Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Oavsett vad SD skrivit (om han nu gjort det) så tycker jag inte man kan kalla honom för smart!
Om en MGM skrivit till mig, även om det skulle vara en inbjudan till fest, så hade jag tyckt att det var riktigt obehagligt (och osmart).
Så sant!
Nu vet jag ju inte om SD är psykopat förstås.
Men om man skulle prata om en smart psykopat, så har han ett högt IQ. Det en psykopat saknar, som de flesta människor har (olika grad av) är bl a empati, förmåga att göra saker som man gör om man har empati. Det som styr en riktig psykopat är det som gagnar honom själv. Nu finns det ju grader av allt, också psykopati.
Om du nu har drag av empatistörning, men vill smälta in och verka som alla andra, då måste du lära dig detta hur vanliga människor gör i vissa situationer. T ex kanske det är ganska lätt att förstå att man ska trösta någon om den skadat sig. Det är tydligt och enkelt att lära sig att det är så man gör.
Men om det är mer subtila saker som styr vad som räknas som ok och inte ok, kanske det inte blir lika lätt. Det är då dessa personer kan göra saker som gagnar dom själva, utan att riktigt förstå att för andra verkar det underligt, konstigt eller helt enkelt egoistiskt.
Jag tänker att de flesta människor aldrig i livet skulle i SDs sits skicka ett sms tll HDs arbetskamrater.
Varken som oskyldig eller skyldig. Varför?
Man har en
känsla som gör att man känner att det blir pinsamt, att man bör hålla sig lågt i detta läge. Folk tycker att det
känns konstigt att få ett sms från en som är skäligen misstänkt för mord. Det är alltid inte bara logiken som styr.
Men en person som har drag av psykopati har också ofta mycket höga tankar om sig själv. Tror att han ska kunna fixa allt. Smartare än andra. Kan ljuga och manipiulera (utan att känna skuld). Här skulle en person som har drag av psykopati tro att han kan manipulera andra att förstå att han är oskyldig och att han klarar att säga det på ett sådant sätt att de inte bara tror honom, utan också att de känner att de inte vågar säga något annat. De har en grandios bild av sig själva. Då kan dumheten bedra visheten.
Om detta med sms skulle innehålla något om mordet, då tror jag att denna dumhet har bedragit visheten. Tror även om sms:en innehållit något mer "oskyldigt, är sannolikheten stor att han på något vis velat visa att han vet vilka de är...skrämma dom utan hot.
Allt är bara lösa spekulationer. Jag vet ju inte vad som stod i sms:en.
Vill bara visa hur jag menar.
Tror som sagt att han snubblar i mållinjen (på sin egen "smarthet").