Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Din lokalisering av Bornholm lämnar mig utan invändningar.
Vad gäller if tror jag att de valt strategin ”dölja genom att anfalla”, men givetvis kan de ha till viss del rätt. Det överraskar att ”polisen” är totalt kallsinnig, eller skulle vara (men vilka ”poliser” syftar de egentligen på?)
Men det är enligt min mening fortfarande en mycket dum idé att skicka brev till möllan om stundande begäran om nyöppnad FU rörande mord mitt i sommaren utan att först sondera terräng med polis/åklagare, som ska godkänna en sådan begäran och i så fall utföra en sådan. Det doftar f.ö. provokation, vilket hade vart helt i sin ordning om möllan nöjt sig med att slå sönder servisen hemma.
Om man nu är så övertygade om att hon dräpt sin make efter ett stolligt och desperat försök till förfalskning som möllan bara med ansträngning kan ha trott på själv, vad får dem då att tro att hon ska begränsa sig till porslinet hemma? Uppenbarligen har det funnits en betydande vilja att komma över stora belopp. Vart skulle hon då inte kunna vända sig istället? Jag tycker det låter oansvarigt.
Det finns för fullständighetens och ärlighetens skull förstås en ”absolut” gräns till för möllan vid tidpunkten, som kan varit utlösande, nämligen föräldrarnas försäljning av Granliden. (Som JM velat köpa med pengarna för Aki.)
Men vem vet hur hon hade resonerat om svaret från if dröjt. Hon hade kanske tänkt att det vore bättre att vänta med att dra absolut sista kortet i leken, om inte risken för en häktning var överhängande. Tröskeln hade kanske varit för hög.
Sen om if tycker polisen gjorde fel året innan när de misskötte brottsplatsundersökningen rörande Aki, så måste det ju ha kunnat falla dem in att det kan ha haft att göra med semestertiderna och kräftans uppenbart stora betydelse kring hjälmaren. Likförbannat siktar de för att träffa nästan exakt samma datum. De kanske ville göra livet surt för polisen? Eller hur tänkte de?
Jag säger inte att de inte kan ha handlat i god tro, men lite lustigt är det nog ändå.