• 1
  • 2
2018-10-05, 20:20
Medlem
Försökt hitta prisuppgifter på vad en mekaniker normalt tar per timme idag men hittar bara utdaterade uppgifter.

Vad tar en mekaniker normalt i timmen idag?
Senast redigerad av Tretrion 2018-10-05 kl. 20:31.
Citera
2018-10-05, 20:26
Medlem
Prostreet32s avatar
När jag slutade i branschen 2014 tog vi på Volvo 1850kr/timme.
Audi/VAG låg på 2250kr/timme.
Citera
2018-10-05, 20:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Försökt hitta prisuppgifter på vad en mekaniker normalt kostar idag men hittar bara utdaterade uppgifter.

Vad kostar en mekaniker normalt i timmen idag?
Menar du vad du får betala när du lämnar bilen på verkstad eller menar du vad arbetsgivaren får betala för att ha en mekaniker anställd?

Det förstnämnda mellan 600-3000:- per timme. Det andra kanske runt 400:-
Citera
2018-10-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Menar du vad du får betala när du lämnar bilen på verkstad eller menar du vad arbetsgivaren får betala för att ha en mekaniker anställd?

Det förstnämnda mellan 600-3000:- per timme. Det andra kanske runt 400:-

Syftade på det första, formulerade om mitt inlägg så det blir mer tydligt.

Det var en jävla skillnad, tar de olika betalt beroende på svårighetsgrad då eller finns de som tar 3000 kr fast i timmen oavsett typ av jobb och bil?

Betalade senast ca 1800 kr i arbetstid för byte av olja och stift på en VW golf 2015. Med kvitto då förstås. Ej märkesverkstad. Är inte det lite väl dyrt? Har för mig att det görs på under timmen.
Citera
2018-10-05, 20:40
Medlem
Citat:
Betalade senast ca 1800 kr i arbetstid för byte av olja och stift på en VW golf 2015. Med kvitto då förstås. Ej märkesverkstad. Är inte det lite väl dyrt? Har för mig att det görs på under timmen.

Helt normalt. Det finns dom som tar uppemot 3000 kr för samma jobb.
Citera
2018-10-05, 20:40
Medlem
Citat:

Det var en jävla skillnad, tar de olika betalt beroende på svårighetsgrad då eller finns de som tar 3000 kr fast i timmen oavsett typ av jobb och bil?

Timpris betyder som regel per påbörjad timme, då spelar det ingen roll om det tar tre eller femtio minuter, det är samma pris ändå.
Citera
2018-10-05, 20:42
Moderator
Citat:

Det finns ju alltså små enmansverkstäder som tar runt 600:- i timmen, de är nog ovanliga, 3000:- gissar jag på att det finns, men då är det väl typ Porscheverkstäder och liknande.
Men Audi och MB ligger ju en bit över 2500:- / timme i storstadsregionerna idag ivf. Om jag inte minns fel ligger "min" Peugeotverkstad på 1400-nånting just nu.
Citera
2018-10-05, 20:42
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
När jag slutade i branschen 2014 tog vi på Volvo 1850kr/timme.
Audi/VAG låg på 2250kr/timme.

Bullshit, dom priserna stämmer inte alls.
Citera
2018-10-05, 20:45
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Ok.
Citera
2018-10-05, 20:47
Medlem
ormbitens avatar
Läste ganska nyligen i en facktidning om en nybyggd märkesverkstad där man debiterade 3300 kr per timme.

Själv debiterar jag 862 kr per timme i min enmansverkstad men funderar på att höja rätt rejält framåt årsskiftet.

Ibland tänker man att priserna håller på att spåra ur fullständigt, men det är ju inte bara i fordonsbranshen priser skjuter i höjden...

Å så babblar riksbanken om att inflationen är för låg...
Citera
2018-10-05, 20:57
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Fyrsiffrigt är det iallafall. Har en nära släkting som arbetat på både auktoriserade Volvo- och Mercaverkstäder och de tar saftigt i timman.
Citera
2018-10-05, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Helt normalt. Det finns dom som tar uppemot 3000 kr för samma jobb.

Finns till och med dyrare. Men då brukar det förvisso ingå en total genomgång och ett års assistansförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in