Citat:
Ursprungligen postat av
rawsezx
Jag misstänker starkt att det inte finns en enda bilverkstad som skyltar med sin timdebitering på det viset som diskuteras i tråden. Givetvis så beräknar de auktoriserade bilverkstäderna olika arbetsmoment och prissätter dessa utifrån rena fantasisiffror. där man även lägger med olika saker såsom material, garanti på arbetet, kostnader för verktyg, licenser osv.
Har sedan verkstaden en kunnig mekaniker som är duktig så ligger hans timdebitering på 3-4k/timmen för att byta belägg å skivor på en bil exl. mtrlkostnad då det är beräknat att ta 3 timmar men mekaniken gör det på 20 minuter...
Är det avancerade jobb, som exempelvis motorrenovering eller ventiljustering etc. kan det vara värt med en kvalificerad mekaniker, såvida inte reparationen överskrider bilens värde.
Men För ett olje- och tändstiftsbyte, på en bil som inte längre har garantin kvar, kan man absolut sköta själv ("gratis"), anlita "turkverkstaden" för någon hundring alternativt låta killen på OK fixa det. (kostar typ 1500 spänn, billigare än 3000 i alla fall). Antar att filterbyte sker i samma veva. Stift, olja och filter köper man själv via nätet, original, bosch, castrol etc, och förser "turkarna" med, litar inte på deras oljor, stift och filter.. Jag brukar glo på när "turkarna" byter olja/filter etc. på mina bilar, så de inte fuskar. Jobbet tar alltså 20 minuter, kostar 200 spänn. Med kvitto.
"Turkarna" stämplar även serviceboken.
OBSERVERA att även märkesverkstäder fuskar rejält, så märkesverkstäder är ingen som helst garanti för att jobbet blir bra gjort. -Litar mer på "turkar".. (Har en Skoda Superb 2014, egentligen en VW, den har jag servat klockrent efter garantin gick ut hos "turkarna" för 200 spänn, materiel (olja, stift, filter) beställer jag direkt från "Das Reich", dvs. Tyskland för kaffepengar. Allt Bosch/Castrol etc. Faktiskt bättre än standarden VAG/Skoda kräver.
-Ja, jag är en snål jävel, jag vet. Men INTE en dumsnål jävel..