2018-10-03, 18:49
Medlem
När anser ni att det går att byta ut vitvinsvinäger-rödvinsvinäger-ättika mot varandra?

T ex recept med ketchup, lägga in sill osv.

Själv tycker jag mig märka att det inte gör så stor skillnad...?
Finns det recept där man inte bör göra det?

Finns det en tråd får mod gärna hänvisa mig dit, för jag hittar då inte någon
Citera
2018-10-03, 18:59
Medlem
2560ps avatar
Röd och vit vinäger kan man väl oftast byta som man vill, men inläggningar är ju anpassade efter styrkan på ättikan så där ska man nog inte laborera hursomhelst.
Citera
2018-10-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Röd och vit vinäger kan man väl oftast byta som man vill, men inläggningar är ju anpassade efter styrkan på ättikan så där ska man nog inte laborera hursomhelst.

Utveckla gärna. Jag kan tillägga att jag ofta finner mig med mer ättika än vinäger hemma
Citera
2018-10-03, 19:12
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Utveckla gärna. Jag kan tillägga att jag ofta finner mig med mer ättika än vinäger hemma

Vill minnas att vinäger innehåller omkring 2-3% ättika, medan Ättika innehåller antingen 12 eller 24% - alltså betydligt starkare. Ta mig inte på orden när det gäller siffrorna dock, orkar inte gå ut i köket och kolla
Citera
2018-10-03, 19:52
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Vill minnas att vinäger innehåller omkring 2-3% ättika, medan Ättika innehåller antingen 12 eller 24% - alltså betydligt starkare. Ta mig inte på orden när det gäller siffrorna dock, orkar inte gå ut i köket och kolla

Vanlig vinäger (vitvinsvinäger och liknande) vill jag minnas är 6%, ättikssprit är 12% och ättikssyra är 24%. Du kan alltså göra ättikssprit genom att blanda lika delar ättikssyra och vatten.
Citera
2018-10-03, 20:01
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Vanlig vinäger (vitvinsvinäger och liknande) vill jag minnas är 6%, ättikssprit är 12% och ättikssyra är 24%. Du kan alltså göra ättikssprit genom att blanda lika delar ättikssyra och vatten.

Nja, ättiksyra är ju 100%, så att säga. Sen finns det två färdigspädda varianter, en på 12 och en på 24%, bägge kallas bara Ättika. Men håller alla vinägrar samma syra? Trodde det kunde variera.
Citera
2018-10-03, 20:14
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Nja, ättiksyra är ju 100%, så att säga. Sen finns det två färdigspädda varianter, en på 12 och en på 24%, bägge kallas bara Ättika. Men håller alla vinägrar samma syra? Trodde det kunde variera.

Alldeles riktigt! Jag tänkte på den som man köper i affären, men uttryckte mig klantigt. https://www.kavli.se/Varumaerken-pro...orp-Aettika-24

Morsan berättade att den man köper i affären bantats ner från 44% till 24% då 44% var frätande och kunde skada en om man inte såg sig för.

EDIT: Du har rätt igen: "Den högre syrahalten på 7% gäller endast för vinäger av vin. Andra vinägertyper såsom äppelcidervinäger och balsamvinäger har lägre syrahalt, enligt lag 5 respektive 6%."

Saxat från: https://www.zeta.nu/gott-att-veta/go...-god-kvalitet/
Senast redigerad av Zastroznjemje 2018-10-03 kl. 20:18.
Citera
2018-10-03, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Morsan berättade att den man köper i affären bantats ner från 44% till 24% då 44% var frätande och kunde skada en om man inte såg sig för.
[/url]

Precis lägre koncentrationerna beror just på det att folk främst har ättika i mat nuförtiden och kanske förvarar det där barn kan komma åt det. 12% är väl vanligast i matbutikerna.

Men är det nån som har åsikter om vad det gör med smaken eventuellt hur det påverkar bakteriedödande/konservering?
Citera
2018-10-04, 07:19
Medlem
Citat:
Men är det nån som har åsikter om vad det gör med smaken eventuellt hur det påverkar bakteriedödande/konservering?

Ättiksprit är användbart när man vill ha syran, men med en helt neutral smakprofil. Eller t ex när man inte vill tunna ut en dressing för mycket, då andra vinäger har en syrahalt på ca 5-8%. Klassiskt användningsområde är en 1-2-3 inläggningslag. Dvs, 1 del 12% ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten. Många missar just syra i maten, vilket är en komponent som höjer upp och balanserar andra smaker. Inte för att det är tillämpligt till precis alla rätter, men många gör gott av lite syra.

Dess bakteriedödande egenskaper har jag sämre koll på, men hur det än är så ska man vara noggrann med att ha ett desinfekterat kärl när man ska konservera. Både salt, socker och syra förlänger hållbarheten på maten.
Citera
2018-10-04, 21:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Precis lägre koncentrationerna beror just på det att folk främst har ättika i mat nuförtiden och kanske förvarar det där barn kan komma åt det. 12% är väl vanligast i matbutikerna.

Vinäger och ättika smakar inte likadant. Ättika är egentligen bara surt medans vinäger även smakar av det som den är framställd av. Gör du vinäger av ett ekfatslagrat rödvin så kommer vinägern ha en smak av ekfatslagrat rödvin, gör du vinäger på äpplecider kommer vinägern smaka äpple.
Citera
2018-10-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Ättiksprit är användbart när man vill ha syran, men med en helt neutral smakprofil. Eller t ex när man inte vill tunna ut en dressing för mycket, då andra vinäger har en syrahalt på ca 5-8%. Klassiskt användningsområde är en 1-2-3 inläggningslag. Dvs, 1 del 12% ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten. Många missar just syra i maten, vilket är en komponent som höjer upp och balanserar andra smaker. Inte för att det är tillämpligt till precis alla rätter, men många gör gott av lite syra.

Dess bakteriedödande egenskaper har jag sämre koll på, men hur det än är så ska man vara noggrann med att ha ett desinfekterat kärl när man ska konservera. Både salt, socker och syra förlänger hållbarheten på maten.
Tackar för svar. Ättika har jag alltid i majonnäs tex. Men det verkar vara populärare med recept med olika vinäger, lite namnsnobberi tror jag, där man lika gärna kan använda ättika
Jag föredrar själv citron eller ättika men det är inte alltid det passar att byta.

Så sant folk, läs hipsters och hälsofreaks, undrar varför deras inläggningar och sylt möglar...inget salt, inget socker.

Jag kommer nog återkomma i denna tråd då jag hittar konkreta recept där jag funderar vilket som kan passa bäst. Vill ju inte paja några egenskaper det ena eller andra ger
Senast redigerad av flagella 2018-10-05 kl. 23:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in