Citat:
Ursprungligen postat av
IanPaice
Tänk att du skulle få sparken/vara tvungen att lämna ditt arbete för att det du gjort inte direkt efterfrågas av samhället längre. Du kanske har en specifierad högre utbildning eller ingen alls. Givetvis skulle du börja söka nya jobb inom liknande område eller som är på samma nivå.. Lika bra förmåner, lön, rutiner osv.
.. Men tänk om det knappt finns längre och du blir tvungen att ta ett sämre arbete endast för att kunna livnära dig. Skulle det vara ett problem i den situationen för dig?
Skulle jag vara tvungen att lämna mitt arbete skulle jag direkt försöka hitta ett nytt arbete. Finns inget lika bra skulle jag vara beredd på det mesta. Sedan om det funkar för mig eller inte är en annan femma, men jag skulle åtminstone prova för att kunna fortsätta leva ett normalt liv. Skulle jag avsky nya arbetet skulle jag parallellt försöka söka mig till något bättre, men fortfarande arbeta för att hålla igång och undvika större problem i livet.
Är inte mitt resonemang logiskt? Hur skulle du tänka? Har du varit i denna situation eller liknande? Hur gick det?
Det beror väldigt mkt på vilken utbildning man har, samt vilken erfarenhet. Inom breda yrkesroller (typ ekonom, ingenjör, osv) har man ju tillgång till en väldigt bred arbetsmarknad (då sådana "yrken" egentligen inte är så specificerade) och kan då oftast lätt hitta ett arbete där man arbetar inom samma fält som tidigare men med andra arbetsuppgifter.
Om man t.ex. har arbetat som försäkringsekonom mot privatpersoner under ett par år och att detta jobb sedan försvinner av ngn anledning, t.ex. pga. outsourcing, är man ju inte tvungen att söka exakt samma roll längre. Då kanske man kan använda sina kunskaper i försäkringsekonomi till att syssla med typ företagsförsäkringar. Annars kan ju hitta ngt närliggande, typ pensionsfrågor etc. Detsamma gäller för andra breda yrkesroller där man kan bli lite vad som helst, typ ingenjör.
Om ens arbetsuppgifter däremot är väldigt "låsta" till ens yrkesroll finns såklart risken att man blir arbetslös om efterfrågan på sådana tjänster minskar. Dock är det väl extremt ovanligt att "alla" jobb inom en viss yrkeskategori försvinner exakt samtidigt, så har man jobbat upp en viss erfarenhet har man då en chans att få de tjänster som inte utrangeras.
Om man däremot är outbildad och har jobbat t.ex. halva sitt yrkesliv inom ett yrke som sedan läggs ned (säg t.ex. att det skulle ske för snabbköpspersonal) kan man ha en erfarenhet som inte blir så mkt värd för andra jobb. Är man outbildad är man ju dock i regel inte så kräsen med jobb utan får ta det som bjuds.