2018-10-03, 00:18
Medlem
LuluBrooksies avatar
Kinesisk (boendes i USA) satirtecknare ger sin bild av polisernas dödläge gentemot de bortgjorda kinesiska turisterna. Kan tyvärr inte kinesiska så jag vet inte vad tecknen betyder. Han/hon gör många fantastiska satirbilder.
Kolla här @remonwangxt https://twitter.com/remonwangxt/status/1041160645075460096?s=09
Citera
2018-10-03, 02:09
Medlem
Hursomhelstings avatar
Det är i vilket fall mycket märkligt att just dom här kineserna fick ögonen på sig med tanke på allt dumt som pågår i dygnet runt och där dom som arbetar får bita ihop och tänka bort eländet för inte kommer det någon polis för skitsaker och knappt för stora saker heller och dessutom är det väldigt lätt för den som väcker upp ett hallå att hamna i onåd hos chef.
De politiska konsekvenserna kommer att ske på det ekonomiska planet och till vår nackdel.
Citera
2018-10-03, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Trams. Klart att regeringen och polisen hade kunnat kommunicera med ambassaden. De valde istället att låta bli. Det är en direkt förolämpning i dessa sammanhang.
Du stärker bara bilden av dig själv som djupt okunnig när du avfärdar frågan om ministerstyre som trams och inte förstår dig på polismans befogenheter.. Det känns inte riktigt som det är läge att kritisera någonting innan du fått detta klart för dig.

Därutöver är det ren lögn att Sverige inte skulle haft diplomatiska samtal med Kina i frågan, men självklart kan man inte uttala sig om enskilda detaljer i ingripandet eller som politiker här i Sverige lägga sig i utredningar eller själva verka för att poliserna straffas. Det är en fullkomligt bisarr uppmaning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvd9Ka/diplomatisk-kris-med-kina--efter-brak-pa-svenskt-hostel
Senast redigerad av pf10 2018-10-03 kl. 06:16.
Citera
2018-10-03, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det är i vilket fall mycket märkligt att just dom här kineserna fick ögonen på sig med tanke på allt dumt som pågår i dygnet runt och där dom som arbetar får bita ihop och tänka bort eländet för inte kommer det någon polis för skitsaker och knappt för stora saker heller och dessutom är det väldigt lätt för den som väcker upp ett hallå att hamna i onåd hos chef.
De politiska konsekvenserna kommer att ske på det ekonomiska planet och till vår nackdel.
På sikt tror jag även såna här händelser är till kinesernas nackdel när allt fler länder får upp ögonen för hur, en tyvärr allt för stor del av deras turister, beter sig illa på resande fot. Den kraftiga överreaktionen i inledningen av ärendet gör inte heller saken bättre för deras trovärdighet i stort.
Senast redigerad av pf10 2018-10-03 kl. 06:17.
Citera
2018-10-03, 09:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kinesisk (boendes i USA) satirtecknare ger sin bild av polisernas dödläge gentemot de bortgjorda kinesiska turisterna. Kan tyvärr inte kinesiska så jag vet inte vad tecknen betyder. Han/hon gör många fantastiska satirbilder.
Kolla här @remonwangxt https://twitter.com/remonwangxt/status/1041160645075460096?s=09
För att förstå den där bilden och vad den vill säga om de politiska konsekvenserna måste man känna till det som den kinesiske poeten Bo Yang (som levde i Taiwan) tyckte om fastlandskineser i sin bok ”The Ugly Chinaman and the Crisis of Chinese Culture”.

Jag tyckte att bilden var bristfällig och sökte lite. Mycket riktigt så är den bara en del av en bildserie. En ytterligare bild finns här:
https://twitter.com/remonwangxt/status/1041316825273954305

Dessutom hör följande bild till helheten:
https://twitter.com/remonwangxt/status/1041373922095255552

Med tanke på ”Sverigevännernas” argumentation i denna tråd tvivlar jag på att någon känner till Bo Yangs jämförelse mellan kinesisk kultur och ”maggots” i en ”soy sauce pot”.

Fritt ur minnet (och säkert bristfälligt beskrivet) går det ut på att den kinesiska kulturen gör kinesen gapig och kaotisk, vilket stämmer med det som syns på filmerna. Det är ett kollektivt tänkande som gör att det blir en kulturkrock som heter duga med väst. Kinesisk kultur är självklart något som svensk utrikespolitik behöver väga in i sina bedömningar. Det går INTE att tro att alla tänker som svenskar i sin skyddade och bekväma värld.
Citera
2018-10-03, 09:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Totius - jag vet redan allt det där. Tyckte (och tycker) bara att den informationen var helt onödig.
Trodde du verkligen inte att jag grundligt kollat igenom twitterkontot innan jag länkade? Trodde du verkligen inte att jag kollade runt och gjorde mig en större bild av läget? Vad folk sa, svarade, tyckte?

Vet inte vad fan du vill säga med din wall of text, men som vanligt blir det bara white noise från dig. Orka.
Citera
2018-10-03, 09:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Totius - jag vet redan allt det där. Tyckte (och tycker) bara att den informationen var helt onödig.
Trodde du verkligen inte att jag grundligt kollat igenom twitterkontot innan jag länkade? Trodde du verkligen inte att jag kollade runt och gjorde mig en större bild av läget? Vad folk sa, svarade, tyckte?

Vet inte vad fan du vill säga med din wall of text, men som vanligt blir det bara white noise från dig. Orka.
Denna tråd handlar om de politiska konsekvenserna av Sveriges agerande. Utrikespolitik går ut på att samverka med andra nationer i syfte att tillgodose sin nations intressen. En grund för meningsfull samverkan är fungerande kommunikation. För att kunna kommunicera på ett meningsfullt sätt behövs kunskap om hur motparten tänker och god vilja.

Vad jag vill säga är att Sverige agerar som en okunnig och arrogant besserwisser utan vilja till meningsfull kommunikation. Vi ser många exempel på likartad uppblåst dumhet i denna tråd. Det är dålig utrikespolitik som inte gynnar Sverige.
Citera
2018-10-03, 10:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Denna tråd handlar om de politiska konsekvenserna av Sveriges agerande. Utrikespolitik går ut på att samverka med andra nationer i syfte att tillgodose sin nations intressen. En grund för meningsfull samverkan är fungerande kommunikation. För att kunna kommunicera på ett meningsfullt sätt behövs kunskap om hur motparten tänker och god vilja.

Vad jag vill säga är att Sverige agerar som en okunnig och arrogant besserwisser utan vilja till meningsfull kommunikation. Vi ser många exempel på likartad uppblåst dumhet i denna tråd. Det är dålig utrikespolitik som inte gynnar Sverige.
Din åsikt om Sverige är din åsikt och den får du behålla, men bara för att du trummar in den på tangentbordet VARJE DAG så blir den inte mer rätt.
Varför flyttar du inte härifrån om Sverige är så dåligt?
Citera
2018-10-03, 10:24
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Din åsikt om Sverige är din åsikt och den får du behålla, men bara för att du trummar in den på tangentbordet VARJE DAG så blir den inte mer rätt.
Varför flyttar du inte härifrån om Sverige är så dåligt?
Min person faller utanför trådens ämne. Det som är relevant är de politiska konsekvenserna av Sveriges agerande. Här är en synpunkt:
Tondöv Kinahumor katastrof för svenska företag
SVT:s tondöva sinne för humor i satirprogrammet Svenska Nyheter har nu gjort det svårt för svenska företag som vill etablera handel med Kina. Med yttrandefrihet kommer ansvar och bara för att man har rätt att säga något betyder det inte att man bör säga precis vad som helst [...]
http://www.gp.se/debatt/tond%C3%B6v-kinahumor-katastrof-f%C3%B6r-svenska-f%C3%B6retag-1.9492242

Motsvarande gäller förstås för polisen: Bara för att de har rätt att avlägsna människor betyder det inte att de måste göra det.
Citera
2018-10-03, 10:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Min person faller utanför trådens ämne. Det som är relevant är de politiska konsekvenserna av Sveriges agerande. Här är en synpunkt:
Tondöv Kinahumor katastrof för svenska företag
SVT:s tondöva sinne för humor i satirprogrammet Svenska Nyheter har nu gjort det svårt för svenska företag som vill etablera handel med Kina. Med yttrandefrihet kommer ansvar och bara för att man har rätt att säga något betyder det inte att man bör säga precis vad som helst [...]
http://www.gp.se/debatt/tond%C3%B6v-kinahumor-katastrof-f%C3%B6r-svenska-f%C3%B6retag-1.9492242

Motsvarande gäller förstås för polisen: Bara för att de har rätt att avlägsna människor betyder det inte att de måste göra det.

Fast just detta avlägsnandet var uppenbarligen ytterst välmotiverat. Såg du när sällskapet låg mitt i natten på trottoaren och vrålade?
Citera
2018-10-03, 10:49
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast just detta avlägsnandet var uppenbarligen ytterst välmotiverat. Såg du när sällskapet låg mitt i natten på trottoaren och vrålade?
Det är bara en del i den helhet som måste beaktas (och verbet ”vråla” är överdrivet). Det går inte att få en rättvisande bild genom att bara plocka ut fragment. Poängen (det som LuluBrooksie tyckte var helt onödig information) med satirbilderna ovan är att beteendet kan vara kulturellt betingat. Om kineserna hade fått ett annat bemötande så hade de sannolikt inte börjat agera hysteriskt. Det betyder inte att jag försvarar beteendet – det betyder att jag accepterar att det finns andra kulturer och tankemönster.

Det är också uppenbart att det är omöjligt att få ett civiliserat och sakligt svar på frågan om VARFÖR polisen inte hjälpte kineserna att hitta ett annat boende eller kontakta ambassaden. (Titta i tråden; det är bara tölpaktiga personangrepp.) Det finns ingen anledning att acceptera ett sådant hånfullt bemötande.
Citera
2018-10-03, 10:56
Medlem
Citat:
Jag bemöter inte längre tramsinlägg och rundgång från dig. Du är fullständigt oförmögen att svara adekvat och upprepar problemen som svar. Faktiska förhållanden visar att det finns problem, det kan inte ens pf10 förneka. Det där med ministerstyre är så dumt så det kommenterar jag inte ens.
Nej det är tydligt att du inte klarar av att besvara saklig kritik mot dina påståenden så förstår mycket väl att du väljer att dra dig undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in