Citat:
Ursprungligen postat av
litesliten
Pensionärerna är alltså oftast inte bostadslösa utan har ett boende men vill ha ett annat.
Men de vill ha vinsten från försäljningen (gratisboende under många år) ograverad helst.
Men de hemlösa ute på gatorna, t ex i programmet Tunnelbanan i TV5, var har du tänkt
dig att de ska bo ? Och hur skall de kunna betala marknadshyror ?
Hemlösa måste få hjälp på annat sätt eftersom inga hyresvärdar vill hyra ut till den som har en så jobbig situation. Kanske genom att bygga om gamla industri lokaler och indela dem i bås att bo i. Inte en perfekt lösning, men en början. Eventuellt kan de hemlösa delas upp så att de med allvarlig missbruks problematik får ett område som är avskiljt ifrån de som bara är hemlösa. Givetvis bara för svenska medborgare.
Många gamla kvinnor bor ensamma i hyreshusområden. Så även jag själv. Men jag klarar en hyreshöjning på 100% om det blir marknads hyror. Troligen blir det bara ca 75% här till en början. Min lägenhet har inte säkerhetsdörr, tvättmaskin och golvvärme som de har i andra hus där hyran är över 8000 för en 2a.
Man kan inte vrida tiden tillbaka.
Min hyresvärd satsar nu på gentrifiering. De lägenheter som hyrs ut nu går till yngre svenska par med arbeten och ganska nya välvårdade medelklass bilar. Ett helt nytt klientel i området. Skötsamma par som arbetar. Stiger upp kl 6 och åker till jobbet.
Problemet här är att det gamla klientelet här, dvs afrikaner, romer och araber tidvis får anfall av dålig anpassning. Som i går då de hade hällt ut massor av sopor överallt och saboterat och svinat ner tvättstugan. De hade också kortslutit bokningssystemet till tvättstugan så det bara tjuter mycket högt.
Gentrifieringen går med snigelfart, men jag tror att min hyresvärd vet någonting som inte vi andra vet.
Han har mycket bra kontakter.
Jag tror att han nu satsar på att hyra ut till folk som kan betala sin hyra själva av någon anledning.