Citat:
Ursprungligen postat av
SektenAndersson
Det finns än så mer många församlingar som är kärleksfulla, där Kristus råder, där råder frid. Felet är att vissa personer inte har den rätta insikten om vad nåden från Gud beträffar genom Jesus Kristus, utan istället tror på lag och handling - så har det tyvärr alltid varit, men så fort Jesus kommer in i bilden läker han alla sår - många utomstående är dock rädda, eftersom de inte vill bekänna sig som syndare och ta emot nåden.
Ja jag vet att det finns många församlingar där inga "mentalsjukdomar yttrar sig" utan där det råder god stämning god atmosfär och där samvaron är fin och hur normal som helst.
Sedan finns det samfund där det är långt ifrån frisk atmosfär.. men som du säger så kan det vara så att församlingar med kärleksfull attityd, kanske är fler .. jag tror nog också det faktiskt - när jag tänker på samtliga kristna samfund i världen, hur många de är.. eller enbart alal dem jag själv besökt.. övervägande fina balanserade människor (hur svårartade tvivel de sedan känner rent privat , är inte alltid en annans sak att bry sig om, det är känt att tros-kvalet kan vara svårartat, och att sinnesförvirring är övergående.. det liksom är en del av troskapet, och ses inomreligiöst inte som sinnesförvirrat, men förstå också att det kan ses som sjukt eller iaf inte normalt.. för den som inte hamnat så djupt eller långt in i sökandet.
jag har iofs stått nära nunnor, som kan uppvisa enormt närkliga beteenden där jag utan minsta tvivel klassar det som klockrent mentalt sjuka, men de hanterar det och det yppar sig långtifrån alltid öppet, jag tror att det är för att när mentala förvillelsen och svårigheten att komparera med den verkliga världen förtrycks och illusionerna tar överstyr.. att de blir tillsagda att hålla-band-på-sig.. men jag tror ändå, att de inne på sin kammare får riktogt psykotiska bedjande-episoder.
och därför, dem som försjunker alltför djupt i gudssökandet.. också genomgår mentalt sjuka tillstånd, men nyktrar till s.a.s
då talar jag om de seriöst övertygade som har gud i hjärnan 24/7 där INGEN sund förklaring från vem det än månde vara, om vad de läser och hur de införlivar gamla texter i sitt sinne, kan få dem på andra tankar. att det kräver nog allt att vara lite sinnesrubbad för att alls beträda detdjupare religiosa levernet - jag anser t.ex de flesta jehovas vittnen vara allvarligt störda. men inte obotligt störda. dock störda.
vissa mer lätt imbecilla.. många så naiva att man måste vara 1/ dum 2/ störd , för att ens fortsätta.. eller så har de hamnat i religionsmaktens klor! det ska sägas, att de behöver inte vara mentalt rubbade, de kan mkt väl leva under hot, i djup rädsla.. för framförallt den äldste och de i sin tur har bevisligen varit kraftigt mentalsjuka i sin attityd mot helt vanliga människor, sedan finns det dem som söker vård och där i de momenten avslöjar de hur vilsefarna de är, att vara vilsefaren är i och för sig, inte detsamma som att vara mentalsjuk, dock finns gråzoner.