citera
2018-10-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Din uppgift om att HD inte visste om USA resan låter konstigt.
Men jag undrar detta om huset. Du skrev att hon skulle ha hus, det vart ett radhus. Sa hon nått om viljan att bo nära SD för barnens skull vägde tyngre?
Att SD vägrade köpa ut henne, när fick ni höra det?
För som jag hört det köpte han ut henne när hon flyttade ut. Stämmer inte det?
Förstår inte varför Du frågar här i tråden (HD:s arbetskamrater), varför frågar Du inte HD/SD i stället?
Antar att Du tror mer på dom...
Citera
2018-10-07, 09:29
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
HD berättar inget om geocachande vilket man
förstår nu. Nej jag vi är redan så elaka tycker några här och tror vi är avundsjuk på HD.
Vi är några kärringar som delar din ståndpunkt om mv. Hur är det med den som skriker om
strikt Förundersökningssekretess.
HD vet inget om att hon har fått någon USA resa i julklapp av hennes föräldrar.

Jag tycker att du och/eller några av kollegorna ska gå till chefen och visa upp HDs geocachesida. för att visa hur mycket tid hon lägger ner på detta och för att utröna hur mycket det krockat med hennes arbetspass och sjukskrivningsperioder.
Citera
2018-10-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Hoppsan! Har du hunnit utbilda dig till läkare eller psykiatriker nu? Eftersom du sjukskriver folk.
Förlåt mig men jag tror inte på dej alls. Dina inlägg upplever inte jag som språkligt/skriftligt tillhöra någon med runt två års erfarenhet av svenska språket. Ja, jag har också flera års studier vid universitet bakom mig. Därför ifrågasätter jag både dej och dina ofta kvasipsykologiska svar. Innan de blir trådsanningar.

Från din posthistorik:

”Haha nej inte alls högt är bara en underbetald lärare (universitet).”

”Nej jag kan inte förstå avancerade svenska texter eftersom detta är mitt sjätte och sämsta språk.”

just nu forskar jag inom psykologi och svenska är mitt 6:e språk och jag har bara läst det i 2 år så jag är inte så bra på det än, varken läs- eller skrivning men jag försöker.”

”Man forskar vid ett stort universitet vilket jag gör nu i psykologi (efter psykologexamen i botten) och på universitet så undervisar och handleder jag studenter. ”

Det ena utesluter väl inte det andra? Borde hen inte praktiserar yrket innan man går in i forskningsvärlden?
Citera
2018-10-07, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Förstår inte varför Du frågar här i tråden (HD:s arbetskamrater), varför frågar Du inte HD/SD i stället?
Antar att Du tror mer på dom...
Varför tror du att jag inte gjort det? Skriver ju att jag har andra uppgifter, och därför frågar jag... är inte det självklart?
Citera
2018-10-07, 09:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad menar du angående att man inte skulle få resa och utöva sina fritidsintressen när man är sjuk?

När jag sjukskrivit patienter för psykisk ohälsa har det alltid varit mitt råd att de ska göra saker som får dem att må bra så att deras välbefinnande ska öka.

Annars riskerar de att ligga i sängen och tycka synd om sig själv hela dagarna eller sätta sig framför tv och inte gå ut och träffa människor. Det här leder till att deras sjukdom blir än mer långvarig.

Det verkar som att ni blandar ihop fysisk sjukdom och mental ohälsa. När man är fysiskt sjuk är det svårt att vara aktiv som ni säger. Inga hobbies, resor m.m. Är man däremot mentalt sjuk så fungerar själva kroppen utomordentligt så all fysisk aktivitet går jättebra!
Det är huvudet som inte fungerar, hur en sjuksköterska ska tänka logiskt och förnuftigt och ta hand om patienter, anhöriga, mediciner m.m. på ett riskfritt sätt med försämrade kognitiva förmågor är för mig en gåta.

Gå du till din chef så får du se att hen säger samma sak. Men du kommer se ut som missunnsam avundsjuk kollega som inte har någon kunskap om sjukdomar m.m. vilket chefen kommer tycka är anmärkningsvärt för någon som jobbar inom vården.

Det du beskriver är en helt annan typ av sjukskrivning än den som HD verkar ägna sig åt.

När det gäller sjukskrivning pga. psykisk ohälsa har personen fått en diagnos, blir långtidssjukskriven och får en rehabiliteringsplan där olika aktiviteter (te.x. utomhusvistelse) kan ingå.

MEN som @TinnaMinna beskriver HD's sjukskrivningsvanor så är dessa av helt annan karaktär. Enligt postaren sjukskriver HD sig ca.1-2 dagar åt gången samt med kort varsel. Hon verkar vilja undvika läkarbesök, vilket krävs vid sjukfrånvaro över en vecka, och har därmed inte fått någon diagnos.

Om du läser följande inlägg noga, så ser du vilken sorts sjukfrånvaro som HD enligt postaren tillämpar, dvs. en slags spontan korttidsfrånvaro utan läkardiagnos:

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Det är en väsentlig skillnad.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-07 kl. 09:58.
Citera
2018-10-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skulle bli mycket förvånad om det hinner komma ett åtal 2018.
Då blir det kanske ett åtal under 2019 då.
Citera
2018-10-07, 09:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det kan ju vara så att en läkare inte alls har fått inblick i vilket tydligt och sjukligt flyktbeteende HD har med sitt geocachande. Läkare kan välvilligt och ovetande ha ordinerat henne frisk luft och motion.

Men om jag uppfattat TinnaMinnas inlägg rätt så består HD's upprepade sjukskrivningar snarare av återkommande och korta sjukfrånvaroperioder.

Utifrån detta är jag tveksam till om HD ens har uppsökt läkare, eftersom det låter som att hon håller sig "under gränsen" för kravet på sjukintyg.
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-10-07 kl. 09:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in