2018-10-04, 10:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror hon kan slå det.

Det flaggades just på text-tv nu om någon delsbo-bördig 90-åring som också avslagits tidsbestämning, Sveriges äldste livstidsfånge. Han blev inlåst 1999 vad jag förstod, jag måsge ha missat honom. Folkdansen blir väl ändå aldrig vad den en gång var. Konkret och betydande risk för återfall i brottslighet, tror jag det hette. Han är väl sur på ngn alldeles särskild, får man förmoda.

Detsamma (fast kanske inte specifikt en enda person då) lär ju i högsta grad gälla för våran möllan,

So long as men can breathe, or eyes can see,
So long lives this, and this gives life to thee.

Vi får hoppas på det om inte annat för de som är närstående Möller, hon är ju den typen av predator som är farligast för de som står henne nära.

Den sköning du nämner i inlägget Helmer Ljus är ju ett sällsynt illvilligt exemplar, farlig för allt och alla som råkar misshaga honom, det ska fan mycket till om åklagaren vill ha en nittioåring inlåst på Saltvik i stället för inlagd på en geriatrisk klinik.

Johanna Möller bör absolut tangera Axmyrs rekord, annars blir det lite synd om Johannas närstående.
Citera
2018-10-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Johannas, enligt henne skjöt farmor ihjäl farfar:
" Min farmor skjöt min farfar pga att han hade strupcancer. Min farmor har alltid sagt till mig "Ingen Johanna får dö utav sjukdom". Som en häxa. Kanske hade jag skjutit min pappa, det kanske var därför jag ville ha en pistol?!"

Har diskuterats i tråden, du kan söka på farmor.

Hur söker jag ens i tråden?? Hittar enbart sökning på specifikt datum, ej ord.
Citera
2018-10-04, 12:50
Medlem
Muhammed Rajabi vill prata mer än 10 minuter per månad med sin mamma i Iran:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/rajabis-krav-i-fangelset-prata-mer-med-mamma/
Citera
2018-10-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fubuki
Hur söker jag ens i tråden?? Hittar enbart sökning på specifikt datum, ej ord.

Skriv bara "farmor" i sökrutan längst uppe till höger och på visa inlägg". Så gjorde jag ;-)
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-04 kl. 17:20.
Citera
2018-10-04, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får hoppas på det om inte annat för de som är närstående Möller, hon är ju den typen av predator som är farligast för de som står henne nära.

Den sköning du nämner i inlägget Helmer Ljus är ju ett sällsynt illvilligt exemplar, farlig för allt och alla som råkar misshaga honom, det ska fan mycket till om åklagaren vill ha en nittioåring inlåst på Saltvik i stället för inlagd på en geriatrisk klinik.

Johanna Möller bör absolut tangera Axmyrs rekord, annars blir det lite synd om Johannas närstående.

Axmyr hade väl lite otur, ett av hans offer hade Allan Larsson
som gudfar om jag minns rätt.
Skulle inte förvåna mig om det kostade några år extra.

Förövrigt håller jag med om att en tangering av rekordet
sannolikt räddar ett antal knäskålar.

.
Citera
2018-10-04, 20:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Axmyr hade väl lite otur, ett av hans offer hade Allan Larsson
som gudfar om jag minns rätt.
Skulle inte förvåna mig om det kostade några år extra.

Förövrigt håller jag med om att en tangering av rekordet
sannolikt räddar ett antal knäskålar.

.

Det var Allan Larssons styvson/bonusson som åkte med i Axmyr,s vansinnesdåd, det gav honom rekordet som endast kommer att slås av Malexandermördadrna eller Anna Lindhs mördare så visst, Axmyr hade lite otur med vilken han slog ihjäl.

För resten av familjen Möllers hälsa och själsliga frid så vore det bäst om Johanna Möller åtminstone tangerade Axmyr,s tid på sin volta, kommer hon ut för tidigt så lär nog några nära och kära få se på fan.
Senast redigerad av Reimer 2018-10-04 kl. 20:28.
Citera
2018-10-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det var Allan Larssons styvson som åkte med i Axmyr,s vansinnesdåd, det gav honom rekordet som endast kommer att slås av Malexandermördadrna eller Anna Lindhs mördare så visst, Axmyr hade lite otur med vilken han slog ihjäl.

För resten av familjen Möllers hälsa och själsliga frid så vore det bäst om Johanna Möller åtminstone tangerade Axmyr,s tid på sin volta, kommer hon ut för tidigt så lär nog några nära och kära få se på fan.

Styvson skulle det vara ja.
Tackar.
Citera
2018-10-05, 17:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Nu får du nog slå upp en kartbok. Bornholm ligger inte söder om Ystad.

Nu har du nog kartboken upp-och-ner...

Smygehuk ligger ca 10 km längre söderut än Ystad (men inte på samma longitud).
Bornholm ligger ca 30 km längre söderut än Ystad (men inte på samma longitud).

Borgholm på Öland däremot, om det är vad du tänker på, ligger norr om Ystad.

Om If's insatser
Kanske detta varit uppe tidigare, även om inte jag sett det.

Jag stötte på den här texten om If's instatser:

https://asterixia.se/2018/10/nar-goran-moller-mordas-i-sin-sommarstuga-i-arboga-besannades-ifs-utredare-marten-sallstrom-och-guni lla-andrens-varsta-farhagor/

När Göran Möller mördas i sin sommarstuga i Arboga besannades Ifs utredare Mårten Sällström och Gunilla Andréns värsta farhågor
"Larmtjänstbloggen gästas av de två utredarna Gunilla Andrén och Mårten Sällström från försäkringsbolaget If som tidigt anade att allt inte stod rätt till med Johanna som misstänktes senare för att ha dödat sin ex-man Aki Paasila och fängslades för fadersmord och för mordförsöket på sin mamma med hjälp av sin pojkvän. Det finns även ett långt och intressant blogginlägg som If har skrivit och den hittar du här .

Gunilla Andrén och Mårten Sällström fick kämpa i motvind och fick till slut rätt men för sent. Göran Möller mördades brutalt och mamman blev allvarligt skadad av knivhuggen från Johanna Möllers pojkvän Mohammad Rajabi ."

I texten refererades också till den här bloggen:

Så kom If-utredarna Arbogakvinnan på spåren
"När Göran Möller mördas i sin sommarstuga i Arboga besannades Ifs utredare Mårten Sällström och Gunilla Andréns värsta farhågor. De hade länge förgäves försökt få polisen att starta en förundersökning mot dottern Johanna Möller. ”Vi var rädda för vad hon skulle göra”.

Under de senaste veckorna har SVT och TV3 sänt varsin dokumentärserie om det omtalade stugmordet i Arboga. Medverkar i båda gör If-utredarna Mårten Sällström och Gunilla Andrén. Här får de ge sin egen, mer detaljerade version av det ovanliga försäkringsärende som senare skulle göra dem till nyckelpersoner i en av Sveriges mest uppmärksammade mordutredningar."

Läs mer:
https://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/blog_posts/saa-kom-if-utredarna-arbogakvinnan-paa-spaaren-76593

–
Citera
2018-10-05, 18:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Om If's insatser

https://asterixia.se/2018/10/nar-goran-moller-mordas-i-sin-sommarstuga-i-arboga-besannades-ifs-utredare-marten-sallstrom-och-guni lla-andrens-varsta-farhagor/

När Göran Möller mördas i sin sommarstuga i Arboga besannades Ifs utredare Mårten Sällström och Gunilla Andréns värsta farhågor
"Larmtjänstbloggen gästas av de två utredarna Gunilla Andrén och Mårten Sällström från försäkringsbolaget If som tidigt anade att allt inte stod rätt till med Johanna som misstänktes senare för att ha dödat sin ex-man Aki Paasila och fängslades för fadersmord och för mordförsöket på sin mamma med hjälp av sin pojkvän. Det finns även ett långt och intressant blogginlägg som If har skrivit och den hittar du här .

Gunilla Andrén och Mårten Sällström fick kämpa i motvind och fick till slut rätt men för sent. Göran Möller mördades brutalt och mamman blev allvarligt skadad av knivhuggen från Johanna Möllers pojkvän Mohammad Rajabi ."

"När Göran Möller mördas i sin sommarstuga i Arboga besannades Ifs utredare Mårten Sällström och Gunilla Andréns värsta farhågor. De hade länge förgäves försökt få polisen att starta en förundersökning mot dottern Johanna Möller. ”Vi var rädda för vad hon skulle göra”.

Under de senaste veckorna har SVT och TV3 sänt varsin dokumentärserie om det omtalade stugmordet i Arboga. Medverkar i båda gör If-utredarna Mårten Sällström och Gunilla Andrén. Här får de ge sin egen, mer detaljerade version av det ovanliga försäkringsärende som senare skulle göra dem till nyckelpersoner i en av Sveriges mest uppmärksammade mordutredningar."

Läs mer:
https://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/blog_posts/saa-kom-if-utredarna-arbogakvinnan-paa-spaaren-76593

–

Din lokalisering av Bornholm lämnar mig utan invändningar.

Vad gäller if tror jag att de valt strategin ”dölja genom att anfalla”, men givetvis kan de ha till viss del rätt. Det överraskar att ”polisen” är totalt kallsinnig, eller skulle vara (men vilka ”poliser” syftar de egentligen på?)

Men det är enligt min mening fortfarande en mycket dum idé att skicka brev till möllan om stundande begäran om nyöppnad FU rörande mord mitt i sommaren utan att först sondera terräng med polis/åklagare, som ska godkänna en sådan begäran och i så fall utföra en sådan. Det doftar f.ö. provokation, vilket hade vart helt i sin ordning om möllan nöjt sig med att slå sönder servisen hemma.

Om man nu är så övertygade om att hon dräpt sin make efter ett stolligt och desperat försök till förfalskning som möllan bara med ansträngning kan ha trott på själv, vad får dem då att tro att hon ska begränsa sig till porslinet hemma? Uppenbarligen har det funnits en betydande vilja att komma över stora belopp. Vart skulle hon då inte kunna vända sig istället? Jag tycker det låter oansvarigt.
Citera
2018-10-05, 19:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Din lokalisering av Bornholm lämnar mig utan invändningar.

Vad gäller if tror jag att de valt strategin ”dölja genom att anfalla”, men givetvis kan de ha till viss del rätt. Det överraskar att ”polisen” är totalt kallsinnig, eller skulle vara (men vilka ”poliser” syftar de egentligen på?)

Men det är enligt min mening fortfarande en mycket dum idé att skicka brev till möllan om stundande begäran om nyöppnad FU rörande mord mitt i sommaren utan att först sondera terräng med polis/åklagare, som ska godkänna en sådan begäran och i så fall utföra en sådan. Det doftar f.ö. provokation, vilket hade vart helt i sin ordning om möllan nöjt sig med att slå sönder servisen hemma.

Om man nu är så övertygade om att hon dräpt sin make efter ett stolligt och desperat försök till förfalskning som möllan bara med ansträngning kan ha trott på själv, vad får dem då att tro att hon ska begränsa sig till porslinet hemma? Uppenbarligen har det funnits en betydande vilja att komma över stora belopp. Vart skulle hon då inte kunna vända sig istället? Jag tycker det låter oansvarigt.

Det finns för fullständighetens och ärlighetens skull förstås en ”absolut” gräns till för möllan vid tidpunkten, som kan varit utlösande, nämligen föräldrarnas försäljning av Granliden. (Som JM velat köpa med pengarna för Aki.)

Men vem vet hur hon hade resonerat om svaret från if dröjt. Hon hade kanske tänkt att det vore bättre att vänta med att dra absolut sista kortet i leken, om inte risken för en häktning var överhängande. Tröskeln hade kanske varit för hög.

Sen om if tycker polisen gjorde fel året innan när de misskötte brottsplatsundersökningen rörande Aki, så måste det ju ha kunnat falla dem in att det kan ha haft att göra med semestertiderna och kräftans uppenbart stora betydelse kring hjälmaren. Likförbannat siktar de för att träffa nästan exakt samma datum. De kanske ville göra livet surt för polisen? Eller hur tänkte de?

Jag säger inte att de inte kan ha handlat i god tro, men lite lustigt är det nog ändå.
Citera
2018-10-05, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Om If's insatser

Läs mer:

–

Man blir mållös över detaljerna. Görans liv hade kunnat sparas, Anki sluppit genomgå detta fysiska och psykiska trauma och alla andra i Möllers och Paasilas släkt hade kunnat slippa att behöva grubbla livet ut över det här om inte polisen varit så himla slöa.

Det är en polis/utredningsskandal.

Det enda som är bra i detta elände (förutom IF-utredarnas vilja att lösa nåt de visste var helt fel) är åklagare Jessica Wennas styva arbete som tyvärr inte räckte hela vägen till dom gällande Akis död. Man visste att Aki mördades men kunde inte leda det i bevis pga brist på dödsorsak.

Horribelt!
Senast redigerad av zilvereko 2018-10-05 kl. 23:50.
Citera
2018-10-06, 19:31
Medlem
Split-eds avatar
Vet inte vart jag hörde eller läste det, men det ska finnas ett rättpsykiatriskt utlåtande om Johanna, som, enligt vad jag hörde eller läste, ska vara hemligstämplat. Är det sant eller är det något som finns att tillgå? Hade varit brutalt intressant att läsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in