2018-10-05, 15:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det skrev jag inte heller...

Nä men du insinuerade det. På ditt typiska sätt. Allt för att förvirra.

”Betänk att HD och SD pratat med advokaten och vet vad åklagaren gick in på sannolika skäl med.
Skulle jag vara HD och hört vilka punkter som finns och därefter bedömer rimligheten i det.”

Nä du snackepelle- fram med lite info nu....du som har säger dig ha kontakt med SD.
Har skilsmässan gått igenom, eller har de ångrat sig?
Citera
2018-10-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Handläggningen av skilsmässan sker väl kanske med ett öga på NFC, så det kan ju bli lika utdraget...
Menar du att HD inte skijt sig från honom, kan hon få rumstera ensam i sitt gamla hus en försvarlig tid framöver?
Citera
2018-10-05, 15:59
Medlem
Citat:
Handläggningen av skilsmässan sker väl kanske med ett öga på NFC, så det kan ju bli lika utdraget...

Förstår inte riktigt; menar du att TR skulle avvakta handläggningen av skilsmässan utifrån vad NFC lyckas/inte lyckas analysera fram, hur skulle dom kunna ha någon koll på det?🤔 Och på vilket vis skulle det spela in?

Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
EGT är ute och cyklar. En anhörig är absolut inte med på en häktningsförhandling, heller inte får advokaten avslöja sekretessbelagda uppgifter från utredningen till en anhörig. Däremot kan en advokat be utredarna att hålla förhör med misstänktas anhöriga om advokaten anser att dessa kan ge en bild av den misstänkte som gagnar denne; exempelvis som karaktärsvittne. Men i så här stora utredningar är det nästan alltid meningslöst, då utredarna förhör dessa personer ändå.

Så om HD vet saker om utredningen som inte redan är offentliga, så är det saker som SD berättat för henne. Och dessa uppgifter kan vara rent påhitt från honom.

Men SD har väl rätt att få kopior på de handlingar som inkommit till/upprättats av TR i samband med häktn-begäran och förhandling etc, så de uppgifter han ev har fört vidare kan ju även grunda sig på sånt som han har papper på.
Menar att det inte bara måste handla om muntliga uppgifter (som då kan vara hittepå).
Citera
2018-10-05, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Efter ett halvårs betänketid har de väl ytterligare ett halvår på sig för att lämna in papper om fullföljd. Sedan tar det ett par veckor för TR att handlägga.

Citat:
Ursprungligen postat av ViperSniper
Precis som du säger:
Såg nu att man tvungen att aktivt skickar in "ansökan om fullföljd" inom 6 månader efter betänketidens slut för att TR ska besluta om att skilsmässan är fullbordad. Annars drar TR tillbaka ansökan och de är fortsatt gifta.
Så än så länge verkar de inte skickat in dessa papper.

Kan inte förstå HD hur gärna vi än vill det är något lurt. Som ni skrivit så är det den 15Mars drar TR tillbaka det och dem får börja på nytt.
Då vill HD vara gift men ändå vill bli av med SD för dem hade växt från varandra.
Citera
2018-10-05, 16:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Menar du att HD inte skijt sig från honom, kan hon få rumstera ensam i sitt gamla hus en försvarlig tid framöver?

Eller tvärtom?
När svaren kommer från NFC, så bestämmer sig HD för att antingen fullfölja skilsmässan (skyldig) eller inte fullfölja den (ej fälld, men fortsatt misstänkt)...
Citera
2018-10-05, 16:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Förstår inte riktigt; menar du att TR skulle avvakta handläggningen av skilsmässan utifrån vad NFC lyckas/inte lyckas analysera fram, hur skulle dom kunna ha någon koll på det?🤔 Och på vilket vis skulle det spela in?

Njjjhh. Jag tänkte att HD kanske kunde ha inflytande över i alla fall sin del av processen. Och inte sett skäl till brådska i affirmativ riktning i alla fall. Men jag uttryckte mig inte begripligt.
Citera
2018-10-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViperSniper
Precis som du säger:
Såg nu att man tvungen att aktivt skickar in "ansökan om fullföljd" inom 6 månader efter betänketidens slut för att TR ska besluta om att skilsmässan är fullbordad. Annars drar TR tillbaka ansökan och de är fortsatt gifta.
Så än så länge verkar de inte skickat in dessa papper.
Det räcker med att en av makarna går till tingsrätten och skriver på fullföljd skilsmässa efter de första 6 månadernas betänketid. Då är skilsmässan genomförd. Vad gäller tillgångar, räknas de dock från datumet då ansökan lämnades in, om det blir skilsmässa. (För att man inta ska kunna sälja porschen för 1kr).
Efter det att skilsmässan har gått igenom är det fritt för makarna att stämma varandra, men det brukar inte vara så vanligt i ett radhusområde i Örebro.
Citera
2018-10-05, 16:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eller tvärtom?
När svaren kommer från NFC, så bestämmer sig HD för att antingen fullfölja skilsmässan (skyldig) eller inte fullfölja den (ej fälld, men fortsatt misstänkt)...

Just så. Men vem vet, det kanske finns vissa fördelar med att vara gift med en livstidsfånge också. Eller skiljas från en. Det kan ju behöva undersökas.

Det omedelbara behovet försvinner ju sin väg. Liksom f.ö. en inkomst....

Skatteskäl? Bidrag?

Som maka får hon kanske bo kvar i huset eller kan lättare styra över husets försäljning och få sin andel?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-10-05 kl. 16:38.
Citera
2018-10-05, 16:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Betänk att HD och SD pratat med advokaten och vet vad åklagaren gick in på sannolika skäl med.

Skulle jag vara HD och hört vilka punkter som finns och därefter bedömer rimligheten i det.
Ja, HD bör ju redan tidigt ha kunnat få en ganska bra uppfattning om vad man hade på SD. Som jag har förstått det så var det väl de tidigare anmälningarna, och möjligen att SD hade chattat med LW under mordkvällen. Sedan hade nog åklagaren lite mer också som hon kanske inte lade fram vid häktningsförhandlingarna, och det här andra fick kanske inte SD och advokaten veta heller. Hon tog nog inte med uppgifterna om vittnets iakttagelser, eftersom man vid den här tiden i bästa fall kan ha haft andrahandsuppgifter. De nedblodade kläderna verkar man i alla fall inte ha tagit upp, och där hade man kanske ännu inte fått svar från NFC på om blodet verkligen kom från LW:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/10001115
Senast redigerad av Draifos 2018-10-05 kl. 16:40.
Citera
2018-10-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Har svårt att tro att HD får vara närvarande om SD träffar advokaten.

Det är givetvis bara trams att makan skulle "sitta med" vid ett förhör.
Citera
2018-10-05, 16:39
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
LW hade rätt, det är enligt HD, SD och JG en kutym att göra så men absolut inget alla gör eller har rätt att göra. Jag vet fler exempel där HD fått sin fejklogg raderad av CO (cacheowner) där hon kontaktar CO för att få sin logg återinsatt, då den "betyder väldigt mycket".
När CO återigen nekar, då har JG kontaktat CO för att försöka få HDs logg återinsatt.

Otroligt. Vilken soppa! Vuxna människor som lägger ner hela sin själ i ett spel. För det är vad det är - en skattjakt, ett tidsfördriv. Oavsett om det är ett sorts komplement till verkliga naturupplevelser så verkar det inbjuda till hög grad av fixering. Jag blir inte det minsta förvånad om det till slut visar sig att det har bidragit till den tragiska händelsen.

Man kan ju undra på hur Tyréns (om han nu jobbar kvar där) ser på hur SDs fritidsintresse inverkar på hans arbete. Eller hur Örebro Universitet ställer sig till att JGs överdrivna geocahande. Tillika HDs arbetsplats på sjukhuset...hur påverkar detta fanatiska intresse hennes jobb? Har någon av dom smitit från jobb eller sjukskrivit sig för att kunna ut och leta efter burkar? Helt sanslöst, tycker jag.
Citera
2018-10-05, 17:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Det är ju obegripligt för oss som inte Geocachar
men om LW var orsaken till att HD "tvingades" att skaffa
eget geokonto så kan jag tycka att det var lite
missunnsamt av LW att ta bort HDs loggar.
Hade hon inte orsakat nog med elände för HD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in