2018-10-02, 19:57
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Bra analys. NFC har absolut hunnit gjort sitt jobb. Framförallt DNA prover vilket inte tar så lång tid. Tömning av mobiler och sms tar inte heller någon jättelång tid.
Jag tror som du att polisen famlar och försöker hitta något för att sätta SD.
Dödsorsak är självfallet fastställd.
Tyvärr, tåget har gått i detta fall, SD har haft en sabla tur att polisen inte hittat något.

Menar du att åklagaren ljuger när hon säger att de fortfarande väntar på svar från NFC?
Citera
2018-10-02, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Väldigt intressant information angående svårtolkade analyser. Vad innebär det egentligen för DNA-spår att kroppen låg oskyddad utomhus under flera dygn?
Det innebär t.ex. att DNA beblandas av djur, (insekter, fåglar, däggdjur) samt att UV-ljus och förruttnelseprocesser påverkar. Skulle LW ha blivit våldtagen, hade det förmodligen varit klart och klappat nu, detta säger,jag i anslutning till SJ:s och andras murresnack.😀
Citera
2018-10-02, 20:28
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Normalt sett borde det finnas DNA, exempelvis under BO:s naglar eller på annan plats på kroppen, men gassande sol och i övrigt 5 dygns gång gör möjligen analyserna mer svårtolkade. Det är, enligt mig, detta som gör att analyssvar dröjer, men de kommer i en eller annan form. NFC gör naturligtvis inte ensidigt analyser för att påvisa MGM:s delaktighet. De redovisar all främmande DNA på BO. Håller tills vidare inte med om din teori om annan GM.

Ja, det är mycket svårare att utvinna DNA från ett lik som föruttnat. Framförallt med PCR-metod. Det kräver mera celler, och dessa cellers DNA är oftast i högre grad mer förorenade och därför svårare att få rena. Förhoppningsvis försöker de även få fram DNA-spår genom MtDNA-analys och LCN-analys. Dessa tar dock längre tid att få fram, och det brukar inte heller sen få lika högt bevisvärde i en kommande rättegång som med PCR-metoden.
Citera
2018-10-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, det vore ju djävligt underligt om det inte gått att säkra något DNA från BO men uppenbarligen så verkar det inte funnits något eller så matchar det inte mot MGM och då är fyndet inte relevant i utredarnas ögon, fan vet hur det ligger till men märkligt är det.

Lite för tidigt att återlansera "älgmördaren" men får det gå några veckor till utan några framsteg så får väl den notoriske älgen dammas av igen.

Vi får se vad som händer.

Kan det vara så att de spår de hittat kunnat bortförklaras av mgm med att de nyligen träffats?! (men att det inte läckt ut till oss på fb) och att de letar febrilt efter fler mer o konkreta bevis för att han är gm.
Citera
2018-10-02, 21:29
Medlem
Kan tystnaden i tråden tyda på att nåt är på gång?
Citera
2018-10-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, det är mycket svårare att utvinna DNA från ett lik som föruttnat. Framförallt med PCR-metod. Det kräver mera celler, och dessa cellers DNA är oftast i högre grad mer förorenade och därför svårare att få rena. Förhoppningsvis försöker de även få fram DNA-spår genom MtDNA-analys och LCN-analys. Dessa tar dock längre tid att få fram, och det brukar inte heller sen få lika högt bevisvärde i en kommande rättegång som med PCR-metoden.

Så åklagarens ord om ”jätte mycket bevis” syftar på nått annat eller är en lögn?
När hon uttalade detta borde inte ens dom första DNA vara klara, så hon menade antagligen nått annat.
Konstigt med ett sånt uttalande och inte ha någon häktad.
Citera
2018-10-02, 22:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Så åklagarens ord om ”jätte mycket bevis” syftar på nått annat eller är en lögn?
När hon uttalade detta borde inte ens dom första DNA vara klara, så hon menade antagligen nått annat.

Kan du citera från källa på att åklagaren sagt "jättemycket bevis"? Jag har nog missat det uttalandet.
Citera
2018-10-02, 22:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Citat:
Kan du citera från källa på att åklagaren sagt "jättemycket bevis"? Jag har nog missat det uttalandet.

Är det denna du syftar på?

https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning
Citat:
Mannen som misstänks för mord på Lena Wesström är på fri fot. Åklagaren hoppas nu att analyssvar från ”jättemycket teknisk bevisning” ska leda utredningen framåt.

Då har du isåfall helt misstolkat den. Hon väntar på analyssvar.
Citera
2018-10-02, 22:10
Medlem
Citat:
Är det denna du syftar på?

https://www.metro.se/artikel/%C3%A5klagaren-om-lena-mordet-j%C3%A4ttemycket-teknisk-bevisning

Då har du isåfall helt misstolkat den. Hon väntar på analyssvar.

Hon väntar på analyssvar - från...???

,... Jätte mycke bevisning...
Senast redigerad av EnGodTanke 2018-10-02 kl. 22:11. Anledning: Bevis
Citera
2018-10-02, 22:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Hon väntar på analyssvar - från...???

,... Jätte mycke bevisning...

Ja? Det betyder inte att de vet om alla dessa analyser kan användas som bevisning mot MGM, eller för den delen någon annan. Din fråga rörde ju om DNA och du skrev:

Citat:

Mitt svar är alltså att hon väntade/väntar på svar från NFC. Förstår du?
Citera
2018-10-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Den här här händelsen har nog diskuterats mest här i tråden, tydligt är iaf att LW ville prata men inte SD, varvid han tog armen runt hennes hals, tryckte ned hennes huvud och gnuggade med knogarna på huvudet.
JG tyckte SD hade rätt att ta till våld och menar att SD "hade skäl till det". Japp en hyvens karl JG, en värdig vän till SD.

Citat:
Ursprungligen postat av glendale
]Det har stött och blötts ordentligt om du har lust att läsa på.
Eller hur EGT och SnorJohan?[/b]

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Känns iofs som det mesta är sagt. Gissar att det handlade om att han ville följa med in och återuppta deras tidigare sexuella relation men hon ville inte det. Han blev då kanske tvärtjurig över att bli avvisad och tänkte dra iväg utan ett ord. För att ”det inte skulle bli värre” kanske hon ville prata ut över en fika istället. Möjligtvis blev hon också upprörd över att han ville följa med in och ha sex men inte fika och prata. Tror att de inte ville uppge så mycket i polisförhören om deras kärleksrelation. Men det kom fram ändå förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ps rena spekulationerna, men inte konstigt att de började tjafsa efter konflikt med digitala trakasserier och polisanmälan.Ds

Citat:
Förstår inte varför du fortfarande far med osanning rörande detta. Det har förklarats tidigare för dig vad tvång står för. Antingen är det genom våld, eller genom hot i någon form, (det som kallas för kompulsivt tvång). I detta fallet vet vi ju att det är genom fysiskt våld, mera osäkert är om det även fanns kompulsivt tvång med i bilden.
Sen om du vill diskutera huruvida det fysiska våldet för att påverka LW:s vilja åt ett håll, var okej, diskutera då det istället. Men tyvärr gör du bara bort dig när du påstår saker som du inte har en blekaste aning om. Exempelvis det jag fetat i ditt inlägg. Tvång innefattar påverkan på en persons vilja, antingen genom våld, eller genom hot. Upprepning för ditt eget bästa; I detta fallet vet vi att det var genom våld.
Någon som vet om SD först försökte få LW att lämna bilen även genom något slags hot?
Det understrukna i mitt första inlägg är det som framkommer i polisanmälan.
Sedan har jag funderingar över bakgrunden till konflikten eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om polisanmäld knoggnuggning efter avböjd inbjudan till fika. Jag tycker fortfarande att det är underligt.
Jag har kopierat några responser från tråden, och först får jag veta att allt redan är sagt och sedan kommer totalt olika slutledningar avolika kvalitet. Snälla, kan vi inte vara mer seriösa?
Jag anser att hela bilincidenten är konstig. Det är inte normalt att tvinga sig kvar i en bil för att till varje pris propsa på att få bjuda en motvillig på fika.
Om man vill tvinga ut någon från sin bil (bara det...) är knoggnuggning inte den första metod jag skulle välja. Jag tror fortfarande att det är något konstigt med detta.
Senast redigerad av wishfulthinking 2018-10-02 kl. 22:25. Anledning: felpost
Citera
2018-10-02, 22:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishfulthinking
[/spoiler]

Det understrukna i mitt första inlägg är det som framkommer i polisanmälan.
Sedan har jag funderingar över bakgrunden till konflikten eftersom jag aldrig tidigare har hört talas om polisanmäld knoggnuggning efter avböjd inbjudan till fika. Jag tycker fortfarande att det är underligt.
Jag har kopierat några responser från tråden, och först får jag veta att allt redan är sagt och sedan kommer totalt olika slutledningar avolika kvalitet. Snälla, kan vi inte vara mer seriösa?
Jag anser att hela bilincidenten är konstig. Det är inte normalt att tvinga sig kvar i en bil för att till varje pris propsa på att få bjuda en motvillig på fika.
Om man vill tvinga ut någon från sin bil (bara det...) är knoggnuggning inte den första metod jag skulle välja. Jag tror fortfarande att det är något konstigt med detta.

Vi blir nog tvungna att vänta tills fup för att få klarhet i det där. Den utredningen lär stå med där med mycket stor sannolikhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in