2018-10-04, 14:11
Medlem
T34Panzers avatar
Det tycker jag faktiskt var ett alldeles utmärkt förslag. Så skulle vi kunna sluta spekulera. Så gör din vän SD denna tjänst, EGT, om du nu verkligen värnar om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det absolut enklaste är ju att Du frågar SD... eller? Sen kan Du berätta för oss så det inte blir några spekulationer.
Citera
2018-10-04, 14:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska inte fråga vad det står eller ens berör, vill inte bli anklagad för fiske eller att du blir åtalad för övergrepp i rättssak.

Men... uppgiften har ju som du förstår lite sprängkraft i sig.
Du skriver sent i somras dessutom, så dom 5st mobiler MV pratade om verkar inte innefatta dess, men kan givetvis göra det med.

Nu resonerar jag med tråden:
Dom uppgifter som SD då skulle skickat till HD:s arbetskamrater, det verkar inte vara frågan om en eller två (detta skulle kanske kunna förklaras att han ser dom som hennes vänner).
SMS:et ska då ha ett innehåll som gör att arbetskollegorna vänder sig till polisen. Inte bara en utan flera tolkar jag det som. Då är det en samlad bild att det är nått i meddelandet som har med mordet att göra.

Jag har inte många av min partners arbetskamraters mobilnummer. På en arbetsplats som HD jobbar på har dom inga arbetstelefoner heller.

Hur har han i så fall fått tag på dessa?
Om han ska kontakta några för att påverka, borde det vara inom geocaching och eventuellt kyrka/grannar?

Inte ens den mest korkade brottslingen skulle väl sticka ut hakan och skriva nått som får mottagaren att gå till polisen?! För meddelandet, om det stämmer, är ju inte en hälsning eller liknande. Dom sägs tagit telefonerna i beslag under en vecka. Då är det lite tyngre saker.

Är det bara jag som inte riktigt köper detta, det är helt ologiskt.

Jag tror inte heller att de fem telefoner som MV pratat om inkluderar dessa från avdelningen.
Dessutom tror jag att de kollegor HD har måste vara betydligt fler än några få.

Antingen kan han ha frågat HD och förklarat för henne att han kan skriva till dom och förklara "hur allt ligger till" för hennes skull. Hon kanske har beklagat sig till honom om att hennes arbetskamrater verkar titta snett på henne och då har han passat på att fråga vilka.
Annars är det kanske inte så svårt att ta reda på deras nummer om hon jobbat länge på kliniken och SD känner till deras namn?

Jag har lite svårt att tro att polisen behåller mobilerna bara för att SD bjudit dom på en födelsedagsfest. Som du säger låter det mer som att han på något sätt skrivit något som har med mordet att göra.

Kanske har polisen behållit mobilerna en längre tid för att de har haft mycket att göra. Men det kan också förstås vara för att kolla att ingen har raderat något/glömt något. Kanske har man tänkt att HD som jobbar på avdelningen kan ha påverkat vittnena på något sätt och att de skickat sms till andra om HD/SD som de inte berättat om?

Självklart känns det obehagligt och sticker i ögonen om man som arbetskamrat till HD får ett sms från den misstänkte mördaren. Detta nästan oavsett vad det innehåller.

Ett sådant sms skulle få mig att fundera på hur denna person fått mitt nummer och vad han vill mig (på riktigt). Precis som du själv tänker.

Jag misstänker att det är sant det som Tinna berättar. Tycker inte att det verkar orimligt.
Tror SD är smart och det han har skrivit inte "ser ut" som ett hot eller på annat sätt verkar helt uppåt väggarna.

Han går säkert den vägen som känns naturligt; att HD tycker att det har varit jobbigt denna tid och eftersom....

Han kommer att snubbla på mållinjen.
Citera
2018-10-04, 14:18
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Får även jag den känslan gällande HD, antingen är hon riktigt naiv, korkad eller riktigt insyltad. Tror inte ett dugg på att hon skulle vara högpresterande som en skribent gjort gällande.
”Två som bär en hemlighet tillsammans” kan bli riktigt tajta

Jag tror inte HD har något med mordet att göra.
Kanske naiv är rätt ord.
Citera
2018-10-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Det tänkte faktiskt jag också när jag läste det.
De vänder inte upp och ner på huset på det sättet.
Då lär de inte finnas mycket som kan användas för teknisk bevisning kvar, när de är klara.
Jag tror inte det stämmer. Sedan kan övrigt om HD vara sant.
Men att polisen skulle vända upp och ner på huset tror jag inte stämmer.

Till er som inte vet. Jo, vid en husis vänder man på allt - jag menar precis allt. Man tömmer till och med ut mjölpåsar, socker mm. Tror ni att dom sedan städar efter sig?

Man drar till och med ner gardinstängerna, madrassöverdrag, allt gås igenom. Det, mina vänner, är en HUSRANNSAKAN.
Citera
2018-10-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ska inte fråga vad det står eller ens berör, vill inte bli anklagad för fiske eller att du blir åtalad för övergrepp i rättssak.

Vad gäller vittnesmål och begreppet "övergrepp i rättssak" så är det främst vittnet som riskerar att bli utsatt för detta brott om vittnet berättar för någon som är misstänkt för inblandning i brottet om sitt vittnesmål.

Det är också delvis av denna orsak som polisen informerar vittnet om risken att bli utsatt för "övergrepp i rättssak" och ber vittnet att inte heller berätta om sitt vittnesmål för andra personer.
Citera
2018-10-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte heller att de fem telefoner som MV pratat om inkluderar dessa från avdelningen.
Dessutom tror jag att de kollegor HD har måste vara betydligt fler än några få.

Antingen kan han ha frågat HD och förklarat för henne att han kan skriva till dom och förklara "hur allt ligger till" för hennes skull. Hon kanske har beklagat sig till honom om att hennes arbetskamrater verkar titta snett på henne och då har han passat på att fråga vilka.
Annars är det kanske inte så svårt att ta reda på deras nummer om hon jobbat länge på kliniken och SD känner till deras namn?

Jag har lite svårt att tro att polisen behåller mobilerna bara för att SD bjudit dom på en födelsedagsfest. Som du säger låter det mer som att han på något sätt skrivit något som har med mordet att göra.

Kanske har polisen behållit mobilerna en längre tid för att de har haft mycket att göra. Men det kan också förstås vara för att kolla att ingen har raderat något/glömt något. Kanske har man tänkt att HD som jobbar på avdelningen kan ha påverkat vittnena på något sätt och att de skickat sms till andra om HD/SD som de inte berättat om?

Självklart känns det obehagligt och sticker i ögonen om man som arbetskamrat till HD får ett sms från den misstänkte mördaren. Detta nästan oavsett vad det innehåller.

Ett sådant sms skulle få mig att fundera på hur denna person fått mitt nummer och vad han vill mig (på riktigt). Precis som du själv tänker.

Jag misstänker att det är sant det som Tinna berättar. Tycker inte att det verkar orimligt.
Tror SD är smart och det han har skrivit inte "ser ut" som ett hot eller på annat sätt verkar helt uppåt väggarna.

Han går säkert den vägen som känns naturligt; att HD tycker att det har varit jobbigt denna tid och eftersom....

Han kommer att snubbla på mållinjen.
Oavsett vad SD skrivit (om han nu gjort det) så tycker jag inte man kan kalla honom för smart!
Om en MGM skrivit till mig, även om det skulle vara en inbjudan till fest, så hade jag tyckt att det var riktigt obehagligt (och osmart).
Citera
2018-10-04, 14:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Till er som inte vet. Jo, vid en husis vänder man på allt - jag menar precis allt. Man tömmer till och med ut mjölpåsar, socker mm. Tror ni att dom sedan städar efter sig?

Man drar till och med ner gardinstängerna, madrassöverdrag, allt gås igenom. Det, mina vänner, är en HUSRANNSAKAN.

Ja men gjorde de husrannsakan hos HD?
Det var väl endast hos SD?
Citera
2018-10-04, 14:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Oavsett vad SD skrivit (om han nu gjort det) så tycker jag inte man kan kalla honom för smart!
Om en MGM skrivit till mig, även om det skulle vara en inbjudan till fest, så hade jag tyckt att det var riktigt obehagligt (och osmart).

Håller med. Han tror nog att det var smart. Han kanske är van vid att få folk att tro honom. Han har tydligen ett utmärkande, manipulerande sätt.
Men just detta att kontakta olika personer kommer nog mest ligga honom i fatet.
Citera
2018-10-04, 14:55
Medlem
Det kanske var i sitt gamla hem som hon blev väckt och även var den som fick städa
Citera
2018-10-04, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Så sant!

Nu vet jag ju inte om SD är psykopat förstås.
Men om man skulle prata om en smart psykopat, så har han ett högt IQ. Det en psykopat saknar, som de flesta människor har (olika grad av) är bl a empati, förmåga att göra saker som man gör om man har empati. Det som styr en riktig psykopat är det som gagnar honom själv. Nu finns det ju grader av allt, också psykopati.

Om du nu har drag av empatistörning, men vill smälta in och verka som alla andra, då måste du lära dig detta hur vanliga människor gör i vissa situationer. T ex kanske det är ganska lätt att förstå att man ska trösta någon om den skadat sig. Det är tydligt och enkelt att lära sig att det är så man gör.

Men om det är mer subtila saker som styr vad som räknas som ok och inte ok, kanske det inte blir lika lätt. Det är då dessa personer kan göra saker som gagnar dom själva, utan att riktigt förstå att för andra verkar det underligt, konstigt eller helt enkelt egoistiskt.

Jag tänker att de flesta människor aldrig i livet skulle i SDs sits skicka ett sms tll HDs arbetskamrater.
Varken som oskyldig eller skyldig. Varför?
Man har en känsla som gör att man känner att det blir pinsamt, att man bör hålla sig lågt i detta läge. Folk tycker att det känns konstigt att få ett sms från en som är skäligen misstänkt för mord. Det är alltid inte bara logiken som styr.

Men en person som har drag av psykopati har också ofta mycket höga tankar om sig själv. Tror att han ska kunna fixa allt. Smartare än andra. Kan ljuga och manipiulera (utan att känna skuld). Här skulle en person som har drag av psykopati tro att han kan manipulera andra att förstå att han är oskyldig och att han klarar att säga det på ett sådant sätt att de inte bara tror honom, utan också att de känner att de inte vågar säga något annat. De har en grandios bild av sig själva. Då kan dumheten bedra visheten.

Om detta med sms skulle innehålla något om mordet, då tror jag att denna dumhet har bedragit visheten. Tror även om sms:en innehållit något mer "oskyldigt, är sannolikheten stor att han på något vis velat visa att han vet vilka de är...skrämma dom utan hot.

Allt är bara lösa spekulationer. Jag vet ju inte vad som stod i sms:en.
Vill bara visa hur jag menar.

Tror som sagt att han snubblar i mållinjen (på sin egen "smarthet").
Citera
2018-10-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tror inte HD har något med mordet att göra.
Kanske naiv är rätt ord.

Naiv?
Som umgås mer nu än någonsin med SD, när de äntligen flyttat isär, skilsmässan håller på att bli klar. När LW mördas och SD blir skäligen misstänkt.
Att DÅ umgås supertight med sitt otrogne, mordmisstänkte ex, det är INTE naivt. Det kan bara vara en sak, hon är delaktig. På ett eller annat sätt, jag törs slå vad.
Citera
2018-10-04, 15:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Naiv?
Som umgås mer nu än någonsin med SD, när de äntligen flyttat isär, skilsmässan håller på att bli klar. När LW mördas och SD blir skäligen misstänkt.
Att DÅ umgås supertight med sitt otrogne, mordmisstänkte ex, det är INTE naivt. Det kan bara vara en sak, hon är delaktig. På ett eller annat sätt, jag törs slå vad.

Själv har jag otroligt svårt att se att de två med så helt olika situationer (motiv) skulle kunna enas om något sådant. Dessutom borde det vara mer planerat. Tänker jag.

Också säger Tinna:

"HD har för några år sedan berättat att hon och
SD växt allt mer i från varandra dem hade inget gemensamt. Hon skulle flytta hennes föräldrar hjälpte henne till slut då SD vägrade sälja huset så HD skulle få sin del efter försäljningen.
HD har berättat att SD träffat en annan kvinna och det tyckte hon va bra för då blev hon av med honom mer och mer.
"

https://www.flashback.org/p65433371#p65433371

Jag tänker att HD har ju i åratal tyckt att de inte har något gemensamt, han har älskarinna och det har varit bra så att hon blir av med honom.

Jag tror att SD pressar henne nu, att hon måste stötta honom i denna svåra situation och så upp för att han är oskyldig.

Hoppas att du har fel.
För allas skull, inte minst för deras barns skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in