2018-10-03, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Som jag ser ”bil- och bullepisoden” så ville LW att de skulle fika och prata.
SD ville inte.
De började ”tjafsa”.
Det ena ledde till det andra och till slut var gnuggningen ett faktum.

Jag tolkar det inte som att LW blev sur för att SD inte ville äta hennes nybakade fikabröd - utan att det hela eskalerade och förmodligen drogs gamla förorätter upp.
Som det kan vara vid ”tjafs”.

Det var det bråket handlade om, inte om att SD inte ville käka bullar mitt i natten.

Det har flera gånger i tråden tagits upp att LW blev sur för att hon ej fick bjuda på fika. Jag tror inte att det var så simpelt.

Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
När du beskriver det på det viset så låter det mer logiskt. Det kanske var en polisinspektör som hade dålig känsla för vad som är relevant i en text. Man hade ju helt kunnat utelämna inbjudningen till fika, och helt enkelt skrivit att de satt i bilen och var osams.
En viktig sak att komma ihåg är att det var LW som vägrade gå ur bilen. Om hon skulle vara ett oskyldigt offer till burdus kvinnomisshandel (knoggnuggning), verkar det underligt. Hon borde ha hoppat ur om hon nu var så livrädd.
Om SD är MG, så tror jag att innehållet och bakgrunden till tjafset förklarar mycket.

Jag misstänker att LW inte var rädd, trodde att hon kunde hantera situationen. En stark och envis kvinna som hade utbildning i att hantera människor i kris och hade de verktyg som krävs för att ha ett bra samtal. Jag tror att hon missbedömde både situationen och personen.

Jag tror inte heller att bullarna och fikat hade med knog- gnuggningen alls att göra, utan det var bara upptakten till "tjafsandet". Tjafsandet kan mycket väl ha handlat om att LW ville sätta ner foten, att hon ville hålla förhållandet på ett platoniskt plan, att hon inte ville ha fortsatt "uppvaktning" eller olika hot om hon inte gör som han vill. Inte alls osannolikt att den gamla anmälan kommer upp som du säger StudebakerHog666.

Att han skyller vid förhören på att han behövde använda knog- gnuggningen för att få henne ur bilen är för att han inser att man inte kan hävda att han använder våld (inte klarar av att hantera sin ilska) för att han blir frustrerad av ett "tjafs". Därför säger han istället att knog- gnuggningen var ett sätt att få ut henne ur bilen. Min tro.

https://www.flashback.org/p65360416#p65360416

Jag tänker att knog- gnuggningen och sms hoten i den första anmälan, är en viktig indikator för att visa hur SD hanterar situationer där han inte får sin vilja igenom/ tappar kontroll/blir frustrerad.

I sådana situationer kommer hot, kränkningar och fysiskt våld in istället för att lösa problemet på ett mer konstruktivt sätt.
Citera
2018-10-03, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Köra hem = avslöja otroheten = omöjligt
Dra ut henne = Större risk för skada.
Vald metod = rätt metod enligt lagstiftningen!

Det är vad han säger att han gjorde för att få ut henne.
Men är det sant? Tror inte det.

Om han velat kunde han väl kört hem med henne och förklarat för HD att hon vägrar gå ut, fast jag bara skjutsat hem henne. Det om något hade väl visat att han hade rent mjöl i påsen?

Han bor ju så nära att han kunde ha gått hem, säga till LW att nu går jag ur bilen, låser. Välj.

Nu hade han också haft sin chans att anmäla henne och visa att det är hon som "stalkar" honom.

Finns många sätt att lösa det här på ett bättre sätt om man vill och kan hantera konflikter.
Citera
2018-10-03, 10:58
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Menar du att åklagaren ljuger när hon säger att de fortfarande väntar på svar från NFC?
När sa hon det senast?
Citera
2018-10-03, 12:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Om han velat kunde han väl kört hem med henne och förklarat för HD att hon vägrar gå ut, fast jag bara skjutsat hem henne. Det om något hade väl visat att han hade rent mjöl i påsen?

Han bor ju så nära att han kunde ha gått hem, säga till LW att nu går jag ur bilen, låser. Välj.

Nu hade han också haft sin chans att anmäla henne och visa att det är hon som "stalkar" honom.

Finns många sätt att lösa det här på ett bättre sätt om man vill och kan hantera konflikter.

- Det finns många bättre sätt att hantera ilska än att ockupera någons bil när ägaren vill hem och sova mitt i natten. Tror du mig inte ber jag dig prova på säg 10 pers och redovisa det intressanta resultatet här.

- Jag lovar äta upp min cykel om ägarna är så timida att dom bara ger dig några milda knoggnuggningar . .
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-03 kl. 12:13.
Citera
2018-10-03, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TinnaNinna85
Barnen var hemma hos HD
Det borde du kanske veta som är
deras vän?
Är du bekant med någon av de inblandade?
Citera
2018-10-03, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag tror att LW fört Sh.Hollms bakom ljuset.
Han säger att hon inte loggar cacher hon inte klättrat på och att hon är leds karlar.

Vi vet att hon loggat cacher hon inte varit i närheten av (inte SD historian) och loggat cacher hon inte klättrat på.
Vi vet dessutom att hon haft ett ganska rikt och säkert bra sexliv.

Nu tror jag kanske inte fullt ut att LW medvetet har fört Sh.Holms bakom ljuset utan att han i sin fantasi om en perfekt värld och perfekt LW har tolkat det så.
Det är svårt att se brister i någon man tycker väldigt mycket om och lika lätt att tolka negativt om allt en person man ogillar.

Sh.Holms agenda är att han vart brädad av SD och han dessutom håller som GM.

Av det jag märk i din text sätter du klubban på spiken
det är så du beskriver SD någon du
tycker så mycket om.
Det hjälper inte SD eller HD att försvara dem
så som du gör sanningen kommer fram i en rättegång men då har du förmodligen redan lämnat forumet.

Gud vad du som säger att du inte känner LW vet så mycket om henne.

HD som du känner vet du inte ens att hon inte arbetar natt
Citera
2018-10-03, 12:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

- Till er med mytomaniska förklaringsmodeller för att komma ifrån vad som faktiskt förekommit i bilen.

-- LW gjorde sig skyldig till en brottslig handling när hon trots uppmaning från den rättmätiga ägaren vägrade lämna bilen. Att lägga skulden på ägarens gnugging är galet och talar mot bättre vetande . Det onormala är inte gnuggningen utan LWs vägran att lämna bilen så SD fick åka hem att sova.

Egenmäktigt förfarande.
Det handlar alltså framförallt om situationer där gärningsmannen olovligen tar och använder något, eller på något annat sätt olovligen rubbar annans besittning (typiskt sett förhindrar en rättmätig ägare från att fullt ut kunna utnyttja den rätt som denne har till en sak, eller vad det nu rör sig om). Detsamma gäller om man gör intrång i en persons besittning"

- Att vara oförmögen att tillgodogöra sig så tydlig information blir därmed psykologiskt intressant som vore det värt en avhandling.

Förnekande
Ibland händer saker som vi inte har kapacitet nog att hantera just nu eller som är alltför obehagliga. Då kan vi försvara oss själva genom att förneka, även för oss själva, att det är sant. Ofta händer detta då någon nära oss har dött. Slut citat.
https://lattattlara.com/psykologiska...arsmekanismer/

- Jag påstår bestämt att flera av er (inte bara närstående)har problem att hantera smärtan i förlusten av LW och därför inte ser dom sidor av LW ni värderar som mindre smickrande. Den värderingen har ni gemensamt med mördaren som tyckte så illa om dom att han besinningslöst tog LW av daga.

LW hade ett gränslöst maniskt beteende, som om ni förnekar, aldrig kommer ge er insikt om vad som föranlett det okontrollerade mordet. Sanningen är tuffare än att beskriva mördaren som vore hen ett monster.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-10-03 kl. 12:41.
Citera
2018-10-03, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
Är du bekant med någon av de inblandade?

Nej bekant vill jag inte säga jag är som
tur är
Men en av Davidsson kan man inte undvika
utan att söka nytt arbete
Citera
2018-10-03, 13:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag misstänker att LW inte var rädd, trodde att hon kunde hantera situationen. En stark och envis kvinna som hade utbildning i att hantera människor i kris och hade de verktyg som krävs för att ha ett bra samtal. Jag tror att hon missbedömde både situationen och personen.

Jag tror inte heller att bullarna och fikat hade med knog- gnuggningen alls att göra, utan det var bara upptakten till "tjafsandet". Tjafsandet kan mycket väl ha handlat om att LW ville sätta ner foten, att hon ville hålla förhållandet på ett platoniskt plan, att hon inte ville ha fortsatt "uppvaktning" eller olika hot om hon inte gör som han vill. Inte alls osannolikt att den gamla anmälan kommer upp som du säger StudebakerHog666.

Att han skyller vid förhören på att han behövde använda knog- gnuggningen för att få henne ur bilen är för att han inser att man inte kan hävda att han använder våld (inte klarar av att hantera sin ilska) för att han blir frustrerad av ett "tjafs". Därför säger han istället att knog- gnuggningen var ett sätt att få ut henne ur bilen. Min tro.

https://www.flashback.org/p65360416#p65360416

Jag tänker att knog- gnuggningen och sms hoten i den första anmälan, är en viktig indikator för att visa hur SD hanterar situationer där han inte får sin vilja igenom/ tappar kontroll/blir frustrerad.

I sådana situationer kommer hot, kränkningar och fysiskt våld in istället för att lösa problemet på ett mer konstruktivt sätt.

Knoggnuggningen är väl en närhetssökande, distansöverbryggande avreaktion. Närmast som att slå knytnäven i väggen kanske. Inte en distanserande kalkylerad avhysning, som sedan blir anmäld.

För övrigt vet vi ju inte helt säkert om anmälningen redan från början är en omskrivning av ett sexuellt tvång, som skulle rendera ännu värre uppståndelse om det anmäldes som sådant. Och att LW tycker att det borde räcka att anmäla det rent fysiska tvånget.

SD kan ju haft föreställningen att LW aldrig skulle anmäla sexuellt tvång, för det skulle slå tillbaka på bilden av henne i den större sociala gemenskapen / hennes eget rykte, men tvingas då upptäcka att hon anmäler honom för det fysiska våldet.

Jag är egentligen på semester, men hur var det med den första anmälan om misshandel som omtalats, ger den några specifika detaljer? Är den från strax innan bilincidenten?
Citera
2018-10-03, 13:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
- Till er med mytomaniska förklaringsmodeller för att komma ifrån vad som faktiskt förekommit i bilen.

-- LW gjorde sig skyldig till en brottslig handling när hon trots uppmaning från den rättmätiga ägaren vägrade lämna bilen. Att lägga skulden på ägarens gnugging är galet och talar mot bättre vetande . Det onormala är inte gnuggningen utan LWs vägran att lämna bilen så SD fick åka hem att sova.

Egenmäktigt förfarande.
Det handlar alltså framförallt om situationer där gärningsmannen olovligen tar och använder något, eller på något annat sätt olovligen rubbar annans besittning (typiskt sett förhindrar en rättmätig ägare från att fullt ut kunna utnyttja den rätt som denne har till en sak, eller vad det nu rör sig om). Detsamma gäller om man gör intrång i en persons besittning"

- Att vara oförmögen att tillgodogöra sig så tydlig information blir därmed psykologiskt intressant som vore det värt en avhandling.

Förnekande
Ibland händer saker som vi inte har kapacitet nog att hantera just nu eller som är alltför obehagliga. Då kan vi försvara oss själva genom att förneka, även för oss själva, att det är sant. Ofta händer detta då någon nära oss har dött. Slut citat.
https://lattattlara.com/psykologiska...arsmekanismer/

- Jag påstår bestämt att flera av er (inte bara närstående)har problem att hantera smärtan i förlusten av LW och därför inte ser dom sidor av LW ni värderar som mindre smickrande. Den värderingen har ni gemensamt med mördaren som tyckte så illa om dom att han besinningslöst tog LW av daga.

LW hade ett gränslöst maniskt beteende, som om ni förnekar, aldrig kommer ge er insikt om vad som föranlett det okontrollerade mordet. Sanningen är tuffare än att beskriva mördaren som vore hen ett monster.

Jag måste ha missat något. Finns det någon länk till anmälan om egenmäktigt förfarande som SD bör ha gjort mot LW? Detta grova brott bör inte ha passerat obemärkt kan jag tycka.

Eller kan det möjligen förhålla sej så att han ansåg att det var en skitsak - fram till dess att LW anmälde honom för misshandel?
Citera
2018-10-03, 13:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Knoggnuggningen är väl en närhetssökande, distansöverbryggande avreaktion. Närmast som att slå knytnäven i väggen kanske. Inte en distanserande kalkylerad avhysning, som sedan blir anmäld.

För övrigt vet vi ju inte helt säkert om anmälningen redan från början är en omskrivning av ett sexuellt tvång, som skulle rendera ännu värre uppståndelse om det anmäldes som sådant. Och att LW tycker att det borde räcka att anmäla det rent fysiska tvånget.

SD kan ju haft föreställningen att LW aldrig skulle anmäla sexuellt tvång, för det skulle slå tillbaka på bilden av henne i den större sociala gemenskapen / hennes eget rykte, men tvingas då upptäcka att hon anmäler honom för det fysiska våldet.

Jag är egentligen på semester, men hur var det med den första anmälan om misshandel som omtalats, ger den några specifika detaljer? Är den från strax innan bilincidenten?

Det var en anmälan om trakasseri, och underlaget finns dokumenterat i form av sparade sms/mail (?). Den anmälan är från 2/11 2016. Således ca 2 månader innan bil- och bullhistorien.
Citera
2018-10-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag måste ha missat något. Finns det någon länk till anmälan om egenmäktigt förfarande som SD bör ha gjort mot LW? Detta grova brott bör inte ha passerat obemärkt kan jag tycka.

Eller kan det möjligen förhålla sej så att han ansåg att det var en skitsak - fram till dess att LW anmälde honom för misshandel?

Enligt snoris är det ett grovt brott att vilja sitta kvar och prata. Därmed är misshandeln fullt berättigad.
Eventuellt samma sak med mordet, LW ville prata och SD slog ihjäl henne, då som självförsvar mot ett grovt brott. Oklart vilket snoris vill rubricera det som, egenmäktigt prat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in