Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-04, 23:30
  #1
Medlem
TYDLIGs avatar
Hej vänner,

I ett odlingstält på 60x60cm utrymme med 400w och cooltube så blir temperaturen 30 grader under testkörning utan plantor i det. Vad jag läst så är detta precis på gränsen till för högt.

Om någon med erfarenhet av detta orkar svara på dessa frågor vore jag mycket tacksam:
* Kommer temperaturen gå upp eller ner när plantorna står där och luftfuktigheten höjs?
* Kommer temperaturen stiga ytterligare när jag byter ut 400w MH-lampan till en 400w HPS?
* Ska jag ställa in torvbriketterna med frön i eller vänta tills det tittar upp en grodd?
* Borde jag byta ner mig till 250w?

Trist när allt är iordningställt! :[

Mycket tacksam för svar!
Citera
2018-10-04, 23:38
  #2
Medlem
SoCos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYDLIG
Hej vänner,

I ett odlingstält på 60x60cm utrymme med 400w och cooltube så blir temperaturen 30 grader under testkörning utan plantor i det. Vad jag läst så är detta precis på gränsen till för högt.

Om någon med erfarenhet av detta orkar svara på dessa frågor vore jag mycket tacksam:
* Kommer temperaturen gå upp eller ner när plantorna står där och luftfuktigheten höjs?
* Kommer temperaturen stiga ytterligare när jag byter ut 400w MH-lampan till en 400w HPS?
* Ska jag ställa in torvbriketterna med frön i eller vänta tills det tittar upp en grodd?
* Borde jag byta ner mig till 250w?

Trist när allt är iordningställt! :[

Mycket tacksam för svar!

placera tälten där det är kallt(kallare)? (hps kommer bli ännu varmare)

Mera organiskt material i tältet = mer värme?
Citera
2018-10-05, 00:11
  #3
Medlem
TYDLIGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
placera tälten där det är kallt(kallare)? (hps kommer bli ännu varmare)

Mera organiskt material i tältet = mer värme?

Ajdå, finns ingen möjlighet att ha dem någon annanstans tyvärr. Jag tänkte att evaporiseringen av fukt skulle göra det kallare. Trist att höra att HPS blir varmare än MH men tack för svaret!
Citera
2018-10-05, 07:21
  #4
Medlem
Högre flöde på utsugsfläkten alltså den som går via cooltube'en. Om den är maxxad och du inte vill köpa ny så kan du dra en slang från närmaste fönster till insugsfläkten för kallare luft in. Om detta är möjligt
Citera
2018-10-05, 22:51
  #5
Medlem
TYDLIGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bacca
Högre flöde på utsugsfläkten alltså den som går via cooltube'en. Om den är maxxad och du inte vill köpa ny så kan du dra en slang från närmaste fönster till insugsfläkten för kallare luft in. Om detta är möjligt

Tack för tipset! Var rädd att fläkten skulle störa grannarna så ville inte maxa den. Ordnade med en 250w-uppsättning istället.
Citera
2018-10-06, 11:06
  #6
Medlem
tomatkalles avatar
Låter som ett bra beslut,passar nog bättre på den ytan.
Citera
2018-10-06, 11:28
  #7
Medlem
darkomcfaces avatar
MH blir varmare än HPS, Jag själv kan medlätthet köra 440w HID i min garderob utan cooltube. Och den är bara marginelt större 60*80cm. Så du har uppenbarligen för dålig ventilation.

mvh
__________________
Senast redigerad av darkomcface 2018-10-06 kl. 12:27.
Citera
2018-10-06, 20:23
  #8
Medlem
TYDLIGs avatar
Skrev i fel tråd.
__________________
Senast redigerad av TYDLIG 2018-10-06 kl. 20:36.
Citera
2018-10-07, 10:44
  #9
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYDLIG
Skrev i fel tråd.

Hur många kubik flyttar din nuvarande fläkt?

mvh
Citera
2018-10-08, 21:32
  #10
Medlem
TYDLIGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Hur många kubik flyttar din nuvarande fläkt?

mvh

Hej!

Utblås 280m3/h genom cool tube
Inblås 105m3/h
Fläkt som blåser runt luften

Håller sig stadigt på 27 grader nu med 250w så det funkar! Trodde inte utblåset skulle behöva vara på max dock.
Citera
2018-10-08, 21:41
  #11
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYDLIG
Hej!

Utblås 280m3/h genom cool tube
Inblås 105m3/h
Fläkt som blåser runt luften

Håller sig stadigt på 27 grader nu med 250w så det funkar! Trodde inte utblåset skulle behöva vara på max dock.

Min fläkt flyttar 467m3 på halvfart.

mvh
Citera
2018-10-09, 10:49
  #12
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Min fläkt flyttar 467m3 på halvfart.

mvh

Har bara en kanalfläkt som i toppen suger ut värmen. Man behöver ingen fläkt som puttar in luften.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback