2018-10-03, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Angående ”tjafset” i bilen i början på januari 2017, så tror jag att det kan handla om att LW hade anmält SD för trakasseri, i början av november 2016. Det ligger rätt till i tiden menar jag.

Det är en betydligt allvarligare och troligare anledning till ”tjafs” än att han inte vill bli bjuden på bullar.
Är det en trådsanning det här med bullarna eller kommer det från polisen (kommer inte ihåg vad som skrivits i tråden)?
Jag tänker om det ev var SD som inte ville släppa ut LW ur bilen (man ringer inte polisen mitt i natten för "lite normalt tjafs").
Ps Och gnuggningen kom i samband med att han inte ville släppa ut henne... ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2018-10-03 kl. 14:10.
Citera
2018-10-03, 14:11
Medlem
Nu börjar jag bli övertygad om att HD har skyddat och kanske hjälpt SD. Parets döttrar får nogcsnart vänja sig vid tanken att föräldrarna kommer sitta bakom lås och bom.

Har Polisen/Åklagaren bekräftat att skrikvittnena har hörts? Om inte, borde media pressa på om svar på den uppgiften. Annars är jag benägen att tro att larmsamtalet har kommit från HD medan mordet pågick.
Citera
2018-10-03, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Nej bekant vill jag inte säga jag är som
tur är
Men en av Davidsson kan man inte undvika
utan att söka nytt arbete
Välkommen till tråden, bra med en ny som kanske har nya vinklar!
Misstänker att Ni har mycket att prata om på jobbet... ?
Citera
2018-10-03, 14:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det var en anmälan om trakasseri, och underlaget finns dokumenterat i form av sparade sms/mail (?). Den anmälan är från 2/11 2016. Således ca 2 månader innan bil- och bullhistorien.

Tack. Det lär ju inte vara SD som anmält LW för trakasseri.

Det lär ju vara SD som inte kan avsluta sin uppkoppling på henne efter att hon avslutat relationen, och som följer henne i sociala medier och lämnar kommentarer eller har synpunkter och gliringar, och kräver svar, typ. Jag antar att det inte finns myvket av substans där i form av underlag?
Citera
2018-10-03, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu börjar jag bli övertygad om att HD har skyddat och kanske hjälpt SD. Parets döttrar får nogcsnart vänja sig vid tanken att föräldrarna kommer sitta bakom lås och bom.

Har Polisen/Åklagaren bekräftat att skrikvittnena har hörts? Om inte, borde media pressa på om svar på den uppgiften. Annars är jag benägen att tro att larmsamtalet har kommit från HD medan mordet pågick.
Har HD varit där har polisen gjort bort sig ytterligare eftersom dom inte spärrade av HD:s hus per omgående.

Vad gäller media är både NA och lokal-TV dåliga på att ställa på polisen (vad gäller uppdateringar om alla grova brott som gjorts i Örebro på senaste tiden).
Citera
2018-10-03, 14:35
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Enligt snoris är det ett grovt brott att vilja sitta kvar och prata. Därmed är misshandeln fullt berättigad.
Eventuellt samma sak med mordet, LW ville prata och SD slog ihjäl henne, då som självförsvar mot ett grovt brott. Oklart vilket snoris vill rubricera det som, egenmäktigt prat?

Ur Brottsbalken vad SD hade rätt att göra då LW inte ville lämna hans bil
"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs. , se NJA 1978 s. 356."

För övrigt så går det väl under egenmäktigt förfarande att LW inte lämnade hans bil
Citera
2018-10-03, 14:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
För övrigt vet vi ju inte helt säkert om anmälningen redan från början är en omskrivning av ett sexuellt tvång, som skulle rendera ännu värre uppståndelse om det anmäldes som sådant. Och att LW tycker att det borde räcka att anmäla det rent fysiska tvånget.

SD kan ju haft föreställningen att LW aldrig skulle anmäla sexuellt tvång, för det skulle slå tillbaka på bilden av henne i den större sociala gemenskapen / hennes eget rykte, men tvingas då upptäcka att hon anmäler honom för det fysiska våldet.
Kan inte se något sexuellt alls i att en person försöker få ut en annan ur en bil. Det är möjligt att du läser in egna negativa erfarenheter av män och bilar här.
Citera
2018-10-03, 14:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan inte se något sexuellt alls i att en person försöker få ut en annan ur en bil. Det är möjligt att du läser in egna negativa erfarenheter av män och bilar här.

Mjömjömjömjö. Gnugggnugggnugggnugg. Observera att jag inte tar till våld, men det beror väl helt på strukturella förhållanden.

Hade SD ingen möjlighet att undvika ”den hemska människan” utan tvingades ofrivilligt stå ut med henne dag ut och dag in så hade det kunnat finnas något fog för din idé. Men inget talar för att det är så. SD kunde ha undvikit henne och att få henne i sin bil. Få människor, särskilt av en typ som knoggnuggar folk, skulle finna sig i att ta skit i tid och otid, utan skulle inrätta sin vardag för att undvika sånt.

Om du dessutom åtminstone försökte läsa innantill så ökade din trovärdighet.
Citera
2018-10-03, 14:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666
"Då någon är gäst får denne stanna kvar tills man blir uppmanad att ge sig av, gör inte gästen detta får gästen avlägsnas med det våld som krävs. , se NJA 1978 s. 356."

För övrigt så går det väl under egenmäktigt förfarande att LW inte lämnade hans bil

Ja, och detta, i sammanhanget, ytterst grova brott borde ju SD ha anmält. Någon jävla ordning får det väl ändå vara!

Eller?

(Kanske bäst att förtydliga att jag är ironisk - man vet aldrig hur inlägg här kan tolkas.)
Citera
2018-10-03, 14:58
Medlem
Tror de var lite egna och udda båda två med ett stort bekräftelsebehov.
Inte ett normalt beteende varken med knoggnuggning eller att vägra gå ur bilen med detta som följd. Hur kan det finnas så mycket tid och energi till komplicerade kärlekshistorier och burkletning om man har ett normalt liv med hemmavarande barn även om de är i övre tonåren.
Lägg därtill att de bor grannar, vigselpräst, barnen kanske klasskamrater, vänner och vänninnor, sist men inte minst alla dessa tokiga skribenter i tråden som går in för att förvara SD varesig han är skyldig, som jag tror, eller inte till mordet så har han i allafall grymt svikit både sin familj och Lena.
Citera
2018-10-03, 15:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer666

Det där var väl snarare ur NJA än ur BrB men en länk kunde du väl kostat på dig?
Jag tror ingen motsätter sig att man har rätt att tillgripa visst våld utan snarare vad det valda våldet säger om karaktären på den som utövar det. Det var ju inte direkt en okänd biltjuv han skulle avhysa...
Citera
2018-10-03, 15:01
Medlem
Citat:
Angående ”tjafset” i bilen i början på januari 2017, så tror jag att det kan handla om att LW hade anmält SD för trakasseri, i början av november 2016. Det ligger rätt till i tiden menar jag.

Det är en betydligt allvarligare och troligare anledning till ”tjafs” än att han inte vill bli bjuden på bullar.
Nu börjar det hända saker. Först hette det att allt blivit sagt, men sen rörs det om i grytan.
Om man bortser helt från fika eller inte fika, utan t ex antar att tjafset handlar om trakasserianmälan som du föreslår, blir det mer förståeligt.
Om LW som de flesta kvinnor är mer verbal under ilska, än SD som är man och inte får en syl i vädret, så kan han mycket väl ha knoggnuggat för att få stopp på LW.
Han kanske inte ser det som en så värst aggressiv handling, jämfört med LW's ordflöde, men män har alltid detta fysiska övertag att ta till. Det kan ha gjort LW rasande, varvid hon återgäldar med samhällets enda lagliga våld, dvs polisen genom att göra en anmälan. Det kan jag förstå.
Eftersom LW har dragit tillbaka trakasserianmälan så används den underliga fikahistorien.
Sant eller inte vet ingen, men mer troligt tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in