Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jag var rdd fr det. Vad som skulle vara ett smidigt cykelkp av en frdigmonterad och justerad cykel blev jvligt bkigt. De skickade dessutom tv cyklar s jag har ftt styra med att skicka tillbaka en och ligger ute med ver 5000 fr den fortfarande, och nu detta med hjulet. Det blir att skriva recension p Cykelkrafts hemsida sen.

Att disha om hjulet krver inte full kunskap om att rikta hjul. Numrera ekrarna p ena sidan och s kan du prova att flytta ver flgen genom att ltta ekernipplarna p den sida dr flgen ligger kort, 1/2 varv, samt spnna ekernipplarna p den andra ocks 1/2 varv, men vrid nu 3/4 varv frst och sedan 1/4 tillbaks, s att ekern i bsta fall inte vill vrida sig ytterligare nr du cyklar. Lyssna p ekrarna genom att knppa p dem som en harpa. G inte s lngt att det lter som "tiing". "taang" med vanlig mansrst lter bttre.
Kolla frst om det finns en, tv eller tre slappa ekrar som lter annorlunda nr du knpper p dem. Justera dem frst, s att de lter lika som de andra, fre allt annat. Den saken r specifik fr hger / vnster sida om du har utanpliggande vxlar /assymetriskt hjul, dvs ekrarna p ena sidan skall sjunga som de andra p samma sida.
Med ett vxelnav / envxlad skall alla vara lika.
Vill du veta helt skert, fr du inkpa en ekertensiometer, de finns att f frn 1000...10.000 kronor frn Minnesota USA och Schweiz respektive.
P 2,0 mm ekrar med 622-hjul lter 100 kp / 1000 N som "taang"
Assymetriska hjul (derailer-vxel / utanpliggande) brukar dock ha en ekerspnning p drivsidan om 120 kp men fortfarande cirka 100 p den andra.
Fr lg eller eller ojmn ekerspnning mrks (Edit: mest) bara fr vertunga personer, eller personer som cyklar ver stock och sten. Det blir ekerbrott ideligen eller terigen skevt hjul trots riktning. Fr hg ekerspnning kan yttra sig som obotliga sprickor i flgen, eller i bsta fall ett hjul som vill bli som en tta lite svagt, kallas kollaps. Det senare gr att reversera / fixa, ingen permanent skada skedd.
En anekdot: Min lokala cykelgubbe frn Iraq (en bra man frvrigt tror jag), skulle fr ngra r sedan rikta mitt bakhjul, fr jag mrkte att det viftade mig i rumpan. Han vred p kanske fem ekrar och mtte sidkastet med tummen. Jag trodde allt var gott, tills efter tv kilometer, hjulet var lika skevt.
Nu frstod jag att saker och ting inte var s enkla. Dock tog han bara 20 spnn fr saken.