Citat:
När det gäller både Säpotrion och övervakningen som iakttogs veckorna innan mordet kan det vara så att en operativ chef för någon enhet kan ha skyddat dessa. Säpopm:et indikerar väl att man först efter mordet blev varse rapporterna och analyserade och sammanställde dem. Om detta skett tidigare och rapporterats uppåt borde det ha föranlett ett antal åtgärder. När det gäller Säpotrion ser vi att en annan enhet inom Säpo läcker informationen men att det till deras frustration inte händer något med de utpekade. Därmed är det väl troligare att någon på typ avdelningsnivå haft sitt finger med i spelet och bromsat. Jag tror att det går att begränsa antalet misstänkta betydligt. Den självständiga FSG i gråzonen är väl där jag skulle börja leta.
Ja, någon/några med befogenhet/möjlighet att mörklägga bör ha opererat inom Säpo. Här får du och andra med mer detaljkunskap om Säpos dåvarande organisation och bemanning gå in. Jag vet nästan ingenting om det.
Jag ser bara kopplingarna mellan PGV-AK och avlyssningsexperten AW.
Men jag vet att ni (främst är det väl du och mvagrippa) även beskrivit andra personer vid Säpo som kan vara intressanta.
Den här Berntler (vill minnas att han hette så) som slog till larm till HH om Palmehatande Säpopersonal bör väl ha kläckt ur sig några namn. Är de kända?
Sen har vi förstås HH:s bakgrund som Säpochef och chefspersonen i 60-årsåldern som "Dallas" hämtade på Centralstationen på mordkvällen.
Men om Contra-Stig var bokhandlarens kontakt (se dagens inlägg av mvagrippa) så bör man givetvis gräva där. Liksom i AK:s agerande och kretsar.
Vem var MH:s Säpokontakt?
AK planterade PKK-spåret i medierna aug 85, mars 86 och hos HH senare på våren 86.
PKK-spåret drevs av Contra och Friheten i Sverige vet jag. Liksom av den internationella organisation (har glömt namnet just nu) som Friheten i Sverige tillhörde. Det sistnämnda beskrev den svenske författaren Peter Curman som råkade hamnade på denna organisations seminarium vid en kongress i Schweiz strax efter mordet (finns i MOP-arkivet).
Folk som planterar stora villospår brukar normalt ha något att dölja.
Eller så är de i alla fall rädda att polisen ska börja granska deras egna kretsar eftersom de själva misstänker att mördarbandet kan finnas där.

Av andra historier framgår att en trång krets kring bland annat operatörer som DF att de ofta självsvåldigt utförde olika olagliga uppdrag som avlyssning av diplomater, inbrott på ambassader mm med särskilda grupper organisatioriskt för att dölja dessa. Veksamheten verkar ha varit ganska spretig ärligt talat. Tore och Näss benämnde denna verksamhet föraktfullt "bakgården" till och med "vår egen bakgård" De kände den väl. DF mfl fick inte sällan saker i knät av denna bakgård som framkommit från olaglig spaning och hade svårt att kunna hantera den. Å ena sidan ville man nog ha lite koll på vad de höll på med men å andra sidan var deras uppgifter sällan intressanta eller användbara utan innehöll stora inslag av fanatsifulla tolkningar som "bröllopssamtalet" som var överskottsinformation i knarkspaning. De verkar ha kunnat rekvirera stöd och kompetens lite hit och dit utan Säpos vetskap. T ex Amerikanska experter.