• 1
  • 2
2018-10-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Instänmer. Kör själv Norwegiankort som är helt gratis och dessutom får jag flygpoäng under tiden jag använder det.

Folk som betalar avgifter till storbankerna är idioter.

Ingenting är gratis min vän.

Kreditkorts dragningar är extra dyrt för butikerna.
Vi betalar kreditkortsdragningarna med höjda priser alternativt nedlagda småbutiker=fler arbetslösa=högre skatt.

Så alla som använder plastkortet till att betala med och skänker pengar till storbankerna och visa,mastercard (som ägs av utlandet) är precis som du säger idioter.

Kontantbetalning är det enda som de inte kan ta direkta avgifter på.
Citera
2018-10-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Ingenting är gratis min vän.

Vi betalar kreditkortsdragningarna med höjda priser alternativt nedlagda småbutiker=fler arbetslösa=högre skatt.

Så alla som använder plastkortet till att betala med och skänker pengar till storbankerna och visa,mastercard (som ägs av utlandet) är precis som du säger idioter.

Kontantbetalning är det enda som de inte kan ta direkta avgifter på.
Det kostar butiken mer att hantera kontanter jämfört med betalkort. Men du oçh övriga butiksägare är extremt dåliga på att räkna. Kortavgifterna och hyra av terminaler är lätta att se. Men kostnaderna för kontanthantering gömmer sig.

Avgift till bank/Loomis. Tid i anspråk att köpa och sälja penga. Dåligt kassaflöde då inte alla pengar arbetar utan lite ligger i kassaskåpet. Dyra säkerhetslösningar. Rånrisk och kostnader i samband med detta.

Lägger du ihop alla kostnader för kontanthantering så ser du att kort är billigare...
Citera
2018-10-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det kostar butiken mer att hantera kontanter jämfört med betalkort. Men du oçh övriga butiksägare är extremt dåliga på att räkna. Kortavgifterna och hyra av terminaler är lätta att se. Men kostnaderna för kontanthantering gömmer sig.

Avgift till bank/Loomis. Tid i anspråk att köpa och sälja penga. Dåligt kassaflöde då inte alla pengar arbetar utan lite ligger i kassaskåpet. Dyra säkerhetslösningar. Rånrisk och kostnader i samband med detta.

Lägger du ihop alla kostnader för kontanthantering så ser du att kort är billigare...

Det är väl egentligen en annan diskussion men ditt påstående ska få ett svar.

Kontanter kostar INTE mer för mindre butiker att hantera.

De som är lite större kan kort i vissa fall vara billigare beroende på avtal men detta är pga loomis tillsammans med bankerna i princip har monopol och själva kan bestämma priset och därför höjt avgifterna extremt.
Bolagen nöjda som får tyst monopol och bra vinster och bankerna nöjda som skinnar oss på kortavgifter för varje litet köp som vi gör.
Pengar som banken bara sitter på(istället för att dom skulle gått runt i samhället från hand till ahnd och skapat jobb) och pengar som också försvinner ut ur landet till visa och mastercard.

Den som inte kan ta en rånrisk bör inte arbeta med en butik eller restaurang utan istället koncentrera sig på sånt där han slipper den risken. Tillexempel en städfirma eller byggfirma.

Slänger de in patrasket i en fängelsehåla under lång tid eller skickar ut dom ur landet så försvinner även rånrisken.

I finland kom finlands riksbank faktiskt fram till att ett kortköp är dyrare i genomsnitt än ett kontantköp.
Det har dom lyckats bra med att lura svenska folket att kontanter är så dyrt.
Citera
2018-10-04, 10:51
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Dock så finns det avgiftsfria betalkort utan kredit och bonus som förmodligen inte är lika dyrt för butikerna.
Kör själv med Ferratum bank och revolut, funderar också på att skaffa P.F.C. när det kommer som är ett svenskt alternativ.
Citera
2018-10-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
funderar också på att skaffa P.F.C. när det kommer som är ett svenskt alternativ.
P.F.C. ??? Berätta mer!
Edit Googl eär min vän... https://www.getpfc.com
Senast redigerad av p125 2018-10-04 kl. 17:17.
Citera
2018-10-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
P.F.C. ??? Berätta mer!
Det där låter mycket intressant.
Handelsbanken har gratis internetbank, bank-id och Swish. Tyvärr tar de betalt för bankkort.

Om man skaffar ett gratis betalkort från PFC, säger upp kortet från Handelsbanken men behåller deras övriga tjänster som är gratis, då har man både bank och kort utan kostnad.
Citera
2018-10-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superskurk
Det där låter mycket intressant.
Handelsbanken har gratis internetbank, bank-id och Swish. Tyvärr tar de betalt för bankkort.

Om man skaffar ett gratis betalkort från PFC, säger upp kortet från Handelsbanken men behåller deras övriga tjänster som är gratis, då har man både bank och kort utan kostnad.
Det har man med revolut och transferwise redan...
Har p.f.c valutaväxling som dessa?
Citera
2018-10-05, 19:01
Medlem
Citat:
Det har man med revolut och transferwise redan...
Har p.f.c valutaväxling som dessa?
Påstår du att Revolut och Transferwise har Bank-ID och Swish?

P.F.C har inte beta-testats ännu. De säger sig ha valutaväxling men troligtvis gäller det bara när du ska köpa något. Inte ett valutakonto alltså.
Citera
2018-11-17, 15:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
P.F.C. ??? Berätta mer!
Jag fick en uppdatering igår till appen så kunde beställa deras kort som borde komma i nästa vecka, det verkar bra att man kan sätta in pengar direkt med Swish
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in