2018-10-03, 19:28
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, det fetade stämmer inte. Du kan knappast välja dina tider eller jobba hemifrån, och de som jag känner som har blivit butikschefer får bara ett par kronor mer i timmen än en vanlig anställd. Däremot har de jäkla mkt ansvar, och måste rycka in i butiken om folk blir sjuka, ringa runt folk om det behöver fixas bemanning, osv. Så rent objektivt är butikschef oftast inte ett "bättre" jobb än en vanlig butiksanställd, då man tjänar marginellt mer men har fullt ansvar för butiken. På samma sätt som "skiftledare" på McD inte är så mkt bättre än en vanlig McD-arbetare.

Som "butikschef" eller "ställföreträdande butikschef" i en ICA-butik har du förstås "jobbat dig upp" på den aktuella arbetsplatsen, men även en sådan position är ju i hög grad ett exempel på ett outbildat/okvalificerat jobb. Att bli butikschef är ofta en naturlig utveckling om man jobbar i butik (då inte särskilt många stannar kvar i ett sådant jobb), även här är parallellen till skiftledare på McD bra. Om du har jobbat ett par år i samma butik får du ngn form av "ledarposition" såsom jouransvarig, butikschef eller ställföreträdande butikschef men även dessa är helt enkelt okvalificerade arbeten om man ser till objektiva faktorer.

Om man blir arbetslös på ett sånt jobb är det alltså att likställa med "vanlig" arbetslöshet för en okvalificerad arbetare, på så sätt att det kanske inte går så snabbt att fixa ett nytt jobb och då du är låst till att söka andra okvalificerade tjänster. Detta har alltså inte direkt med din TS att göra då butikschef inte kan räknas som ett kvalificerat jobb.

Tack för input och välskrivet svar. Nu ska låta dig vila fingrarna lite. Kommer kanske med fler idéer till debatt gällande ämnet senare. Ha en trevlig kväll
Citera
2018-10-03, 20:08
Medlem
dhwss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanPaice
Tänk att du skulle få sparken/vara tvungen att lämna ditt arbete för att det du gjort inte direkt efterfrågas av samhället längre. Du kanske har en specifierad högre utbildning eller ingen alls. Givetvis skulle du börja söka nya jobb inom liknande område eller som är på samma nivå.. Lika bra förmåner, lön, rutiner osv.

.. Men tänk om det knappt finns längre och du blir tvungen att ta ett sämre arbete endast för att kunna livnära dig. Skulle det vara ett problem i den situationen för dig?

Skulle jag vara tvungen att lämna mitt arbete skulle jag direkt försöka hitta ett nytt arbete. Finns inget lika bra skulle jag vara beredd på det mesta. Sedan om det funkar för mig eller inte är en annan femma, men jag skulle åtminstone prova för att kunna fortsätta leva ett normalt liv. Skulle jag avsky nya arbetet skulle jag parallellt försöka söka mig till något bättre, men fortfarande arbeta för att hålla igång och undvika större problem i livet.

Är inte mitt resonemang logiskt? Hur skulle du tänka? Har du varit i denna situation eller liknande? Hur gick det?

Vad får dig att tro att arbetsgivare inte inser att du kommer att sticka så fort du hittar något bättre, vilket resulterar i bortkastad tid/kanske även resurser som använts på att lära upp dig om så var nödvändigt?

Vad får dig att tro att de inte kommer att kasta bort din ansökan eftersom de hellre tar någon de kan vara rätt säkra kommer att stanna hos dem?
Citera
2018-10-05, 23:53
Medlem
IanPaices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Om något hade ställt dessa frågor till mej för 20-30 år sedan så hade jag också återkopplat med det enkla svaret att det bara är att ta det där sämre jobbet för att klara försörjningsbiten. Jag har också fnissat åt arbetslösa s.k. losers ibland och kallat folk lata.

Jag har också vid det här laget träffat hundratals arbetslösa, fas3-objekt och socialfall m.m. på flera orter i landet. Dessutom har jag själv på senare tid lyckats med det till synes omöjliga att krascha privatekonomin ett par gånger p.g.a. perioder av arbetslöshet/studier och svårigheter med ställa om till nya branscher och kvala in. En följd av erfarenheterna har blivit att jag delvis har ändrat uppfattning. Vet inte vad jag ska tro och säga om människors möjlighet till egen försörjning i samhället generellt. En del individer tycks ha väldigt lätt att skaffa sej jobb medan andra har väldigt svårt med det. Det finns inte något riktigt mönster i det, varje fall tycks vara unikt, och framgång varierar över tid i varje enskilt fall. Människor blir ibland mentalt förstörda p.g.a. misslyckade jobbsök, en del får dålig självkänsla/självförtroende när de fått många nej.

Den enda återkommande parametern generellt som försämrar människors möjlighet att klara egen försörjning är begränsad geografisk rörlighet tror jag. Många vill helt enkelt inte luffa runt i hela landet eller i hela världen för att klara sin försörjning utan vi klamrar oss ofta fast vid sargen i vårt närområde vilket i.o.f.s. är begripligt av praktiska orsaker.

Det där med vad som är ett sämre resp. ett bättre jobb kan också diskuteras om vi ska krångla till det som sagt. Det är många som söker de s.k. sämre jobben av den enkla anledningen att utbildningskraven och kraven på erfarenhet där är lägre. Det kan t.ex. vara 500 personer som svarar på jobbannonsen "skitjobbet" inom parkarbete, lager, städ eller enklare industrijobb medan det bara är t.ex. 20 personer som söker det s.k. finare jobbet med högre lön och bättre förmåner. Det gör att det ibland är otroligt svårt att få det där skitjobbet.

Sen är det naturligtvis även individuellt beroende på personlig smak vad som betraktas som sämre, bättre, lättare, svårare jobb, och nån promille av befolkningen är helt och hållet arbetsvägrande och odugliga. Men om vi bortser från detta så bör den enskilde självfallet göra sitt eget bästa för att klara sin försörjning. Och jag tycker även att samhället bör hjälpa till med att fösa ut folket i jobb, av den enkla anledningen att det är lönsamt för alla. Det sistnämnda är det väl få som håller med om i just detta forum dock, det är ju bara efterblivna kommunister som använder ordet "samhälle" och de hävdar sedan att det bara är att gå och klippa sej och skaffa sej ett jobb helt enkelt.

Jag kan förstå att folk inte vill flytta vind för våg för arbete, men säg att du varit arbetslös ett längre tag. Det brukar (eller?) påverka det sociala livet rejält. Du kanske inte har partner. Kanske inte träffar familjen så mycket.. Varför inte åka iväg och chansa på jobb vid annan ort? Jag tror folk läser in väl mycket i sin vardag. En del kan nog få det rejält bättre än om dom bara flyttar för jobb. En nystart!

Samhället borde signalera bättre vad som behövs för folket och göra klart för vilka yrkeskategorier som behövs just nu och var det finns arbete för personer utan högre utbildning. Det finns ju många som studerar "fel" och studerar, men får inget arbete. Då måste de ta något "skitjobb" ändå. Samtidigt som andra outbildade gärna skulle ha det jobbet. Vore det då inte bättre om den som studerade, studerade något annat? Fick ett arbete inom det och den arbetslösa fick chans till det andra jobbet?
Citera
2018-10-06, 00:03
Medlem
IanPaices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhws
Vad får dig att tro att arbetsgivare inte inser att du kommer att sticka så fort du hittar något bättre, vilket resulterar i bortkastad tid/kanske även resurser som använts på att lära upp dig om så var nödvändigt?

Vad får dig att tro att de inte kommer att kasta bort din ansökan eftersom de hellre tar någon de kan vara rätt säkra kommer att stanna hos dem?

Jag har träffat typer som skulle dumpa sitt "skitjobb" snarast och känner noll skyldighet att stanna kvar för arbetsgivarens skull. Jag är inte sådan personligen. Skulle jag få erbjudande om bättre jobb skulle jag erkänna det för chefen för det sämre jobbet och försöka komma på en bra deal så jag inte lämnar dom i sticket. Speciellt om dom varit schyssta mot mig!
Citera
2018-10-06, 11:55
Medlem
Perfect10s avatar
Sverige ska bli ett låglöneland och planerna för det är igång. Är inte så säker på att det är som kom på det men det iaf han som startade processen (läs gärna boken Det sovande folket som Reinfeldt skrev).

Svensken är tyvärr för indoktrinerad, självupptagen och bortskämd för att inse vad som sker. Det kommer bli ett väldigt bittert piller för många att svälja.

Att flytta till en plats där arbete finns låter kanske inte så konstigt men om tänker efter så är det ett typiskt beteende för ett låglöneland. Lägg sedan till fenomenet att utbilda sig till något som inte efterfrågas så ser framtiden mörk ut, iaf om man inte är beredd att lämna landet.

När sedan den utbildade arbetskraften lämnat landet så får pöbeln slåss om småsmulorna som blir kvar tillsammans med lika lågutbildad arbetskraft från östeuropa. Den som säljer sig för lägsta pris får jobbet.
Östeuropén tar lönepengarna till sitt hemland, konsumtionen går ner, ytterligare sämre utbud och arbetstillfällen, än mindre jobb till lågutbildad eller arbetslös urbefolkning. Svensk standard sjunker som en sten. Schack matt.
Citera
2018-10-06, 13:10
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Håller med. Det finns en stor risk i att ta vilket jobb som helst i syfte att få en försörjning, då detta mer eller mindre kan "nollställa" en högskoleutbildning. Har man pluggat till ingenjör i 5 år och sedan tar ett jobb på ICA "för att man inte kunde få något annat" är motivationen hos andra arbetsgivare att anställa personen hos dem väldigt liten.

//

Struntprat, det ser mycket bättre ut i de flesta arbetsgivares ögon att man tagit ett skitjobb än att gå och drälla på bidrag.
Citera
2018-10-06, 13:51
Bannlyst
Vissa jobb innebär ju att du måste byta landsände. Det kan mycket väl anses vara detsamma som att sänka sin standard men å andra sidan byta upp den med tanke på vilket det nya arbetet är.
Citera
2018-10-06, 14:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Struntprat, det ser mycket bättre ut i de flesta arbetsgivares ögon att man tagit ett skitjobb än att gå och drälla på bidrag.

Nej, inte ett okvalificerat jobb till den graden. Snarare om man har haft ett studentjobb (som är okvalificerat men samtidigt relaterat till studieområdet) och tar det tillfälligt en tid efter examen. Men om man sitter i kassan på ICA efter ca 5 års plugg ser det tyvärr mycket dåligt ut.

Tänk såhär: problemet med att vara arbetslös (länge) är att en potentiell ny arbetsgivare undrar varför man inte har fått jobb. Om du tar ett skitjobb hamnar du tyvärr i samma sits. Varför ska en arbetsgivare anställa dig om du har pluggat 5 år på högskola men inte fixar att få ett bättre jobb än ICA?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in