Citat:
Ursprungligen postat av
JaredLeto
Jag har aldrig ljugit,
Jaså - ja det var ju i alla fall lätt att tolka det som en lögn när du skrev att [vi skeptiker] påstår att "de ringde från flygplanstelefonen" fast jag redan har förklarat för dig att det visst var möjligt att ringa från mobiltelefoner och att alla samtal inte alls gjordes från flygplanstelefonerna...
Citat:
men det är helt omöjligt att diskutera något med dig.
Det beror antagligen på att du inte ens försöker diskutera - du bemöter ju inte ens förklaringarna jag har gett utan fortsätter bara påstå trams som
Citat:
Det går inte alls ringa från en mobil på de höjderna som flygplanen flyger på. De har redan gjort olika tester. Och då får du tänka på att det var 2001 också, mobilerna var sämre än vad de är idag.
trots att jag bemött just detta med förklaringar på varför det test du hänvisar till misslyckades.
Testet du hänvisade till utgjordes av att Dewdney flög i en Cessna i cirklar över den kanadensiska staden Londons citykärna. Inne i städer placeras dock basstationerna tätt eftersom varje station endast kan serva ett visst antal användare - så vid hög befolkningstäthet krävs många stationer. Dock innebär det att man kan använda svagare sändare eftersom man inte behöver nå långt med signalerna innan nästa station tar vid.. I städer når sändare inte sällan mindre än 100 meter, men på landsbygden är stationerna glesare och starkare med sändarstyrkor uppemot 15 km, vilket mer än väl räcker för att nå ett flygplan på 30,000 feet (10,000 meter).
Att Dewdney hade svårt att få kontakt över stadskärnan är därför inte ett dugg underligt (han skriver för övrigt aldrig att det är omöjligt heller för den delen, bara att det var mycket svårt...)
Såhär förklarar Ericsson det på sin hemsida:
Each base station can only serve a limited number of mobile phones at a time. As the number of mobile phone users in a community grows, more base stations are needed. For that reason, more antennas are needed in such crowded locations as shopping malls where there are many mobile phone users. However, the shorter the distance between base station antennas, the lower the output power of each antenna.
https://www.ericsson.com/en/about-us/sustainability-and-corporate-responsibility/responsible-business/radio-waves-and-health/base-stations-and-networks
Citat:
Du kan inte inte ens få sändning i en tågtunnel - så varför skulle du få det 30,000ft upp i luften?
Eftersom det är lättare för en radiosignal att färdas genom öppen luft än genom en bergvägg...
Citat:
Dessutom har det kommit fram att de flesta samtal gjordes från mobiltelefoner och inte alls flygplanstelefonerna. Det finns anhöriga till de som satt på planen och de har berättat att samtalen kom från deras mobiltelefoner. Påstår du att de ljuger då?
Nej det har jag aldrig påstått, jag har istället förklarat varför det var möjligt att ringa från mobiler.. Det skulle du känna till om du hade läst svaren jag skrivit till dig tidigare.
30,000 feet är cirka 10,000 meter vilket inte utgör något problem för telemaster på landsbygden så länge väderförhållanden är goda och inget (som en bergvägg) står i vägen..